Дружеството "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД е пуснало вчера очакваната обществена поръчка за капитални ремонти и преустройство на 10 електрически локомотиви. Прогнозната стойност на поръчката е за над 20 млн. лв. с ДДС. Освен това тръгва и търгът за закупуването на 30 броя пътнически вагони, показва проверка в страницата на дружеството. 

По-голямата поръчка се очакваше от известно време и беше обещана от министъра на транспорта Росен Желязков. Става дума за извършване на основен ремонт на въпросните 10 локомотива от сериите 4400 на "Шкода". Прогнозната стойност е с таван на 16 571 282 лв. без ДДС., а максималният срок, в който всичко трябва да е готово не трябва да надхвърля 120 дни. Освен това изпълнителят е длъжен да предостави гаранция от минимум 500 000 км или 36 месеца, в зависимост кое настъпи първо. 

Втората поръчка е за 30 употребявани вагона и е на стойност от малко над 2 млн. лв. Интересното при нея е обаче срокът, в който желаещите да доставят вагоните изпратят своите оферти. Вместо нормалните 30 дни, както е традиционно, те ще имат само 15 дни. Холдингът е решил да е позове на член 133, ал. 4 от ЗОП, където е записано, че "при възникване на обстоятелства, които изискват спешно възлагане на поръчка, поради което е невъзможно спазването на срока по ал. 1, възложителите могат да определят срок за получаване на оферти не по-кратък от 15 дни от датата на изпращане на обявлението за обществена поръчка за публикуване."

Тази спешност БДЖ аргументира с думите, че нуждата от допълнителни вагони в пътническия състав на БДЖ е от спешен порядък. Дружеството е задължено да поддържа 296 технически изправни вагона, но към момента те са били само 263. 

Поръчката предвижда да бъдат доставени 12 второкласни пътнически вагона, 13 смесени - първа и втора класа и 5 вагона, които, незнайно защо, трябва даима специално отделение за велосипеди. 

В условията за участие в поръчката пише, че могат да кандидатстват всяко българско или чуждестранно лице, но няма да се допускат такива, които са регистрирани в юрисдикции с префенциални данъчни режими. 

Поръчките са част от плана на министерството на транспорта за тотално реновиране на влаковия състав на БДЖ до 2024 година, когато договорът на дружеството с държавата приключва и ще трябва да се конкурира на свободния пазар. 

В началото на този месец БДЖ обяви обществена поръчка за други 40 , този път, нови вагона на стойност над 75 млн. лв. без ДДС. В тази поръчка пък правеше впечатление, че 8 от вагоните трябваше да имат задължително и бистра. 

Миналата година БДЖ направи опит да закупи нови влакове, но търгът беше обявен за незаконен от КЗК и регулаторът спря поръчката. Тогава основната жалба дойде от германския жп гигант "Сименс Мобилити". Търгът бе за 42 мотриси и за рекордната сума от общо 675 милиона лева. 450 млн. лв. са за купуване на машините, а останалите - за поддръжка и ремонт. 

Сименс" депозира цели 13 страници забележки по тръжната процедура и предупреди, че България е иска да купи неефективен и остарял подвижен състав и че някои от заложените клаузи в документацията навяват съмнения за нечестно състезание. Сред странностите в търга беше това, че производителят ще поеме поддръжката на закупените влакове само за 15 години, а не за 30, какъвто бе първият вариант. Освен това БДЖ искаше да си купи вагони, развиващи максимална скорост от 160 км/ч., неотчитайки, че дори новият подвижен състав трябва да дойде максимално най-скоро - тоест още през 2024 г., те ще бъдат в движение още 30-40 години. Когато вагоните ще са съвсем морално остарели.