Article_top

Дните на най-големия пътнически самолет в света изглеждат преброени. "Еърбъс", европейският мултинационален консорциум, който произвежда A380, известен още като супер джъмбо, съобщи преди ден, че ще трябва да прекрати производството на самолета, ако неговият основен клиент "Емирейтс", не поръча нов, пише "Ню Йорк таймс".

Признанието от Джон Лийхи, търговският директор на компанията, е последната индикация, че концепцията на самолета преди около две десетилетия е била погрешно зададена, че ще има нужда от огромни машини, които да превозват много пътници с по-малко междинни приземявания.

Вместо това се появиха евтините авиокомпании, които решиха да заобикалят главните летища със скъпи такси и наводниха пазара с множество средно големи самолети, които летят директно между регионалните летища.

От "Еърбъс" твърдят, че все още не са се отказали от мегасамолета, но признаха, че имат големи трудности.

"Ако не успеем да договорим сделка с "Емирейтс" (авиопревозвач на Обединените арабски емирства - б.р.), мисля, че няма да имаме избор и ще закрием програмата", каза Лийхи пред журналисти. Все пак той бил оптимист и се надявал, че няма да се стигне дотам.

От "Емирейтс" не са коментирали пред "Ню Йорк таймс".

Въпреки че е рано все още да се пише некрологът на А380, отдавна е ясно, че той е огромно разочарование и финансов провал за "Еърбъс", най-големия конкурент на "Боинг" на пазара за пътнически самолети.

Когато компанията от Тулуза започна производството на супер самолета, след като отдели 25 млрд. долара за него, тя смяташе, че той е разрешение за задръстванията по летищата и нарасналия интерес към пътувания по въздуха. А380 може да транспортира над 500 пътници, като предоставя луксозни удобства като душ, апартаменти в първа класа и бар.

Ричард Абулафия, вицепрезидент по анализите в консултанската компания Teal Group, отбелязва, че развитието на въздушния транспорт е тръгнало по друг път.  Сега е съвсем възможно да стигнеш от Испания до Вашингтон директно, без да трябва да спираш на голямо летище като Лондон или Франкфурт.

"След като по-малки и по-ефикасни самолети наводниха пазара, всеки ден се откриват нови линии между градове и така се убива нуждата от по-голям самолет", обясни той пред "Ню Йорк таймс".

От "Еърбъс" признаха, че през миналата година не са имали поръчка за А380. Напротив, били са отменени поръчките за две машини.

Компанията в други отношения обаче се справя незле. През 2017 г. е произвела 718 самолета. Има поръчки за 1,1 млрд. долара.

Най-добре продаваният им самолет за 2017 г. е А320, който може да превозва до 240 пътници, или половината на А380.

Според Лийхи добрите дни на А380 предстоят. Пътническият поток се удвоява на всеки 15 години, обясни той, като имаше предвид, че първоначалната обосновка за създаването на супер самолета все още е в сила.

Така от "Еърбъс" смятат, че летенето между много натоварени дестинации като Лондон или Делхи ще става само с големи самолети, ако компаниите искат да продължат да се развиват.

Докато дойде това време обаче, "Еърбъс" трябва да има между 6 и 8 поръчки на година, за да може да поддържа производството на А380 в завода близо до Тулуза.

Ключови думи
 

Дните на най-големия пътнически самолет в света изглеждат преброени. "Еърбъс", европейският мултинационален консорциум, който произвежда A380, известен още като супер джъмбо, съобщи преди ден, че ще трябва да прекрати производството на самолета, ако неговият основен клиент "Емирейтс", не поръча нов, пише "Ню Йорк таймс".

Признанието от Джон Лийхи, търговският директор на компанията, е последната индикация, че концепцията на самолета преди около две десетилетия е била погрешно зададена, че ще има нужда от огромни машини, които да превозват много пътници с по-малко междинни приземявания.

Вместо това се появиха евтините авиокомпании, които решиха да заобикалят главните летища със скъпи такси и наводниха пазара с множество средно големи самолети, които летят директно между регионалните летища.

От "Еърбъс" твърдят, че все още не са се отказали от мегасамолета, но признаха, че имат големи трудности.

"Ако не успеем да договорим сделка с "Емирейтс" (авиопревозвач на Обединените арабски емирства - б.р.), мисля, че няма да имаме избор и ще закрием програмата", каза Лийхи пред журналисти. Все пак той бил оптимист и се надявал, че няма да се стигне дотам.

От "Емирейтс" не са коментирали пред "Ню Йорк таймс".

Въпреки че е рано все още да се пише некрологът на А380, отдавна е ясно, че той е огромно разочарование и финансов провал за "Еърбъс", най-големия конкурент на "Боинг" на пазара за пътнически самолети.

Когато компанията от Тулуза започна производството на супер самолета, след като отдели 25 млрд. долара за него, тя смяташе, че той е разрешение за задръстванията по летищата и нарасналия интерес към пътувания по въздуха. А380 може да транспортира над 500 пътници, като предоставя луксозни удобства като душ, апартаменти в първа класа и бар.

Ричард Абулафия, вицепрезидент по анализите в консултанската компания Teal Group, отбелязва, че развитието на въздушния транспорт е тръгнало по друг път.  Сега е съвсем възможно да стигнеш от Испания до Вашингтон директно, без да трябва да спираш на голямо летище като Лондон или Франкфурт.

"След като по-малки и по-ефикасни самолети наводниха пазара, всеки ден се откриват нови линии между градове и така се убива нуждата от по-голям самолет", обясни той пред "Ню Йорк таймс".

От "Еърбъс" признаха, че през миналата година не са имали поръчка за А380. Напротив, били са отменени поръчките за две машини.

Компанията в други отношения обаче се справя незле. През 2017 г. е произвела 718 самолета. Има поръчки за 1,1 млрд. долара.

Най-добре продаваният им самолет за 2017 г. е А320, който може да превозва до 240 пътници, или половината на А380.

Според Лийхи добрите дни на А380 предстоят. Пътническият поток се удвоява на всеки 15 години, обясни той, като имаше предвид, че първоначалната обосновка за създаването на супер самолета все още е в сила.

Така от "Еърбъс" смятат, че летенето между много натоварени дестинации като Лондон или Делхи ще става само с големи самолети, ако компаниите искат да продължат да се развиват.

Докато дойде това време обаче, "Еърбъс" трябва да има между 6 и 8 поръчки на година, за да може да поддържа производството на А380 в завода близо до Тулуза.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

За кого ще гласувате на изборите за Европейски парламент?