„В имейл от 31.10.2013 г. служителка от бензиностанция ЕКО София Дружба информира Ивета Михайлова: „Здравей,Ивета ! (…)*”, пише в решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от 29 март 2017 г.
Какво пише по-нататък в кореспонденцията е заличено, но КЗК е преценила този факт за важен, за да го включи в решението си, с което прекратява производството за разкриване на картел на пазара на дребно на горивата. Картел няма, каза Комисията. Но забрани на служителите в различните петролни компании да контактуват помежду си и да обменят търговска информация.
Служителката от „Дружба“ и Ивета ще могат да продължат да си пишат, защото са от една фирма. Но Ивета няма да може повече да си пише с Кристиян, както пише още в документа на КЗК:
"Видно от иззети форенсик доказателства, на 08.04.2015 г. е проведена електронна кореспонденция между Ивета Михайлова ((…)* в ЕКО) и Кристиян Стоянов ((…)* в ЛУКОЙЛ) със следното съдържание: (…)*
Съгласно изложеното в горецитираната кореспонденция на 08.04.2015 г. Ивета Михайлова ((…)* в ЕКО) моли Кристиян Стоянов ((…)* в ЛУКОЙЛ) да й изпрати таблицата с информация за продажбите на пазара на дребно.”
Документът на КЗК е пълен с подобни дати, имена и многоточия в скоби. Има прихваната кореспонденция – служители на една фирма да се информират за цените на другата, след което изпращат инструкции за уеднаквяване на цените. Ивета и Кристиян са обсъждали и цени, и поведение на конкуренти.
„Какво ще го правим?“
От началото на годината служителите на ЕКО и ЛУКОЙЛ са обсъждали помежду си откриването на бензиностанциите на Веселин Марешки и са си задавали въпроса: „Какво ще го правим?“
„В кореспонденция от 14.01.2016 г. Ивета Михайлова ((…)* в ЕКО) и Кристиян Стоянов ((…)* в ЛУКОЙЛ) обсъждат действията на „ВМ Петролеум“ ООД във връзка с откриване на нова бензиностанция от веригата на дружеството в гр. Велико Търново. Обменя се информация за нейното местоположение и период на откриване, като кореспонденцията приключва с въпрос от страна на Ивета Михайлова до Кристиян Стоянов относно техни общи бъдещи действия по отношение на конкурента: „Какво ще го правим?“
Двамата продължават да обменят информация и снимки от други обекти на Марешки. Както и информация за собствените си фирми.
„С имейл от 22:59 ч. на 28.10.2014 г. Ивета Михайлова ((…)* в ЕКО) изпраща до Кристиян Стоянов ((…)* в ЛУКОЙЛ) имейл с молба за предоставяне на информация относно броя бензиностанции на ЛУКОЙЛ чрез попълване на таблица, съдържаща данни за други конкуренти на пазара по години за периода 2002 г. – 2014 г."
Според документа на КЗК само 10 минути по-късно информацията е предоставена, „за което Ивета Михайлова изразява благодарност”.
“Да, Светле“
Има и още информация за подобен обмен на информация между конкурентни фирми.
„Съгласно изложената по-горе кореспонденция между конкуренти с имейл от 28.08.2014 г. Александър Коджабашев (регионален мениджър в дирекция „Управление на търговската мрежа“ на ПЕТРОЛ) изисква от Светлана Пилчева (експерт „Планиране и анализи“ в НИС "Петрол"), телефони за контакт с бензиностанции на НИС Петрол. (НИС "Петрол" са бензиностанциите "Газпром" - б.р.)
„Да, Светле.
Трябват ми, за да събират управителите цените на конкуренцията."
"На самата бензиностанция ли, Саше?“, гласи уточняващ въпрос.
Информацията е предоставена. Следва:
„Благодаря! Точно изтрих всички мейли. Не ми отговаряй.“
От останалата публикувана информация става ясно, че веригите уеднаквяват цените по бензиностанциите с цените на своите конкуренти.
Според КЗК този пазар има висока степен на прозрачност, цените се обявяват публично, конкурентите бързо научават за цените на другите и не може да се говори за картел. Комисията обаче забрани кореспонденцията, която иначе не приема за съгласуване на цените.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни