Article_top

В похвално слово за хуманитарното образование, добрите практики на "тоталитарната държава" и критики срещу "изграждането на новата електронна диктатура", пловдивският митрополит Николай защити класическите гимназии. По време на кръглата маса в Хуманитарната гимназия „Св.св. Кирил и Методий” в Пловдив, митрополитът се обяви и за спиране на "опасните реформи на образованието в България". Изказването му е публикувано на официалния сайт на Св. Синод.

Митрополит Николай по време на конференцията в хуманитарната гимназия "Св. св. Кирил и Методий". Заедно с него са и областният управител на Пловдив Здравко Димитров (вляво) и депутатът от ГЕРБ Спас Гърневски (крайният вдясно).

 

Обръщението на духовника започва с разказ за негова среща с г-жа Киркова, директор на Хуманитарната гимназия „Св.св. Кирил и Методий” в Пловдив. Тя му споделила своята тревога за съдбата на това "най-старо и уважавано училище в нашия град".

"Доколкото разбирам, поради някакво административно решение на министерството на образованието, трябвало да се съкращават паралелки от бъдещия прием, тоест да се намалят децата, които биха искали да се обучват в хуманитарен профил. Затова пък се стимулира приема на деца в други училища с природо-математически профил, тоест училищата, които подготвят специалисти за работа с компютри", споделя митрополитът.

В изказването си той споделя, че по негови впечатления качеството на образование непрекъснато пада.

В началото на прехода, преди вече 30 години, всички – и българи и чужденци – изтъкваха, че предишният режим може да е бил диктаторски, но българите бяха много добре образовани хора. Понеже обаче режимът беше диктаторски и нямаше как и образованието да не е било диктаторско, та затова то трябваше да се реформира. Моля някой да ми обясни как, след 30 години непрекъснати реформи българската образователна система произвежда все по-неграмотни и неквалифицирани хора? Как става това?

Тоталитарното и нереформирано училище е произвеждало грамотни хора, а днешното, либерално и реформирано – неграмотни! Как става? Този резултат на обикновена глупост ли се дължи или на умишлена глупост? И чувам непрекъснато, че неуспешните и неудачни реформи трябва да се „надградят” с още реформи. Още и още. Не мога да разбера какво става и защо българите търпят това!", казва той.

Владиката заявава, че неведнъж е критикувал "стария режим"  - "за отношението му към Църквата", но тогава е било преценено "в страната ни трябва да има няколко хуманитарни гимназии, които да дават на питомците си много по-широк кръгозор от знания, от обичайното". И дава за пример как през 19 век млади българи, получили хуманитарно образование, са били водачи в новата българска държава. 

"Да, българският народ е бил стопански въздигнат от абаджиите и гайтанджиите, но българската държава е била изградена не от тях, а от възпитаниците на Роберт колеж и на класическите гимназии в Одеса, Киев, Атина, Солун и, разбира се, Пловдив.", уточнява той. И продължава:

"Тоталитарната държава имаше достатъчно здрав разум, за да съхрани донякъде, макар и в осакатена форма, онази традиция. Тоталитарната държава, види се, е имала нужда от широко скроени, висококултурни и високообразовани хора. Днешната държава – не! На днешната държава са необходими компютърни специалисти, които да имат само необходимия набор технически умения, с които безропотно и механично да обслужват изграждането на новата електронна диктатура. И нищо повече."

Митрополит Николай не пропуска да спомене, че Църквата е готова да помогне на училищата да се "вдигне" нивото на обучение чрез въвеждане на "Вероучението".

"Ако образователната ни система чака наготово държавата да й даде вероучение, накрая ще получи синкретичната „История на религиите” и ще стане още по-лошо. Дайте да поискаме и да си направим сами истинско „Православно вероучение”, преподавано от истински вярващи учители. И ще видите резултата."

"После, вие за вашата гимназия, например, поискайте древните езици. Вече всички знаят английски, но знаете ли колко са хората в България, които знаят визайтийски гръцки? А знаете ли колко могат да напишат текст на латински? Какви културни хора, какви европейци ще сме, ако нямаме десет човека на кръст, които да прочетат древните ръкописи и да ни кажат кои сме и откъде сме? Да ни кажат каква е нашата идентичност. Самите те да имат идентичност."

