Article_top

Преди десетина дни в новините влезе историята на американски тийнейджър, който въпреки твърдата убеденост на майка му във вредата от ваксините, прояви самоинициатива и се имунизира. "Тя се инфорира основно от Фейсбук", обясни Итън Линденбъргър на изслушване в Сената

"Не е само майка ми, социалните мрежи продължават да влияят на възгледите на много американци", каза тогава гимназистът от Охайо.

През декември Итън реши, че е време да навакса с пропуснатите от майка му ваксинации.

Младежът беше поканен да даде мнението си на изслушване преди дни наред с представители на здравните институции и експерти по ваксините, чиято главна тема беше какво причинява бум на болести, които могат да бъдат предотвратени с ваксините, пише Vox.

 

 

Тийнейджърът тогава описа как се случват нещата - чрез групи във Фейсбук, които са много активни и които опитват да убедят родителите да не ваксинират децата си или поне да отложат ваксинирането. Дори в Пинтерест, обикновено място за домашни и сватбени теми, се пускат много популярни антиваксърски мемове.

Напоследък след все по-засилващите се критики за съдържанието, което допускат, няколко компании обявиха мерките, които предприемат, за да блокират или ограничат антиваксърската дезинформация.

В четвъртък "Инстаграм" обяви, че ще блокира антиваксърски хаштагове като #vaccinescauseautism (ваксините причиняват аутизъм) и #vaccinesarepoison (ваксините са отрова).  Преди две седмици "Фейсбук", компанията майка на "Инстаграм", обяви, че ще открива и ограничава антиваксърските дезинформации, както и ще спре да показва страници и групи със съдържание, насочено срещу ваксините, те няма да могат и да предлагат на потребителите да се присъединят към тях.

"Ютуб" също обяви, че няма повече да позволява на потребителите да печелят от антиваксърски видео материали чрез реклами в тях - надеждата е така да се намали активността на хората, които ги създават (като материалният стимул намалее).

Дори антиваксърските новини в Пинтерест стават по-трудно достъпни. От септември м.г. мрежата препятства търсенията на съдържание, свързано с ваксини, след като осъзна, че основната част от потребителите са майки, които така получават дезинформация от платформата. За тази стъпка се разбра, когато за първи път за нея през февруари съобщи "Уолстрийт джърнъл".

Тези мерки са важни, защото това означава, че по-малко хора ще имат достъп до заблуждаващи твърдения, свързани с ваксините и може би по-малко родители ще решат да спестят животоспасяващи имунизации на децата си.

Но е вероятно нереалистично, пише Vox, да се очаква, че "Ютуб" или "Пинтерест" ще премахнат изцяло антиваксърското съдържание и има множество причини да сме скептични за ползите от подобен подход. Вината и отговорността не може да бъде хвърляна изцяло върху социалните мрежи за разгарянето на проблема с ваксинирането.

Доколко обаче социалните медии са отговорни за антиваксърските настроения

"При объждането за ваксините се набляга на ролята социалните медии повече, отколкото доказателствата потвърждават", казва Брендан Ниън, професор по публични политики в Университета на Мичиган, който изследва дезинформациите около ваксините.

Трудно е да се каже доколко има друга основна причина за антиваксърските настроения, защото социалните медии като Фейсбук, Инстаграм и Пинтерест не споделят данни за потребителите си с независими изследователи. Така че учени като Ниън не могат да изследват връзката между фалшивите новини онлайн за ваксините и промените в отношението на хората към имунизирането.

В Atlantic журналистът Алексис Мадригал е намерил доста хитър подход  и стига до извода, че "същинската общност на хората, които водят споровете и дискусиите във Фейксбук за ваксините, е добре позната и ограничена". Той използва инструмента за мониторинг на социалните медии  CrowdTangle и анализира най-популярните постове за ваксини от 2016 г. насам. Така открива, че има малък клъстър от страници, които генерират по-голямата част от дезинформацията, свързана с ваксините. Но научни статии за ваксините също стават популярни.

Така че е много възможно съдържанието в социалните мрежи да не влияяе толкова силно върху процентите на ваксинираните.

Антиваксърската империя е много по-мащабна от социалните медии

В антиваксърската медийна империя влизат близо 500 антиваксърски убесайта, според нови изследвания. "Има книги и домументални филми", казва Питър Хотиц, изследовател на заразните болести от Baylor College of Medicine.

Антиваксърският филм " Vaxxed", дело на дискретирания бивш лекар Андрю Уейкфийрд, който е автор на твърдението за връзката между аутизма и ваксините, получи много голямо внимание, макар че все пак беше спрян от показване от Робърт де Ниро на филмовия фестивал "Трибека" (Де Ниро, който има дете с аутизъм, заяви, че решението за включването на лентата е било негово и е имало за цел да стартира диалог по темата. Но го е извадил от програмата след остри реакции от различни страни.).

Сега обаче се подготвя втора част на филма.

Има и множество псевдонаучна литуратура, която също подклажда недоверие към ваксините или поне колебания.

Така че Фейсбук и Пинтерест помагат да се увеличи антиваксърската информация, но дори и тя да не се разпространява през тях, това няма да е достатъчно, има и други начини фалшивото съдържание да стига до хората.

Хотиц например смята, че "Амазон" трябва да наеме служител, който да оценява книгите в зависимост от влиянието, което те потенциално могат да окажат върху общественото здраве. От "Амазон" е излязла много антиваксърска литуратура, която се разва на голяма популярност. Очаква повече активност от страна на правителството в обясняване на ползите от ваксините. "Гугъл" и другите търсачки да имат политика за това как информацията за ваксините се показва при търсения.

В момента в много американски щати е твърде лесно родителите да се откажат от ваксини от името на децата си. Така въпреки че всичките щати имат законодателство, което изисква ваксинация за децата, когато започват училище, в почти всеки щат има множество изключения заради религиозни убеждения против имунизациите, а в 17 щата има изключения за тези, които са против ваксините, по лични или морални убеждения. В 45 щата, дори и да не се позоват на тези изключения, децата започват училище под условия - с обещанието, че по-късно ще се ваксинират, но рядко някой си прави труда да провери дали това се е случило.

Има множество доказателства във времето, че когато режимът за ваксинирането е слаб, нивата на имунизации започват да спадат.

Така че новите действия, предприети от технологичните гиганти, може би ще дадат положителни резултати. Но не е сигурно.

 

Преди десетина дни в новините влезе историята на американски тийнейджър, който въпреки твърдата убеденост на майка му във вредата от ваксините, прояви самоинициатива и се имунизира. "Тя се инфорира основно от Фейсбук", обясни Итън Линденбъргър на изслушване в Сената

"Не е само майка ми, социалните мрежи продължават да влияят на възгледите на много американци", каза тогава гимназистът от Охайо.

През декември Итън реши, че е време да навакса с пропуснатите от майка му ваксинации.

Младежът беше поканен да даде мнението си на изслушване преди дни наред с представители на здравните институции и експерти по ваксините, чиято главна тема беше какво причинява бум на болести, които могат да бъдат предотвратени с ваксините, пише Vox.

 

 

Тийнейджърът тогава описа как се случват нещата - чрез групи във Фейсбук, които са много активни и които опитват да убедят родителите да не ваксинират децата си или поне да отложат ваксинирането. Дори в Пинтерест, обикновено място за домашни и сватбени теми, се пускат много популярни антиваксърски мемове.

Напоследък след все по-засилващите се критики за съдържанието, което допускат, няколко компании обявиха мерките, които предприемат, за да блокират или ограничат антиваксърската дезинформация.

В четвъртък "Инстаграм" обяви, че ще блокира антиваксърски хаштагове като #vaccinescauseautism (ваксините причиняват аутизъм) и #vaccinesarepoison (ваксините са отрова).  Преди две седмици "Фейсбук", компанията майка на "Инстаграм", обяви, че ще открива и ограничава антиваксърските дезинформации, както и ще спре да показва страници и групи със съдържание, насочено срещу ваксините, те няма да могат и да предлагат на потребителите да се присъединят към тях.

"Ютуб" също обяви, че няма повече да позволява на потребителите да печелят от антиваксърски видео материали чрез реклами в тях - надеждата е така да се намали активността на хората, които ги създават (като материалният стимул намалее).

Дори антиваксърските новини в Пинтерест стават по-трудно достъпни. От септември м.г. мрежата препятства търсенията на съдържание, свързано с ваксини, след като осъзна, че основната част от потребителите са майки, които така получават дезинформация от платформата. За тази стъпка се разбра, когато за първи път за нея през февруари съобщи "Уолстрийт джърнъл".

Тези мерки са важни, защото това означава, че по-малко хора ще имат достъп до заблуждаващи твърдения, свързани с ваксините и може би по-малко родители ще решат да спестят животоспасяващи имунизации на децата си.

Но е вероятно нереалистично, пише Vox, да се очаква, че "Ютуб" или "Пинтерест" ще премахнат изцяло антиваксърското съдържание и има множество причини да сме скептични за ползите от подобен подход. Вината и отговорността не може да бъде хвърляна изцяло върху социалните мрежи за разгарянето на проблема с ваксинирането.

Доколко обаче социалните медии са отговорни за антиваксърските настроения

"При объждането за ваксините се набляга на ролята социалните медии повече, отколкото доказателствата потвърждават", казва Брендан Ниън, професор по публични политики в Университета на Мичиган, който изследва дезинформациите около ваксините.

Трудно е да се каже доколко има друга основна причина за антиваксърските настроения, защото социалните медии като Фейсбук, Инстаграм и Пинтерест не споделят данни за потребителите си с независими изследователи. Така че учени като Ниън не могат да изследват връзката между фалшивите новини онлайн за ваксините и промените в отношението на хората към имунизирането.

В Atlantic журналистът Алексис Мадригал е намерил доста хитър подход  и стига до извода, че "същинската общност на хората, които водят споровете и дискусиите във Фейксбук за ваксините, е добре позната и ограничена". Той използва инструмента за мониторинг на социалните медии  CrowdTangle и анализира най-популярните постове за ваксини от 2016 г. насам. Така открива, че има малък клъстър от страници, които генерират по-голямата част от дезинформацията, свързана с ваксините. Но научни статии за ваксините също стават популярни.

Така че е много възможно съдържанието в социалните мрежи да не влияяе толкова силно върху процентите на ваксинираните.

Антиваксърската империя е много по-мащабна от социалните медии

В антиваксърската медийна империя влизат близо 500 антиваксърски убесайта, според нови изследвания. "Има книги и домументални филми", казва Питър Хотиц, изследовател на заразните болести от Baylor College of Medicine.

Антиваксърският филм " Vaxxed", дело на дискретирания бивш лекар Андрю Уейкфийрд, който е автор на твърдението за връзката между аутизма и ваксините, получи много голямо внимание, макар че все пак беше спрян от показване от Робърт де Ниро на филмовия фестивал "Трибека" (Де Ниро, който има дете с аутизъм, заяви, че решението за включването на лентата е било негово и е имало за цел да стартира диалог по темата. Но го е извадил от програмата след остри реакции от различни страни.).

Сега обаче се подготвя втора част на филма.

Има и множество псевдонаучна литуратура, която също подклажда недоверие към ваксините или поне колебания.

Така че Фейсбук и Пинтерест помагат да се увеличи антиваксърската информация, но дори и тя да не се разпространява през тях, това няма да е достатъчно, има и други начини фалшивото съдържание да стига до хората.

Хотиц например смята, че "Амазон" трябва да наеме служител, който да оценява книгите в зависимост от влиянието, което те потенциално могат да окажат върху общественото здраве. От "Амазон" е излязла много антиваксърска литуратура, която се разва на голяма популярност. Очаква повече активност от страна на правителството в обясняване на ползите от ваксините. "Гугъл" и другите търсачки да имат политика за това как информацията за ваксините се показва при търсения.

В момента в много американски щати е твърде лесно родителите да се откажат от ваксини от името на децата си. Така въпреки че всичките щати имат законодателство, което изисква ваксинация за децата, когато започват училище, в почти всеки щат има множество изключения заради религиозни убеждения против имунизациите, а в 17 щата има изключения за тези, които са против ваксините, по лични или морални убеждения. В 45 щата, дори и да не се позоват на тези изключения, децата започват училище под условия - с обещанието, че по-късно ще се ваксинират, но рядко някой си прави труда да провери дали това се е случило.

Има множество доказателства във времето, че когато режимът за ваксинирането е слаб, нивата на имунизации започват да спадат.

Така че новите действия, предприети от технологичните гиганти, може би ще дадат положителни резултати. Но не е сигурно.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Къде ще почивате на официалните празници през септември?