Последните (и предстоящите) няколко месеца са много интересни за почитателите на старите майстори и директорите на най-големите музеи. Любителите на класическото изкуство можаха, могат и скоро ще могат да се насладят на невиждани досега експозиции на Рембранд, Рафаело, Брьогел, Леонардо… в Амстердам, Париж, Виена, Санкт Петербург… Няколко забележителни кръгли годишнини станаха повод големите световни музеи да си разменят прочути ренесансови шедьоври, което радва посетителите, но и създава доста работа и тревоги на техните ръководства.

Най-очакваното събитие – изложбата с творби на Леонардо в Лувъра по повод 500-годишнината от смъртта на живописеца, която трябва да отвори врати на 24 октомври, донесе най-големите проблеми, стигна се дори до отзоваване на посланици. В дипломатическите интриги между Италия и Франция ренесансовият майстор се оказа част от по-широк дипломатически спор (най-вече за имиграцията). Напрежението започна да намалява, след като през май френският президент Еманюел Макрон покани италианския си колега Серхио Матарела във Франция, за да отбележат заедно началото на годишните възпоменания за Леонардо.

Все пак, изглежда изложбата в Лувъра ще премине без поне една от най-известните творби на художника – след като италиански съд забрани отдаването на „Витрувианският човек“ под наем на френския музей, като резултат от юридическо оспорване в последната минута.

Според „Италия Ностра” (организация с нестопанска цел, посветена на защитата и популяризирането на историческото и художествено наследство на страната), работата на Леонардо, известна като „Витрувианският човек“, е твърде крехка, за да бъде транспортирана до Париж. Съществувал риск да бъде повредена от осветлението в Лувъра, ако бъде показана за дълъг период. Всички технически експертизи били против пътуването, съобщават от венецианския отдел на организацията.

Решението на съда е най-новата спънка в плана за събиране на творбите на Леонардо в Париж за изложбата-блокбъстър. Бившето популистко италианско правителство – което често бе на различно мнение с френския президент по много въпроси, дори заплашваше да блокира изцяло инициативата на Лувъра да събере за първи път на едно място за годишнината всички възможни работи на Да Винчи.

В жалбата си „Италия Ностра” се позовава и на закон, който забранява транспортирането на произведения на изкуството извън Италия, които могат да бъдат повредени при транспортирането или от неблагоприятни условия в приемащия музей.

Между 17 април до 14 юли т.г. „Витрувианският човек” бе част от изложбата, посветена на Леонардо в „Галерия Академия” във Венеция (точно срещу българския павилион на Биеналето). Рисунката с туш върху хартия бе изложена в полутъмна зала и наистина изглежда крехка, но и в Лувъра имат опит с крехки произведения.

Франческини започна преговорите между френския и италианските музеи през 2017 г., когато пак бе министър на културата, но в тогавашното ляво-демократично правителство. Планът предвиждаше Лувърът, който притежава пет (от приписваните на Леонардо 14) платна, да получи общо 26 картини и рисунки за изложбата, започваща през октомври. Но с падането на демократите от власт през март 2018-а плановете се промениха. Миналия ноември един италиански зам.-министър на културата (от Лигата) заплаши, че ще отмени обмена на творби с Лувъра, обвинявайки Франция, че се опитва да измести Италия и да заеме централното място във възпоменанията за Леонардо, като каза:

„Леонардо е италианец; той само умира във Франция.“

Преди по-малко от месец Франческини и неговият френски колега подписаха в Париж като символичен жест меморандум, който затвърди вече сключените споразумения между италианските музеи и Лувъра за заем на седем произведения на Леонардо. В замяна Франция ще заеме на Италия картини на Рафаело за събитията, с които догодина ще бъде отбелязана 500-годишнината от смъртта му. Според говорител на Франческини, няколко от произведенията на Леонардо вече били на път за Франция.

Съдът е насрочил следващото си заседание на 16 октомври, по време на което наскоро назначеният министър на културата Дарио Франческини ще аргументира възраженията си срещу жалбата. После съдът ще вземе решение. Това означава, че дори и „Витрувианският човек“ да отпътува за Париж, вероятно ще закъснее за откриването на изложбата.

Площад Славейков