
Създадената малко преди падането на тоталитарния режим свободна безмитна зона Свиленград се закрива и става една от десетината създадени или в процес на създаване държавни индустриални зони у нас.
Със свое решение Министерският съвет прекрати съществуването й, проектирано в специалния Указ № 2242 от 1987 г. В ревизирания си вид неговият член 3, който даваше основание за съществуване на известната зона край Свиленград, гласи:
(1) (изм., ДВ, бр. 4 от 1989 г., бр. 15 от 1998 г.) Свободната зона е обособена част от територията на Народна република България, в която извършваната стопанска дейност се освобождава от облагане с мита.
(2) Зоната се огражда и обозначава по установения ред.
(3) Ако зоната се състои от няколко отделни части, всяка част трябва да бъде отделно оградена и обозначена.
След прекратяването на статута на Свиленградската зона по смисъла на този текст тя ще предоставя вече логистични услуги - като отдаване на помещения и складови бази под наем.
Приемането на акта ще даде възможност за привличане на български и чуждестранни инвеститори и ще допринесе за реализиране потенциала за развитие на инфраструктурата в региона, използвайки близостта до границата с Гърция и достъпа до транспортен коридор № IV, свързващ Европа с Турция, се казва в съобщението на правителствената пресслужба.
Митницата в Свиленград и митническото бюро в Свободната безмитна зона прекратиха съществуването си още през януари 2016 г. с решение на министъра на финансите Владислав Горанов.
Сега и Свободната безмитна зона, благодарение на която политици и бизнесмени в България станаха милионери, отива в историята - на българския преход.
Беровото правителство даде картбланш на бизнесмена Фуат Гювен, изселник от Кърджалийско, да построи бензиностанция в безмитна зона Свиленград, последвана и от такава край граничния пункт Ново село край Видин - на входа и на изхода от България, за да продава горива, без да плаща мита, данъци и акцизи. Благодарение на кабинета, управлявал с подкрепата на ДПС, Гювен продаваше само от бензиностанцията си в Свиленградската зона около 100 тона горива на денонощие.
Дружеството "Шипка Фуат Гювен" държеше както колонки за горива в Свободна безмитна зона Свиленград и ГКПП-Капитан Андреево, така и безмитни магазини. А отвори и бензиностанции в безмитните зони на Видин и Русе, впоследствие получи и банков лиценз за трезора си Dбанк, чийто управител стана Стоян Александров - финансовият министър, по чието време Гювен натрупа състоянието си от продаваните в безмитните зони горива.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни