Почти една трета от новите коли, продадени в Норвегия миналата година, са били изцяло електрически, което е нов световен рекорд на фона на усилията на страната за спре продажбите на коли, задвижвани с помощта на изкопаеми горива, до 2025 година, предаде Ройтерс, цитиран от БТА.
За да намали въглеродните емисии и замърсяването на въздуха, Норвегия почти не облага с данъци електромобилите и предлага някои стимули като безплатно паркиране и зарядни станции в опит да насърчи прехода от дизелови и бензинови към електрически модели.
Независимата норвежка пътна федерация съобщи днес, че делът на електромобилите е нараснал до 31,2 процента от всички продажби миналата година спрямо 20,8 процента през 2017 година и едва 5,5 на сто през 2013 година, докато продажбите на дизелови и бензинови коли отчитат рязък спад.
Ръководителят на федерацията Йойвинд Сулберг Торшен предупреди на конференция, че предстои дълъг път, тъй като две трети от 148 000-те продадени автомобила в Норвегия миналата година се били хибриди или задвижвани от изкопаеми горива.
Данните утвърждават световната лидерска позиция на Норвегия по продажби на електромобили на глава от населението. Най-големият западноевропейски производител на петрол и газ се стреми да направи икономиката си по-зелена.
Според Международната агенция за енергията (МАЕ), която използва малко по-различна методология, включваща и плъг-ин хибридите, делът на "зелените" автомобили в Норвегия през 2017 година е бил 39 процента, на второ място е Исландия с 12 процента, а на трето Швеция - с шест процента.
За сравнение електрическите коли имат дял от 2,2 на сто в Китай през 2017 година и 1,2 на сто в САЩ, според данните на МАЕ.
Междувременно производителят на електромобили Тесла (Tesla) намалява цените на всичките си модели с 2000 долара в САЩ от днес, за да компенсира намаляването на данъчните облекчения за собствениците на електромобили, съобщиха Си Ен Би Си и Ройтерс, цитирани от БТА.
Четвъртото тримесечие беляза края на данъчното облекчение от 7500 долара, което Тесла можеше да използва, за да привлича купувачи. От първи януари то е понижено наполовина и размерът му вече е 3750 долара.
Компанията обяви намаляването на цената на колите си в сряда, когато представи и резултатите си за производството и доставките за четвъртото тримесечие, които разочароваха инвеститорите и акциите на компанията поевтиняха преди началото на търговията.
Тесла уточни, че намалява цената, за да компенсира орязването на данъчното облекчение. Някои инвеститори обаче определят тази стъпка като начин за стимулиране на търсенето, каза анализаторът Дан Айвс от Уедбуш (Wedbush).
Котировките на акциите на Тесла се понижиха с 8 процента преди началото на търговията днес, като спадът се задържа и след откриването на сесията.
Компанията уточни, че е доставила 63 150 автомобила Модел 3 (Model 3) през тримесечието. ФактСет (FactSet) очакваше 64 900 доставки, отбелязва Ройтерс.
Общото производство е нараснало с 8 процента до 86 555 автомобила. Компанията е произвела 61 394 коли Модел 3 спрямо общо 53 239 през третото тримесечие. Компанията едва в края на третото тримесечие постигна целта си да произвежда по 5000 автомобила седмично, но допълнителен напредък няма.
Тесла се стреми да увеличи производството на седана си Модел 3, което е решаващо за дългосрочната рентабилност на компанията.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни