Article_top

След катастрофата край Своге, отнела 16 живота, прокуратурата и разследващите работят по три направления: проверява се шофьора, фирмата-превозвач и качеството на извършения ремонт на пътя от "Трейс-Своге".

Известните към момента факти са, че автобусът, марка МАН, който е на 17 години, със 37 места, се е движел без задължителния технически преглед, какъвто е трябвало да бъде направен на 5 август т.г. Всички автобуси, които са на повече от 10 години, минават два пъти годишно на такива прегледи.

Това стана ясно от изявление на главния прокурор Сотир Цацаров след съвещането в Министерски съвет днес, свикано заради трагичния инцидент. След края му министрите на вътрешните работи, на регионалното развитие, на здравеопазването и на транспорта отчетоха направеното. Всички те изказаха съболезнования и благодариха на екипите на спешна помощ, на лекарите и на следователите. Освен това обещаха в ускорени темпове да бъде приет законът за движение по пътищата, който ще влезе в есенната сесия на парламента.

Здравният министър Кирил Ананиев - за състоянието на ранените 

16 загинали, 21 ранени, извозени с 15 линейки на четири спешни центъра - софийския, монтанския, врачанския и филиала в Своге. 12 от ранените са в особено тежко състояние. Най-тежко пострадалите са в "Пирогов", където са шестима, от които две жени са в изключително тежко състояние. 

В Окръжна болница са пет жени и един мъж, 62-годишна жена е в критично състояние след операцията. Двама пострадали са във Военно-медицинска академия, в стабилно състояние са, като 30-годишният мъж е в по-тежко състояние.

Както вече стана ясно, водачът Григор Григоров е най-леко пострадал, с охлузвания и рани, и е в "Царица Йоанна" (ИСУЛ).

Какво каза министърът на транспорта Ивайло Московски

Тази сутрин е приключила проверката, фирмата-превозвач "Мобилус 5" ООД, с валиден лиценз - до 14 март 2027 година, издаден м.г. На 5 април т.г. Автомобилна администрация е извършила цялостна проверка на компанията, която оперира 6 автобуса, и не са установени нарушения.

Установени са обаче две нарушения, за което ще бъдат наложени административни санкции и глоби - фирмата не е минала през технически преглед, какъвто е трябвало да направи на 5 август, и не е уведомила Автомобилна администрация за този превоз. Такова уведомление за случаен превоз на пътници се изисква да става предварително, като се подадат данни за броя на пътниците, датата, началото и края на превоза. Такова за конкретния превоз не е изпратено, заяви Московски.

Какво каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков

Без да назовава името на фирмата-изпълнител на ремонта, Нанков съобщи, че е бил финансиран по линия на програма "Транзитни пътища", въведен е в експлоатация на 27 декември 2016 г. А приемателната комисия е подписала протоколите без забележки към пътнотранспортните характеристики - т.е. всичко било отлично, според Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Въпреки тази висока атестация обаче м.г. има поредица сигнали за повишена честота на пътнотранспортни произшествия със случаи на травматизъм в някои участъци от пътя, в т.ч. 54-и километър, където е станал вчерашният инцидент.

Нанков съобщи, че от март до 27 юли 2017 г. от МРРБ пет пъти са уведомявали фирмата - изпълнител на проекта, да отстрани посочените дефекти, открити в гаранционния срок на договора - асфалтова покривка, обрушване на скална маса, нарушени мантинели и др., но това не се е случило.

  

От 27 юли са изискали моментално стартиране на възстановителни дейности от фирмата-изпълнител в срок до 15 август - "колегите от пътна инфраструктура са указали какви действия трябва да бъдат предприети", но нищо такова не се е случило.

Изготвен е констативен протокол със същите препоръки и констатации, който не е подписан само от фирмата-изпълнител на проекта, заяви Нанков.

И накрая главният прокурор Сотир Цацаров

Цацаров потвърди, че автобусът се е движел без редовен технически преглед, а превозвачът не е уведомил Автомобилна администрация за случайния превоз. Освен това съобщи, че водачът Григор Григоров има две наказателни постановления от КАТ и 7 фиша - за превишена скорост, пътувал е без шофьорска книжка и е шофирал без колан, и няма санкции за управление на МПС след употреба на алкохол и упойващи вещества.

От утре разследването поема националната следствена служба.

Автобусът се е движел със скорост 53 км/час, при ограничения за този участък - до 40 км/ч.

Обяснявайки трите версии, по които работи разследването, Цацаров обърна особено внимание на състоянието на пътя и връзката му с настъпилите в района пътнотранспортни произшествия. 

Главният прокурор съобщи, че началникът на РУ-Своге в периода май-ноември 2017 г. е изпратил три сигнални писма за нуждата от обезопасяване на няколко пътни участъка по този път, в т.ч. и мерки за асфалтовото покритие, но нищо такова не се е случило. 

Само от началото на годината до 27 ноември 2017 г. в този участък има един загинал и шестима ранени при общо шест ПТП.

"Въпреки въведеното ограничение за движение от 40 км/ч и съобразяване на водачите с него, поради лошото сцепление с асфалтовото покритие водачите губят контрол, навлизат в насрещното платно и реализират катастрофи. Ще проверим начина на ремонта на конкретния пътен участък. Ще проверим цялата документация и цялата процедура по паспортизацията на пътя след изпълнението му като такъв с отлично качество, както и всички сигнали с действия на АПИ и действия на конкретния изпълнител“, обясни Цацаров.

По думите на главния прокурор АПИ е поставила ограничението за скоростта, защото изпълнителят не е извършил нищо от исканите от него ремонти - нито в гаранционния срок, нито досега.

Предстои изискване на цялата документация в тази насока от АПИ и МРРБ - искаме договора за изпълнение, приемането на пътя и паспортизацията му, която очевидно не отговаря на действителното му състояние и последващите действия, коментира Цацаров.

Експертната група от Института за пътна безопасност ще започне утре, понеделник, в 6 часа, независимо разследване на причините, довели до тежкия инцидент до Своге, съобщиха от организацията.

 

След катастрофата край Своге, отнела 16 живота, прокуратурата и разследващите работят по три направления: проверява се шофьора, фирмата-превозвач и качеството на извършения ремонт на пътя от "Трейс-Своге".

Известните към момента факти са, че автобусът, марка МАН, който е на 17 години, със 37 места, се е движел без задължителния технически преглед, какъвто е трябвало да бъде направен на 5 август т.г. Всички автобуси, които са на повече от 10 години, минават два пъти годишно на такива прегледи.

Това стана ясно от изявление на главния прокурор Сотир Цацаров след съвещането в Министерски съвет днес, свикано заради трагичния инцидент. След края му министрите на вътрешните работи, на регионалното развитие, на здравеопазването и на транспорта отчетоха направеното. Всички те изказаха съболезнования и благодариха на екипите на спешна помощ, на лекарите и на следователите. Освен това обещаха в ускорени темпове да бъде приет законът за движение по пътищата, който ще влезе в есенната сесия на парламента.

Здравният министър Кирил Ананиев - за състоянието на ранените 

16 загинали, 21 ранени, извозени с 15 линейки на четири спешни центъра - софийския, монтанския, врачанския и филиала в Своге. 12 от ранените са в особено тежко състояние. Най-тежко пострадалите са в "Пирогов", където са шестима, от които две жени са в изключително тежко състояние. 

В Окръжна болница са пет жени и един мъж, 62-годишна жена е в критично състояние след операцията. Двама пострадали са във Военно-медицинска академия, в стабилно състояние са, като 30-годишният мъж е в по-тежко състояние.

Както вече стана ясно, водачът Григор Григоров е най-леко пострадал, с охлузвания и рани, и е в "Царица Йоанна" (ИСУЛ).

Какво каза министърът на транспорта Ивайло Московски

Тази сутрин е приключила проверката, фирмата-превозвач "Мобилус 5" ООД, с валиден лиценз - до 14 март 2027 година, издаден м.г. На 5 април т.г. Автомобилна администрация е извършила цялостна проверка на компанията, която оперира 6 автобуса, и не са установени нарушения.

Установени са обаче две нарушения, за което ще бъдат наложени административни санкции и глоби - фирмата не е минала през технически преглед, какъвто е трябвало да направи на 5 август, и не е уведомила Автомобилна администрация за този превоз. Такова уведомление за случаен превоз на пътници се изисква да става предварително, като се подадат данни за броя на пътниците, датата, началото и края на превоза. Такова за конкретния превоз не е изпратено, заяви Московски.

