Uber е транспортна компания и ще плаща същите данъци като таксиметровите фирми, отсъди Съдът на Европейския съюз в Люксембург.

"Услугата, предоставена от Uber - връзка между хората и шофьори, които не са професионалисти, се отнася към транспортните услуги", се казва в решението но Съда на ЕС. "Затова страните членки могат да налагат регулации като на компаниите, предоставящи такива услуги."

Сега компанията ще трябва да кандидатства пред националните власти на страните членки на Евросъюза, за да може да извършва транспортни услуги. Според Uber решението няма да повлияе значително на бизнеса на компанията в Европа, защото в много страни услугите ѝ вече се регулират както тези на таксиметровите фирми. 

Спорът стига до Съда на ЕС, след като съдия в Барселона поиска през 2015 година той да се произнесе по дело, заведено при него срещу услугата на Uber от местната асоциация на таксиметровите шофьори. Въпросът беше дали платформата за споделено пътуване ще бъде определена като транспортна услуга или като онлайн платформа. На практика това се отразява върху данъците, които компанията ще плаща на националните власти.

От Uber многократно заявяват, че не бягат от регулации, били те национални или европейски, но възразяват те да бъдат същите като за заварената услуга, на която компанията предлага алтернатива. Тезата е, че тя не се конкурира на таксиметровия пазар, а предлага друга услуга, различна от традиционните таксита.

Uber предлага на потребителите си два вида услуги. Собственик на лек автомобил, който иска да сподели свободните места в колата си с други хора по даден маршрут, става откриваем за потенциалните пътници. Потенциалният потребител може да открие къде и кога има коли на Uber, които може да ползва по даден маршрут.

Компанията не наема шофьорите, те не са нейни служители, нямат работно време и работят когато и колкото искат. Трябва обаче да имат чисто съдебно минало, да са правоспособни, колите им да отговарят на определени технически стандарти. Плащанията са изцяло безкасови и приходите се делят между фирмата и шофьорите.

Повечето европейски държави не са отворени към платформи като Uber, включително и България. Комисията за защита на конкуренцията обвини Uber в нелоялна конкуренция. ВАС потвърди решението за спиране на услугата и компанията преустанови дейността си у нас. Последно властите в Лондон отказаха да подновят лиценза на компанията.