Повдигнати кръстовища и пешеходни пътеки, разтоварване на центъра на София от автомобили, по-удобен градски транспорт и контрол - около тези нужди на града се обединиха петима от кандидатите за кмет на столицата на дебати, организирани от Института за пътна безопасност. 

На дискусията се явиха Йорданка Фандъкова (ГЕРБ/СДС), Мая Манолова (Инициативен комитет, подкрепена от БСП, ДБГ, ЕНП и др.), арх. Борислав Игнатов ("Демократична България"), Борис Бонев (Инициативен комитет) и Ангел Джамбазки (ВМРО). Какви са проблемите за решаване спорове нямаше, но не и единодушие за ефективността на направеното до момента и какво не е свършено. 

Настоящата кметица и кандидат за нов мандат Фандъкова поде дискусията, започвайки от свършеното досега. По думите й инфраструктурата е отговорност на Столичната община, а това изисква експертиза. Тя призна, че в общината има постоянна комисия за движението и пътната безопасност, но е установен дефицит в работата й и затова е бил създаден консултативен експертен съвет. Вече е поръчан одит на 8 кръстовища, предстои одит на още едно - за да се провери безопасността. Фандъкова изтъкна, че столицата е първата община в България, която има софтуер за симулация на движението, но и той ,както всяка технология трябва да се надгражда. По думите й едно от най-важните неща за безопасността и намаляване на жертвите по пътищата е обучението на децата, каквото вече е въведено в училищата в София, изградени са и 50 интерактивни детски площадки за целта.  

Фандъкова обяви плановете за "успокоени" зони на движение в града с по-ниска скорост, както и изграждането на повдигнати и осветени пешеходни пътеки, както и създаване на още едно звено в общината, което да се занимава с темата.

По темата дали столицата е безопасна за движение й опонира първо Мая Манолова - със статистика от КАТ. Според числата в София през 2017 г. е имало 32 жертви на катастрофи, година по-късно те са 53, а от началото на 2019 г. досега  загиналите вече са над 60. По думите й първото нещо, което трябва да се въведе за безопасна инфраструктура в града, е предварителен одит - още на ниво проект. Тя припомни, че такова изискване има за магистралите и скоростните пътища от републиканската пътна мрежа, но не и за общинската инфраструктура. Затова трябва да бъде въведено. Даде и пример с "перките от акули" по "Граф Игнатиев", които трябваше да служат за обезопасяване заради преминаващия трамвай. Но самите те се оказаха опасност за пешеходците и имаше случаи на пребили се граждани. Манолова постави акцент и върху средата за пешеходци - защото по думите й именно те трябва да са на върха на пирамидата при грижата за движението. И се обяви за достъпна среда за тях, за хората с затруднения в придвижването и с детски колички.

Арх. Борислав Игнатов обяви, че проблемите с градската среда в София са ясни, а за да се подобри ситуацията трябва да се въведат утвърдените вече европейски практики. По думите му леките произшествия не са такъв проблем, защото "калници и ламарини се поправят", проблем е да има пострадали хора. Той обяви, че генералният план за движението в София и транспортно-комуникационният план на града трябва да бъдат координирани и осъвременени.

"По закон плановете за движение трябва да се осъвременяват на всеки 5 години, а в София това не е правено от 2011 г.", декларира Игнатов. 

Във встъпителните си думи и архитектът обясни, че е нужно да се изграждат повдигнати кръстовища и пътеки за пешеходци, както и да се успокои движението, но чрез създаване на по-добра градска среда. Според него в града за немалко от произшествията са виновни не шофьорите и гражданите, а общината - защото често инцидентите са заради лоша среда - липса на видимост, пропуснат знак или скрит от дърво, недобра регулация и т.н. 

Ангел Джамбазки на свой ред обяви, че един от приоритетите на Столичната община трябва да е "избутването" на автомобилите от централната градска част, като това се постига с обществен транспорт, който да направи ненужно ползването на личен автомобил. Според него в жилищните квартали и райони на столицата инфраструктурата трябва да е такава, че да няма "автомобилни писти", както и да няма конфликтни кръстовища. Нужно е още добро осветление и регулиране на светофарите. Джамбазки се обяви и за контрол за таксиметровия превоз, както и по-добра събираемост на глобите от нарушители на правилата, като отговорността за последното е ангажимент и на общината, и на КАТ. 

Борис Бонев изброи трите ключови приоритета - инфраструктура, организация, контрол, от които зависи безопасността на движението. Той също говори за повдигнати кръстовища и пешеходни пътеки, както и за регулацията на трафика - особено при временна реорганизация при ремонти, когато се създавали много рискове. Бонев се обяви и за инсталиране на камери не само за превишена скорост, а и за измерване на средната скорост на автомобилите. И припомни, че неправителствената организация "Спаси София" е член на консултативния съвет за безопасност на движението към общината, благодарейки на Фандъкова за създаването му, но не и за това, че нито едно външно предложение в него не е било одобрено досега.

Спорна например се оказа темата с училищния превоз. Предложението на Джамбазки за организиране на училищен транспорт за превозване на всички ученици, с което да отпадне задръстването с коли пред училищата, не беше възприето от Фандъкова. Мотивът  скъпо е, а и учениците живеят в различни точки на града. Според Игнатов пък училищен превоз трябва да има, но временно, докато се изградят достатъчно учебни заведения в кварталите и те да са в близост до дома на децата. Борис Бонев предложи за родителите сутрин "бързо паркиране" пред училищата. 

Появи се и идея - предложена от Игнатов, но в различни нейни аспекти припозната и от другите кандидати, за нова структура на Центъра за градска мобилност, като контрола на движението да отиде в инспектората на общината, а всички теми по организацията на движението, в това число и на метрото, да са част от ЦГМ. Фандъкова пък поиска - заради контрола в града - и общински служители, а не само КАТ, да имат право да санкционират нарушители.  

Забавен момент в дискусията внасяше Джамбазки, който към края обобщи, че "така става по избори - задават се конкретни въпроси, а всеки си отговаря, каквото си е написал".

На финала експертката от Института по пътна безопасност Диана Русинова обобщи идеите на петимата кандидати за кметове на София, без да ги оценява и адресира. Сред тях отличени  като важни за града бяха: предварителен одит на проектите за инфраструктура и последващи инспекции,  отваряне на данните за пътно-транспортните съобщения, нов генерален план за организация на движението и нов транспортно-организационен план, изтласкване на автомобилите от центъра на града за сметка на удобен транспорт, подобряване на условията за труд и квалификацията на шофьорите от градския транспорт, нов транспортен модел на града.

Русинова похвали експертния съвет по безопасност на движението, който съществува в общината. И благодари на петимата кандидати за кмет на София, участвали в дебатите. Обеща и подкрепа за всеки от тях. Организаторите на дискусията пък обобщиха, че столицата има подготвени кандидати за кмет на града.