Признатите вземания на Летище София от фалиралата Корпоративна търговка банка са в размер на 28,68 млн. лв. от неизплатени депозити и начислени лихви. Това показва одитът на финансовото управление на столичния аеропорт за периода януари 2013 г. - юни 2016 г., публикуван от Сметната палата.
След отнемането на лиценза на КТБ през ноември 2014 г. на дружеството е изплатена гарантираната сума в размер на 196 000 лв.
Към 30 юни 2016 г. не е извършвана обезценка на вземанията на дружеството от банката, тъй няма официални данни за определената от синдиците маса на несъстоятелността и следователно няма яснота каква част от парите ще може да си върне летището.
От няколко седмици тече сагата с разсекретяването на стенограмата от консултациите при президента Росен Плевнелиев на 29 юни 2014 г. (б.р. дни след поставянето на КТБ под специален надзор), в които участваха министър-председателят, председателят на Народното събрание, управителят на БНБ и парламентарно представените формации. Повечето участници дадоха съгласие, но Плевнелиев изрази опасения, че това може да застраши националната сигурност и да подкопае стабилността на други банки.
В доклада одиторите констатират:
„Въпреки че ръководството на Летище София е предприело всички възможни действия за защита на правните и финансови интереси на дружеството, не може да се изчисли ефектът от съществуващата несигурност по отношение на възстановяването на вземанията“.
От одита на Сметната палата става ясно, че още през септември 2015 г. дружеството е подало писмено възражение пред синдиците на КТБ заради неприетото от тях вземане от лихва за забава на стойност 1,86 млн. лв.
Молбата на летището е оставена без уважение като неоснователна, като аргументът е, че след фалита БНБ е намалила напомпаните лихвени проценти по депозити в КТБ до нормалния им пазарен размер за банковата система към май 2014 г., а от април 2015 г. окончателно е преустановено начисляването на лихва.
Четири от общо петте сключени договори за индивидуални срочни депозити са изтекли преди датата на отнемане на лиценза на КТБ през ноември 2014 г. По тях е начислявана лихва в размер на 3,11%.
Във връзка с договора за депозит от 5 млн. евро, изтекъл на 22.06.2014 г. (б.р. в неделя, два дни след поставянето на КТБ под особен надзор), летището е поискало изплащане на сумата по друга сметка на дружеството, но това не е станало.
Решението на синдиците е обжалвано от Летище София пред СГС, но жалбата е оставена без движение. Мотивът на съда е, че тя е нередовно подадена, тъй като не е приложен документ за платена държавна такса по иска за установяване на вземането. Следват нови обжалвания и през ноември 2016 г. СГС допълва Списъка с приетите вземания, изготвен от синдиците, като включва в него сумата от 603 776 евро.
Обезценката на вземанията дърпа финансовите резултати на дружеството надолу. Въпреки че приходите на "Летище София" през 2016 г. са се увеличили с 11,3% до 131 млн. лв., а обслужените пътници са почти 5 милиона, което е ръст от 22 на сто, аеропортът приключва годината на загуба от 13,8 млн. лв.
През първите три месеца на т.г. дружеството се справя малко по-добре. То отчита нетна печалба в размер на 3,6 млн. лева, или с 1,786 млн. лева повече спрямо първото тримесечие на 2016 г.
Транспортният министър Ивайло Московски днес обяви, че до есента процедурата за концесия на Летище София ще бъде подновена, след като през март служебният кабинет я прекрати с мотив, че „националният интерес не е достатъчно добре защитен“.
До месец се очакват офертите на три международни институции - Световната банка, Европейската банка за развитие и Европейската инвестиционна банка.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни