Article_top

Има някаква ирония в това как мотото на управляващите от ГЕРБ „Градим България“ започва да се обръща срещу тях самите. Все по-видимо е, че политическата власт на кабинета се крепи на раменете на едрия бизнес, вместо да защитава интересите на всички български граждани и данъкоплатци.

Камарата на строителите в България (КСБ) спретна в сряда едно особено „недоносче на митинговата демонстрация“, както би се изразил класикът на българския социализъм – другарят Живков. Протестираха срещу опозицията, за да защитят управляващите. В края на октомври една от най-големите работодателски организации – КРИБ, излезе и защити бившия вицепремиер Валери Симеонов, нарече една шепа майки „хунта“ и заплаши, че ще извади 20 хиляди души срещу тях.

И двата случая показаха, че циничните прегръдки между т.нар. бизнес и политическата власт са за да оцелеят – кабинетът да не падне, а „добрите практики“ в усвояването на публични средства да продължат.

„Аз съм строител“

От месец Камарата на строителите в България е в кампания. Тя започна още през октомври, с билбордове, от които усмихнати мъже и жени, с бели каски на глава, гордо заявяват: „Аз съм строител“. Вчера от камарата изкараха близо хиляда строителни машини, работници, шофьори, а едрите началници обиколиха кабинетите в триъгълника на властта - президент, премиер, председател на парламента.

След всяка среща едрите строители отричаха всякакви обвинения за раздуване на цени, за корупция, качеството им на работа било на ниво. Лично парламентарният шеф Цвета Караянчева излезе и обяви едва ли не, че българският строител е един от най-добрите в света. При заемането на подобни героични пози от страна на ГЕРБ би било учудващо БСП да не извлече дивиденти.

Поводът

Всъщност кампанията на КСБ започна заради трупащото се обществено недволството, което преля след катастрофата край Своге, отнела живота на 20 души. Както и безобразията около ремонтите в центъра на София. Същото недоволство, което се събра и при нелепия инцидент в тунел „Ечемишка“, където преди близо две години загина жена след удар на автомобила й от осветително тяло.

И при трите случая има едно общо съмнение – за безстопанственост и безотговорност, както от представителите на държавата и местната власта, така и от изпълнителите на ремонтите и поддръжката на пътищата и съоръженията по тях. 

А това, което е още по-вбесяващо, е липсата на контрол по всички нива на държавната машина – от изпълнителната власт до административните й единици, а също и похлупването на всеки случай в процедури и неспиращи проверки от страна на прокуратурата и разследващите органи. Проверки, които обкновено не стигат до санкции.

Затова събуди поредна порция недоверие съобщението на прокуратурата, че е повдигнала след цели две години обвинения срещу цялото на ръководство на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) заради инцидента в тунела „Ечемишка“.

Защо съвпаденията не са случайни

Обвиненията срещу шестима души от бившето и настоящо управление на АПИ бяха оповестени само ден след манифестацията на Камарата на строителите в България (КСБ), която обяви, че не иска работата на фирмите да бъде проверявана от независими европейски лаборатории (искането беше отправено от БСП). Според камарата една проверка би спряла европейски средства в следващия програмен период. 

Но в последните години работата на прокуратурата, разследващи и данъчни служби е показала, че не разчита на съвпадения. Както, когато откри злато за стотици хиляди левове и близо 1 млн. лв. в брой, сгушени в сакове в една от любимите фирми на властта – „Агромах“. Разследването за данъчни измами на фирмата, спечелила обществени поръчки за строителство и ремонт на пътища и магистрали за над 300 млн. лв., е на полусъединител.  

Както и едва ли е съвпадение, че КСБ желае това правителство да остане на власт. Защото в деня на "строителния" протест кабинетът на Бойко Борисов гласува само за час време да бъдат дадени над 1,3 млрд. лева за строителството на магистрала „Хемус“. Както в предния кабинет бяха дадени други 2 млрд. лв. от парите на българските данъкоплатци за саниране.

Едва ли е тайна, че близо 80% от строителните фирми в България разчитат на парите от европейските фондове. А щом разчитат на тях, това значи, че разчитат на правителството, което разпределя и определя критериите за тлъстите обществени поръчки.

Затова едва ли е случайно, че бившият шеф на Камарата на строителите в България инж. Николай Станков беше назначен в началото на тази година за съветник в политическия кабинет на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Същият министър, който беше изваден от правителството след катастрофата край Своге, но понижен в заместник-министър, защото както каза и самият лидер на ГЕРБ – „отгледал съм ги от деца в партията“. 

И след всички тези случайности, едва ли е случайно, че строителите, зърнарите, превозвачи с тирове и автобуси, и други работодатели си имат правителство. Също както един „кръстник“ се оказа с министър на финансите, който не си плаща дори наем за жилището. Е, тогава какво имат българските граждани?

 

Има някаква ирония в това как мотото на управляващите от ГЕРБ „Градим България“ започва да се обръща срещу тях самите. Все по-видимо е, че политическата власт на кабинета се крепи на раменете на едрия бизнес, вместо да защитава интересите на всички български граждани и данъкоплатци.

Камарата на строителите в България (КСБ) спретна в сряда едно особено „недоносче на митинговата демонстрация“, както би се изразил класикът на българския социализъм – другарят Живков. Протестираха срещу опозицията, за да защитят управляващите. В края на октомври една от най-големите работодателски организации – КРИБ, излезе и защити бившия вицепремиер Валери Симеонов, нарече една шепа майки „хунта“ и заплаши, че ще извади 20 хиляди души срещу тях.

И двата случая показаха, че циничните прегръдки между т.нар. бизнес и политическата власт са за да оцелеят – кабинетът да не падне, а „добрите практики“ в усвояването на публични средства да продължат.

„Аз съм строител“

От месец Камарата на строителите в България е в кампания. Тя започна още през октомври, с билбордове, от които усмихнати мъже и жени, с бели каски на глава, гордо заявяват: „Аз съм строител“. Вчера от камарата изкараха близо хиляда строителни машини, работници, шофьори, а едрите началници обиколиха кабинетите в триъгълника на властта - президент, премиер, председател на парламента.

След всяка среща едрите строители отричаха всякакви обвинения за раздуване на цени, за корупция, качеството им на работа било на ниво. Лично парламентарният шеф Цвета Караянчева излезе и обяви едва ли не, че българският строител е един от най-добрите в света. При заемането на подобни героични пози от страна на ГЕРБ би било учудващо БСП да не извлече дивиденти.

Поводът

Всъщност кампанията на КСБ започна заради трупащото се обществено недволството, което преля след катастрофата край Своге, отнела живота на 20 души. Както и безобразията около ремонтите в центъра на София. Същото недоволство, което се събра и при нелепия инцидент в тунел „Ечемишка“, където преди близо две години загина жена след удар на автомобила й от осветително тяло.

И при трите случая има едно общо съмнение – за безстопанственост и безотговорност, както от представителите на държавата и местната власта, така и от изпълнителите на ремонтите и поддръжката на пътищата и съоръженията по тях. 

А това, което е още по-вбесяващо, е липсата на контрол по всички нива на държавната машина – от изпълнителната власт до административните й единици, а също и похлупването на всеки случай в процедури и неспиращи проверки от страна на прокуратурата и разследващите органи. Проверки, които обкновено не стигат до санкции.

Затова събуди поредна порция недоверие съобщението на прокуратурата, че е повдигнала след цели две години обвинения срещу цялото на ръководство на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) заради инцидента в тунела „Ечемишка“.

Защо съвпаденията не са случайни

Обвиненията срещу шестима души от бившето и настоящо управление на АПИ бяха оповестени само ден след манифестацията на Камарата на строителите в България (КСБ), която обяви, че не иска работата на фирмите да бъде проверявана от независими европейски лаборатории (искането беше отправено от БСП). Според камарата една проверка би спряла европейски средства в следващия програмен период. 

Но в последните години работата на прокуратурата, разследващи и данъчни служби е показала, че не разчита на съвпадения. Както, когато откри злато за стотици хиляди левове и близо 1 млн. лв. в брой, сгушени в сакове в една от любимите фирми на властта – „Агромах“. Разследването за данъчни измами на фирмата, спечелила обществени поръчки за строителство и ремонт на пътища и магистрали за над 300 млн. лв., е на полусъединител.  

Както и едва ли е съвпадение, че КСБ желае това правителство да остане на власт. Защото в деня на "строителния" протест кабинетът на Бойко Борисов гласува само за час време да бъдат дадени над 1,3 млрд. лева за строителството на магистрала „Хемус“. Както в предния кабинет бяха дадени други 2 млрд. лв. от парите на българските данъкоплатци за саниране.

Едва ли е тайна, че близо 80% от строителните фирми в България разчитат на парите от европейските фондове. А щом разчитат на тях, това значи, че разчитат на правителството, което разпределя и определя критериите за тлъстите обществени поръчки.

Затова едва ли е случайно, че бившият шеф на Камарата на строителите в България инж. Николай Станков беше назначен в началото на тази година за съветник в политическия кабинет на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Същият министър, който беше изваден от правителството след катастрофата край Своге, но понижен в заместник-министър, защото както каза и самият лидер на ГЕРБ – „отгледал съм ги от деца в партията“. 

И след всички тези случайности, едва ли е случайно, че строителите, зърнарите, превозвачи с тирове и автобуси, и други работодатели си имат правителство. Също както един „кръстник“ се оказа с министър на финансите, който не си плаща дори наем за жилището. Е, тогава какво имат българските граждани?

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Туристическият сезон е слаб. Как да привлечем повече туристи по родното Черноморие?