Пропагандното промиване на мозъците разрушава индивидуалността, лишава човека от способността да анализира информацията и да защитава нравствените си ценности. Именно тази методика се използва в руската телревизия. Да вземем например политическите токшоута. В тях се използва цял набор от подобни похвати.
1. "Дресирана" аудитория
По знак на "дресьорите" (сътрудниците на редакцията) тя подкрепя пропагандните послания чрез ярко позитивна емоционална реакция, а шътка и дискредитира неудобната информация.
Задачата на дресираната аудитория е да даде на телевизионните зрители образец на "правилна" реакция на едно събитие. Това е игра със стремежа на хората да бъдат "като всички", да се съгласяват с мнението на мнозинството. Зрителят неволно съгласува отношението си към информацията с реакцията на аудиторията в студиото. Така у телевизионните зрители се формира необходимата на пропагандистите картина от света, н която ясно е посочено на какво да се радват и на какво да се възмущават.
2. Игра на подаръци
Много чуждестранни "критици на Русия" в токшоутата са подставени лица. Те изработват получените от организаторите пари, като създават "образ на врага". Задачата им е да загубят срещу путинистите, да създадат отблъскващо впечатление сред публиката, като така дискредитират истинските противници на путинския режим и визията им за реалността.
3. Предизвикване на силна емоционална реакция
Участниците в токшоутата постоянно крещят, карат се, държат се свръхемоционално, устройват истински истерии и спорове. Задачата им е да напомпат с емоции телевизионните зрители. Масовата психоза в телевизионните студиа поражда масова психоза в страната. В състояние на емоционална превъзбуда хората губят способността обективно да анализират информацията. Лесно е да бъдат манипулирани, не е трудно от тях да се получи подкрепа за всякаква путинска авантюра.
4. Заглушаване на алтернативната информация
Съветските заглушители задръстваха западните радиостанции с непрекъснат шум. По същия модел работят организаторите на съвременните пропагандни токшоута. Те заглушават неудобното мнение, като мигновено организират негодуващия шум на аудиторията, гневните викове на платените клакьори, а след това бързо отнемат микрофона от нарушители на спокойствието и го предават на други, проверени участници.
5. Водещият - диригент на какофонията
Случващото се по време на токшоутата изглежда какофония. Но тази "бъркотия вместо музика"1 си има партитура, чието изпълнение са контролира от "диригент" - водещия. Той следи аудиторията да бъде доведена до необходимия градус на емоционална възбуда, за да бъдат доведени до нея всички планирани пропагандни послания, да бъде заглушена и унизена всяка случайно прокраднала се правдива дума.
----------
1Така се нарича уводна статия на в. "Правда" от 28 януари 1936 г. Тя заклеймява като антинародна операта "Лейди Макбет от Мценски окръг" от Дмитрий Шостакович.
* Авторът е руски социолог и публицист. Написал е книгите "Социология на интернет-революцията" и "Новата национална идея на Путин". Коментарът е от профила му във фейсбук.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни