Напоследък Св. Синод често произвежда новини - най-вече с решения, които призовават за забрани и клеймят врагове. Богомили, йога, католици, тв водещи, бежанци - БПЦ има становища и е готова да обявява и нарочва врагове наред. Инициаторът често е с адреса на Пловдивската митрополия - владиката Николай. Въпросите за формалната и неформалната власт в БПЦ са основно нейн проблем, но дейността ѝ, с която се обръща към вярващите е важен, както и посланията, които разпространява и примерът, който дава. Затова ви предлагаме кратко припомняне - кого не хареса Св. Синод в рамките на около година.  

За еретиците

Седмица преди Великден Св. Синод на Българската православна църква гласува решение, според което католиците са еретици. Това скоро след като руският патриарх Кирил и папа Франциск се видяха и даже целунаха в Хавана.

„Освен Светата Православна църква не съществуват други църкви, а единствено ереси и разколи, и да се наричат последните „църкви” е богословски, догматически и канонически напълно погрешно“.

Така на практика според Синода католици, протестанти, Арменската църква и др. са еретици и разколници. Тази теза, за която единодушно гласуваха и патриарх, и синодални старци на 21 април, ще бъде защитавана от църквата ни по време на събора на православието на остров Крит през юни. Темата е ”Отношението на Православната църква с останалия християнски свят”.

Текстът беше предложение на ловчанския митрополит Гавриил, но беше подкрепен горещо от митрополит Николай, който за по-голямат тежест беше събрал и подписите на 240 свещеници.

„В Православната църква под „единението на всички” винаги се е разбирало, че тези, които са изпаднали в ерес или разкол, трябва първо да се върнат в православната вяра и окажат послушание към светата Църква и тогава, чрез покаяние, те могат да бъдат приети в Църквата“, поискаха още да се запише в решенията от събора синодалните старци.

Може да приемем, че това са все пак богословски теми. Реакцията на едно тв предаване обаче връща Синода много назад.

"Недопустимата хула"

В края на март синодалните старци излязоха с "демократично" решение. Според него представители на православната ни църква не могат да участват във "Вяра и общество" по БНТ с водещ Горан Благоев, между другото единственото специализирано предаване за религия в националния ефир. Благоев разгневи висшия клир. Експерти, участници във "Вяра и общество" дръзнаха да оспорят  светостта на канонизирания (На трети февруари тази година българската и руската православни църкви канонизираха много тържествено руснака Серафим Соболев, архиепископ, оглавявал руските православни общини в България от 1921 г. до 1950 г., като "Серафим Софийски Чудотворец") Серафим Соболев и обясниха, че той е живял с жена и е работил за руските служби, бил е против комуникацията с католици и протестанти.

Предаването беше разгромено като "критично" и "богохулно". "Това вече преля търпението на Светия Синод, който иначе е много търпелив и понася редица хули по свой адрес, изчаква хората сами да се вразумят, но в случая тази хула срещу св. Серафим беше недопустима", обясни пред Клуб Z Десислава Панайотова, главен редактор на сайта на Св. синод.

Вероятно е само съвпадение, че Благоев не крие своето не дотам добро мнение за митрополит Николай. „Чуйте посланията на този човек. Те са смразяващи. За мен посланията му са изтъкани от опита да плаши и да всява страх“, каза наскоро водещият по Би Ай Ти, като добави, че у владиката има "тежка патология и желание за власт".

"Духовната вреда" от йога

Хем комична, хем ретроградна беше реакцията по темата "йога". На матурите по български език и литература преди година в изпита присъстваше текст за индийското учение - практика, което е все по-разпространена в цял свят. Това разгневи Синода, предизвика подписки, които бяха внасяни в комисията по образованието в парламента. Тежкият казус с йога ("духовно вредно" и "окултно учение") даже доведе до извънредно патриаршеско обръщение "към православния клир, миряните и държавните институции".  В него беше заподозрян и заговор.