"Тази година ще запалим две деца, догодина три и така полека-полека ще започнем да възстановяваме онова, което сме на път окончателно да изгубим. Такива деца, с такова класическо и фундаментално хуманитарно образование, един ден отново ще изградят българската държава. И ще поведат ослепелите от взиране в компютрите техни връстници. Точно както някогашните възпитаници на старите класически хуманитарни гимназии са повели абаджиите и гайтанджиите и са направили държавата с една от най-добрите образователни системи в света. Аз вярвам, че това е пътят, както вярвам, че Иисус Христос е пътят, истината и живота."

 

В похвално слово за хуманитарното образование, добрите практики на "тоталитарната държава" и критики срещу "изграждането на новата електронна диктатура", пловдивският митрополит Николай защити класическите гимназии. По време на кръглата маса в Хуманитарната гимназия „Св.св. Кирил и Методий” в Пловдив, митрополитът се обяви и за спиране на "опасните реформи на образованието в България". Изказването му е публикувано на официалния сайт на Св. Синод.

Митрополит Николай по време на конференцията в хуманитарната гимназия "Св. св. Кирил и Методий". Заедно с него са и областният управител на Пловдив Здравко Димитров (вляво) и депутатът от ГЕРБ Спас Гърневски (крайният вдясно).

 

Обръщението на духовника започва с разказ за негова среща с г-жа Киркова, директор на Хуманитарната гимназия „Св.св. Кирил и Методий” в Пловдив. Тя му споделила своята тревога за съдбата на това "най-старо и уважавано училище в нашия град".

"Доколкото разбирам, поради някакво административно решение на министерството на образованието, трябвало да се съкращават паралелки от бъдещия прием, тоест да се намалят децата, които биха искали да се обучват в хуманитарен профил. Затова пък се стимулира приема на деца в други училища с природо-математически профил, тоест училищата, които подготвят специалисти за работа с компютри", споделя митрополитът.

В изказването си той споделя, че по негови впечатления качеството на образование непрекъснато пада.

В началото на прехода, преди вече 30 години, всички – и българи и чужденци – изтъкваха, че предишният режим може да е бил диктаторски, но българите бяха много добре образовани хора. Понеже обаче режимът беше диктаторски и нямаше как и образованието да не е било диктаторско, та затова то трябваше да се реформира. Моля някой да ми обясни как, след 30 години непрекъснати реформи българската образователна система произвежда все по-неграмотни и неквалифицирани хора? Как става това?

Тоталитарното и нереформирано училище е произвеждало грамотни хора, а днешното, либерално и реформирано – неграмотни! Как става? Този резултат на обикновена глупост ли се дължи или на умишлена глупост? И чувам непрекъснато, че неуспешните и неудачни реформи трябва да се „надградят” с още реформи. Още и още. Не мога да разбера какво става и защо българите търпят това!", казва той.

Владиката заявава, че неведнъж е критикувал "стария режим"  - "за отношението му към Църквата", но тогава е било преценено "в страната ни трябва да има няколко хуманитарни гимназии, които да дават на питомците си много по-широк кръгозор от знания, от обичайното". И дава за пример как през 19 век млади българи, получили хуманитарно образование, са били водачи в новата българска държава. 

"Да, българският народ е бил стопански въздигнат от абаджиите и гайтанджиите, но българската държава е била изградена не от тях, а от възпитаниците на Роберт колеж и на класическите гимназии в Одеса, Киев, Атина, Солун и, разбира се, Пловдив.", уточнява той. И продължава:

"Тоталитарната държава имаше достатъчно здрав разум, за да съхрани донякъде, макар и в осакатена форма, онази традиция. Тоталитарната държава, види се, е имала нужда от широко скроени, висококултурни и високообразовани хора. Днешната държава – не! На днешната държава са необходими компютърни специалисти, които да имат само необходимия набор технически умения, с които безропотно и механично да обслужват изграждането на новата електронна диктатура. И нищо повече."

Митрополит Николай не пропуска да спомене, че Църквата е готова да помогне на училищата да се "вдигне" нивото на обучение чрез въвеждане на "Вероучението".

"Ако образователната ни система чака наготово държавата да й даде вероучение, накрая ще получи синкретичната „История на религиите” и ще стане още по-лошо. Дайте да поискаме и да си направим сами истинско „Православно вероучение”, преподавано от истински вярващи учители. И ще видите резултата."

"После, вие за вашата гимназия, например, поискайте древните езици. Вече всички знаят английски, но знаете ли колко са хората в България, които знаят визайтийски гръцки? А знаете ли колко могат да напишат текст на латински? Какви културни хора, какви европейци ще сме, ако нямаме десет човека на кръст, които да прочетат древните ръкописи и да ни кажат кои сме и откъде сме? Да ни кажат каква е нашата идентичност. Самите те да имат идентичност."

"Тази година ще запалим две деца, догодина три и така полека-полека ще започнем да възстановяваме онова, което сме на път окончателно да изгубим. Такива деца, с такова класическо и фундаментално хуманитарно образование, един ден отново ще изградят българската държава. И ще поведат ослепелите от взиране в компютрите техни връстници. Точно както някогашните възпитаници на старите класически хуманитарни гимназии са повели абаджиите и гайтанджиите и са направили държавата с една от най-добрите образователни системи в света. Аз вярвам, че това е пътят, както вярвам, че Иисус Христос е пътят, истината и живота."

Коментари

Толкова добро беше

Толкова добро беше образованието, че сега бабичките и дядовците хвърлят пари през балкона, пишат неграмотни постове във фейсбук, не знаят нито един чужд език и нямат елементарни познания за света около тях.

Тройкаджията от Богословския факултет с апология

на доброто хуманитарно образование :)))) Я да каже колко има той по гръцки и латински! Повечето хуманитарии, Никитка, са дигитално образовани и това не им пречи да са хуманитарии. А това че ти си технически аналфабет не означава, че имаш таланти в други области.
Gotse Delchev's picture
Gotse Delchev
Gotse Delchev

Уважаеми г-н Митрополит Николай Пловдивски,

образованието безспорно трябва да разшири кръгозора на познанието на учащите, но това не е достатъчно, за да тръгне Отечеството напред и нагоре. Вярно е, че тягата при изграждането на българската държава след Освобождението е реализирана от възпитаниците на Роберт колеж и на възпитаниците на класическите гимназии, посочени от Вас. Вярно обаче е и другото – атмосферата тогава е била силно патриотична. Без патриотизъм няма силна държава, няма качествено образование, няма оптимизъм, няма вяра в собствените сили.

Неотдавна Путин каза за руските училища: Първо патриотизъм, после образование! В България обаче децата ни не се учат на патриотизъм, а на русизъм от детската градина да гроба, на обич първо към Русия, защото ни била подарила свободата, което, разбира се, не е истина. Така ние подкопаваме темелите на българската държавност, за сметка на друга държава. Децата ни завършват гимназия като изградени русофили, но не и като патриоти, които първо да милеят за собственото си отечество, защото в крайна сметка българските национални интереси и руските имперски не са едно и също нещо.

Относно вероучението в училищата. Докато Русия не спре да използва Православието като инструмент за налагане на волята си над другите православни държави, вероучението не бива да навлиза в училищата, особено при липса на патриотична национална кауза на БПЦ, докато последната е руско прокси.

Без патриотизъм, уважаеми г-н Митрополит, в България всичко ще боледува – от пеленачетата да Патриарха, Премиера, Президента!
Klingon Oid's picture
Klingon Oid
Klingon Oid

Какво възпитание, какви пет

Какво възпитание, какви пет лева !
Училището е за знания, а възпитанието е функция на семейството - набийте си го това в патриотичните и религиозни празни кофи дето ги носите на раменете.
Ти ако искаш си ги възпитавай твоите деца в патриотични параноизми и дебилизми, аз пък ще си ги възпитавам както аз намеря за добре, а не както му се иска на някакъв немит и небръснат шаман или пък както му се иска на някакъв с очевидно IQ=50
Klingon Oid's picture
Klingon Oid
Klingon Oid

Чий го дири тоя поп на туй

Чий го дири тоя поп на туй място !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ле-ле как атеистично съм се радикализирал !!! Ле-ле като фана една тояга, тия нахалници дето ми натресоха църковния данък, после тия дето ми определят наклона в гащите, ле-ле-ле-ле-ле, ше фърчът зъби.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

За кого ще гласувате на изборите за Европейски парламент?