Първият закон, който регулира използването на услугата за споделено пътуване Uber, влиза в сила в Естония тази седмица, пише "Политико".
Близо две години естонските регулатори и парламентът се опитват да удовлетворят исканията на всички заинтересовани страни - компанията, таксиметровите фирми и клиентите. Накрая обаче Uber се договаря с таксиметровите шофьори с посредничеството на депутатите.
"Старите технологии трябва да са в музея, не да бъдат защитени на държавно ниво", казва депутатът Кал Палинг, който е сред инициаторите на промените.
Естония е сред първите европейски страни, в които влиза в сила закон, позволяващ на Uber да действа свободно на територията й. През септември парламентът в Латвия прие подобни регулации, които влизат в сила през март догодина. Във Финландия законът започва да действа през юли.
Първоначалният вариант на проектозакона се отнася само за платформите за споделено пътуване като Uber и Taxify. След като е обявена идеята на правителството, над 1 500 таксиметрови шофьори излизат на протест.
През 2014 г. Естония променя закона за обществения транспорт и затяга регулациите върху таксиметровите фирми. Кабинетът в Талин първоначално отказва да промени отново тези правила, което предизвиква протестите на шофьорите.
Депутатите и министрите решават да върнат проекта за преразглеждане.
"Беше трудно, но министрите осъзнаха, че технологиите се променят толкова бързо, че трябва да сме готови да променяме закона всяка година, ако се налага", казва още Палинг.
Новият закон предвижда сходен подход при данъчното облагане на таксиметровите услуги и споделеното пътуване. Въведени са регуации за Uber, а тези върху такситата са облекчени. Всички ще трябва да кандидатстват за лиценз за осъществяваните услуги, но няма задължение личните автомобили, използвани за споделено пътуване, да имат отличителни значи или да отчитат изминатото разстояние.
За разлика от балтийските страни, европейските държави не са отворени към платформи като Uber, включително и България. Комисията за защита на конкуренцията обвини Uber в нелоялна конкуренция. ВАС потвърди решението за спиране на услугата и компанията преустанови дейността си у нас. Последно властите в Лондон отказаха да подновят лиценза на компанията.
До края на годината Съдът на Европейския съюз трябва да реши какъв ще бъде статутът на Uber. Мнозина очакват компанията да бъде определена като транспортна услуга, а не като онлайн платформа. Тоест да подлежи на същите регулации като таксиметрова компания.
От Uber многократно заявяват, че не бягат от регулации, били те национални или европейски, но възразяват те да бъдат същите като за заварената услуга, на която компанията предлага алтернатива. Тезата е, че тя не се конкурира на таксиметровия пазар, а предлага друга услуга, различна от традиционните таксита.
Uber предлага на потребителите си два вида услуги. Собственик на лек автомобил, който иска да сподели свободните места в колата си с други хора по даден маршрут, става откриваем за потенциалните пътници. Потенциалният потребител може да открие къде и кога има коли на Uber, които може да ползва по даден маршрут.
Компанията не наема шофьорите, те не са нейни служители, нямат работно време и работят когато и колкото искат. Трябва обаче да имат чисто съдебно минало, да са правоспособни, колите им да отговарят на определени технически стандарти. Плащанията са изцяло безкасови и приходите се делят между фирмата и шофьорите.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни