Българската православна църква трябва да даде положителен отговор на писмото на Македонската православна църква – Охридска архиепископия. Това заяви проф. Калин Янакиев в предаването „Вяра и общество“ на БНТ с водещ Горан Благоев.

В писмото си Светият синод на Македонската православна църква пише, че е готов да признае Българската за църква-майка, ако признаем македонската църковна независимост. Достоверността на писмото беше потвърдена от владиката на Струмица Наум.

„БПЦ трябва да бъде невероятно радостна, че трябва да съдейства за ликвидирането на изолацията на нашите духовни братя от Македония. Те са една жива църква, която трябва да бъде извадена от изолацията. Наш дълг е БПЦ да даде положителен отговор“, категоричен е проф. Янакиев, цитиран от БГНЕС.

Според него няма нищо лошо в това „църквата на Македония, която десетилетия наред беше в болезнена изолация, да се възползва от този подходящ момент, когато национализмите от двете страни на границата са заглъхнали“.

„Ние можем да влезем в евхаристийно общение с нашите братя от Македония още от утре и за това нямам никакви пречки“, каза той.

Проф. Янакиев трудно би си представил, че БПЦ няма да даде никакъв отговор на писмото на МПЦ.

„Това би било същинско предателство към църковния народ“, категоричен е той. „Трябва да декларираме, че влизаме в евхаристийно общение, защото това ще даде основание на БПЦ да влезе в интензивно общение с останалите православни църкви и да търси признаването на МПЦ“, обясни проф. Янакиев.

Коментирайки дали ще предизвикаме разкол в православния свят, ако признаем автокефалността на МПЦ, той заяви: „Нашите църковни експерти много добре знаят, че Българската и Московската патриаршии признават автокефалността на Американската православна църква, но Вселенската не я признава. Но нито нашата, нито Руската са в схизма. В същото време Вселенската патриаршия признава автокефалността на Естонската, но тя също не е в схизма“.

В предаването се включи и историкът проф. Драган Зайковски от Скопие. „Ние, историците работим с исторически факти. Исторически факт е, че след 1871 г. огромното мнозинство от населението на Македония се обявява за Българската Екзархия. Този факт не може да бъде отречен от никой“, подчерта той. Професор Зайковски припомни, че след Балканските войни /1912-1913/ и Първата световна война /1914-1918/, когато Вардарска Македония попада под сръбска власт, училищата и църквите на Българската Екзархия са затворени, а българските свещеници и учители - прогонени. „След Балканските и Първата световна война Сърбия започна една жестока политика на сърбизация на населението на Македония. То беше принудено да премине под юрисдикцията на Сръбската православна църква“, заяви историкът.

Зайковски обясни, че през 1922 г. Сръбската църква купува от Вселенската патриаршия за 1,5 милиона златни франка българските епархии във Вардарска Македония.

„Може ли да се купуват епархии", възмути се той.