Какво каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков

Без да назовава името на фирмата-изпълнител на ремонта, Нанков съобщи, че е бил финансиран по линия на програма "Транзитни пътища", въведен е в експлоатация на 27 декември 2016 г. А приемателната комисия е подписала протоколите без забележки към пътнотранспортните характеристики - т.е. всичко било отлично, според Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Въпреки тази висока атестация обаче м.г. има поредица сигнали за повишена честота на пътнотранспортни произшествия със случаи на травматизъм в някои участъци от пътя, в т.ч. 54-и километър, където е станал вчерашният инцидент.

Нанков съобщи, че от март до 27 юли 2017 г. от МРРБ пет пъти са уведомявали фирмата - изпълнител на проекта, да отстрани посочените дефекти, открити в гаранционния срок на договора - асфалтова покривка, обрушване на скална маса, нарушени мантинели и др., но това не се е случило.

  

От 27 юли са изискали моментално стартиране на възстановителни дейности от фирмата-изпълнител в срок до 15 август - "колегите от пътна инфраструктура са указали какви действия трябва да бъдат предприети", но нищо такова не се е случило.

Изготвен е констативен протокол със същите препоръки и констатации, който не е подписан само от фирмата-изпълнител на проекта, заяви Нанков.

И накрая главният прокурор Сотир Цацаров

Цацаров потвърди, че автобусът се е движел без редовен технически преглед, а превозвачът не е уведомил Автомобилна администрация за случайния превоз. Освен това съобщи, че водачът Григор Григоров има две наказателни постановления от КАТ и 7 фиша - за превишена скорост, пътувал е без шофьорска книжка и е шофирал без колан, и няма санкции за управление на МПС след употреба на алкохол и упойващи вещества.

От утре разследването поема националната следствена служба.

Автобусът се е движел със скорост 53 км/час, при ограничения за този участък - до 40 км/ч.

Обяснявайки трите версии, по които работи разследването, Цацаров обърна особено внимание на състоянието на пътя и връзката му с настъпилите в района пътнотранспортни произшествия. 

Главният прокурор съобщи, че началникът на РУ-Своге в периода май-ноември 2017 г. е изпратил три сигнални писма за нуждата от обезопасяване на няколко пътни участъка по този път, в т.ч. и мерки за асфалтовото покритие, но нищо такова не се е случило. 

Само от началото на годината до 27 ноември 2017 г. в този участък има един загинал и шестима ранени при общо шест ПТП.

"Въпреки въведеното ограничение за движение от 40 км/ч и съобразяване на водачите с него, поради лошото сцепление с асфалтовото покритие водачите губят контрол, навлизат в насрещното платно и реализират катастрофи. Ще проверим начина на ремонта на конкретния пътен участък. Ще проверим цялата документация и цялата процедура по паспортизацията на пътя след изпълнението му като такъв с отлично качество, както и всички сигнали с действия на АПИ и действия на конкретния изпълнител“, обясни Цацаров.

По думите на главния прокурор АПИ е поставила ограничението за скоростта, защото изпълнителят не е извършил нищо от исканите от него ремонти - нито в гаранционния срок, нито досега.

Предстои изискване на цялата документация в тази насока от АПИ и МРРБ - искаме договора за изпълнение, приемането на пътя и паспортизацията му, която очевидно не отговаря на действителното му състояние и последващите действия, коментира Цацаров.

Експертната група от Института за пътна безопасност ще започне утре, понеделник, в 6 часа, независимо разследване на причините, довели до тежкия инцидент до Своге, съобщиха от организацията.

Коментари

Rhapsody of fire's picture
Rhapsody of fire
Rhapsody of fire

Натрупване на отделни "малки" вини, водещи до голямата беля

Значи пак се очертава типичната ни комплексна мърлявщина и нехайство- имало е проверки, имало е сигнали, имало е предписания, има задължение за техниески преглед и т.н., но всеки поотделно си казва - Край да върви, И утре е ден, Работата не е заек да избяга, Ден да мине-друг да дойде, Ще вземем мерки, но по-нататък, Аз си свърших своето-друг да му мисли и т.н.
Краен резултат - отново следваме събитията и съвсем в трагично буквален смисъл - Като се обърне колата-пътища много.

Най

Следвайте ни

 
 

Още от категорията

Анкета

Адекватни ли са мерките на правителството и щаба за справяне с пандемията?