"Заявяваме, че за нас проблемът с присъствието на темата „йога“ във въпросника за матурата не е плод на грешка или неуместно оригиналничене, а е елемент от едно планомерно, системно действие за възстановяване на езическите култове и ересите в България", се казваше в него и се говореше за съзнателно възраждане на езичество като се обявяваше даже, че "чашата на търпението в един момент прелива".

"Православието няма да бъде победено! Но това, братя и сестри, което със сигурност ще се случи, ако отговорните ни фактори упорстват да прогледнат и не искат да видят реалното състояние на нещата, е, че техните имена ще влязат в учебниците по история редом с имената на онези печални български владетели от миналото, които безпомощно са наблюдавали как нацията им се затрива, а дадената им от Бога държава попада под чужда власт", се твърдеше с доста заплашителен тон в обръщението.

(Ако текст от изпит по матура може да се окаже толкова голяма заплаха, не е ли твърде крехка и неустоичива православната вяра у нас и не е ли проблемът в институцията БПЦ, би могло да се попита.)

Преди да клейми месеци наред йога и така да ѝ направи малко безплатна реклама, Св. Синод имаше друго интересно хрумване. 

"Благоверният" цар на българите

През май м. г. според висшия клир България се оказа и с президент, и с цар. Синодалните членове внезапно решиха, че Симеон Сакскобургготски трябва да бъде задължително споменаван във всички молитви - като "благоверен цар на българите" и с предимство. Предложението беше дошло от митрополит Николай. След неласкавите обществени реакции последваха сложни обяснения, че нещата не са точно такива, има процедурни разминавания, а и самият Симеон реши да се откаже от "честта". 

Разбира се, съществуват още доста любопитни позиции. В началото на април т. г. варненският митрополит Йоан например, известен още и като последователен борец срещу Хелоун, излезе със специално становище за богомилите, Ванга и Дънов. Поводът - Международен културно-духовен събор за богомилите”, придружен от симпозиум на тема: „Богомилството и приносът му за духовното развитие на България и Европа”. В отворено писмо Йоан изрази огорчението си, че приносът на иначе православния български народ се свързвал с "със съмнителни и откровено пагубни „духовни” учения". 

И ако някои от тези решения и призиви биха могли да се отдадат на очакваната консервативност, която излъчва институция като църквата, посланието, което отправи по отношение на бежанците, доста се приближи към езика на омразата.

Бежанците и "изчезването ни като Държава"

През септември м. г. след дълго снишаване по въпроса за бежанците Св. Синод все пак реши да излезе с позиция, която не остава незабелязана. В посланието на висшите клирици нямаше и помен от съчувствие, милосърдие, състрадание и прочие християнски ценности (които и сега е добре да си припомним преди светлия празник Възкресение). 

"За тези, които вече са пристигнали в страната, „е редно като християни и като общество да се погрижим, доколкото можем и ни стигат оскъдните ресурси, но повече не”, се казваше в становището. 

Много добро изречение наистина, което концентрираше същността на философията на Синода ни.

Някой да знае за организирана акция на Българската православна църква за събиране на средства, храни, подслон и т. н. за нуждаещи се бежанци. Солови действия на отделни, незабравили мисията си, свещеници със сигурност – има. Но организирано действие от Синода - не. Няма и да има. Или да чувал, че патриархът е отишъл в някой център за настаняване на бежанци? Чакаме.

И още един цитат за припомняне, в който езикът се доближаваше до реториката на "Атака". 

Който е създал повода за този проблем, той да го преодолее, не е редно православният български народ да плаща с цената на изчезването ни като Държава.  

Синодът откровено сееше страхове. Защо да се чудим на появата няколко месеца по-късно на ловците на мигранти по границата ни, преливащи от "патриотизъм" и "духовност". 

Краткият преглед показва, че активността на Св. Синод в последно време е доста голяма. Но обикновено така прицелена, че чак ни се иска да се върне към времето, в което на заседанията на архиереите нищо не се случваше и реакциите им закъсняваха с поне половин година.

А враговете му се множат.