Измененията в Закона за хазарта, целящи ограничаването на разпространението и рекламата на игрите на щастието, предложени от вицепремиера Валери Симеонов, се оказаха удавени в европейските директиви. Предложените текстове отиват за нотификация от страните членки на ЕС, защото може да противоречат на общото европейско законодателство и не е ясно кога изобщо отново ще видят бял свят.

Това стана ясно днес след заседание на бюджетната комисия в парламента, която е водещата комисия по разглеждането на изменението на закона. "За" изпращането за нотификация гласуваха 20 народни представители, само 1 беше против - Йордан Апостолов от партията на Симеонов - НФСБ. За да защити проекта си, чийто неформален вносител е (формално са депутати от Обединени патриоти), дойде лично вицепремиерът.

Предизвестена смърт

Податки, че това ще се случи имаше още при разглеждането на проекта от парламентарната комисия по европейските въпроси. Тогава Борислав Цеков от Института за модерна политика повдигна въпроса с нотификацията като отбеляза, че проектът на Симеонов противоречи на Директива 1535/2015. Тя касае общия европейски пазар и движението на стоки и услуги и според нея трябва "да се даде възможност на стопанските субекти да дадат своята оценка за влиянието на националнотехнически регламенти, предлагани от други държави членки". В крайна сметка комисията по европейските въпроси реши да се изпрати искане за становище от дирекция "Законодателна дейност и право на Европейския съюз".

Днес, оказа се, такова становище вече е пристигнало. И то гласи, че ресорното министерство е това, което трябва да реши дали да се изпрати даден проект за нотификация или не. А ресорното министерство в случая е финансовото.

Единният пазар

Становище на Министерството на финансите вече има. И то е, че проектът за изменение на Закона за хазарта трябва да бъде изпратен за нотификация. Мотивът - новият закон от 2012 г. е приет след нотификация от Еврокомисията и ако сега ще се правят значителни изменения, които го правят по-ограничителен, то той трябва да мине през нова нотификация. Така че икономическите субекти в рамките на единния европейски пазар да имат възможност да изразят мнение по проекта. 

И не само това. В правния мир съществува и постановление на Министерския съвет, според което проектите за т. нар. технически регламенти, за какъвто се води този на Симеонов, се представят на министъра на икономиката 4 месеца преди планираното им приемане. Във въпросното постановление на МС обаче има пропуск - на представяне не подлежат проектите, изготвени от депутати, а само тези на министрите. В същото време от финансовото министерство посочват, че директивата не прави разлика между депутати и министри и посочват, че следва те да внесат закона "Симеонов" за нотификация.

Припомнят също така, че има решение на Съда на ЕС, според което ако не е изпълнено задължението за уведомяване, то приетите регламенти се считат за неприложими и може да бъдат атакувани в съда.

Тениските на футболистите

Но и това не е всичко. Становище от Министерство на културата "атакува" проектът за изменение в Закона за хазарта и по линия на друга европейска директива. От МК като цяло не изразяват позиция против проекта, но посочват, че трябва да се направи анализ дали съответства на Директивата за аудиовизуалните медийни услуги. Тази препоръка е застъпена и в становището на финансовото министерство. Оттам посочват, че държавите членки могат да ограничат излъчването на рекламите на хазартните игри, но посочват, че предлаганата от Симеонов разпоредба за непряката реклама не е в съответствие с директивата, защото поставя ограничение пред излъчването на спортни срещи, в т.ч. световни първенства и олимпиади.

Става въпрос за забраната на т.нар. непряка реклама, или както е формулирано в измененията: "всяка форма на търговско послание, съобщение или препоръка, която включва и наименование на хазартна игра, или търговска марка на организатор на хазартна игра и/или дейност, върху продукти и стоки, които не са свързани с хазарт".

Според спортните клубове, а явно и според финансовото министерство, това означава, че в обхвата на забраните ще попаднат не само рекламните банери по стадионите и спортните зали, които рекламират хазартни игри по време на играта, но и рекламите на същите тези организатори, които се излъчват в тв и радиоефира в полувремената. Забраната ще засегне дори екипите на спортистите, често брандирани с името и логото на спонсорите, които масово са фирми организаторки на игри на късмета или букмейкъри. Това би засегнало всички доставчици на медийни услуги, които имат сигнал в България.

Интереси за милиони. Или милиарди

Самият Симеонов и днес обясни какво е имал предвид - че е описана е непряката реклама само по чл. 10 от закона за хазарта. Става въпрос за точка 3, а именно - това, че се забранява рекламирането на печалбите и на печелившите.

В крайна сметка бе решено, че проектът ще бъде изпратен за нотификация.

"Това не кореспондира с декларираната подкрепа от ГЕРБ. Ще чакам, нямам полезен ход. Няма да скачам от последния етаж на Партийния дом (където заседават комисиите, б.р.)", заяви Симеонов след заседанието на бюджетната комисия.

По думите му ставало въпрос за "интереси за 3 милиарда лева".

Председателят на комисията Менда Стоянова (ГЕРБ) обаче възрази. Според нея това не било бламиране, а съобразяване с европейското законодателство. И не знаела за какви 3 милиарда говори Симеонов. Приходите от залагания били около 600 милиона лева.

Двойно данъчно облагане

Иначе бюджетната комисия разгледа днес още един проект с автор вицепремиера, но внесен от народни представители от групата на "патриотите" - този, с който се предвижда облагане на т.нар. апартхотели, които сега спрямо хотелите, къщите за гости и пр. места за настаняване, не плащат данъци. Този проект беше приет, но с уговорката, че трябва да се прецизират текстовете, за да не се окаже, че собствениците на имоти са подложени на двойно данъчно облагане.