Article_top

„Великолепната щесторка“, противопоставяща се на пакета „Мобилност“, вече е деветка.

Това се разбра от думите на транспортния министър Росен Желязков днес пред журналисти в Брюксел.

Към „групата единомислещи“ се присъединиха Естония, Малта и Кипър, обяви той. Останалите в нея са България, Румъния, Унгария, Полша, Литва и Латвия.

Желязков и колегите му от новообразувалата се „деветка“ имаха днес среща с еврокомисарката по транспорта Адина Вълян и с изпълнителния зам.-председател на Еврокомисията Франс Тимерманс.

„Разбира се, това не е мнозинството, на което разчитаме или сме разчитали през миналите години, за да променим нагласите или взетите вече решения. Но най-малкото днес 9 министри показаха ясно и категорично, че не приемат това, което се случва към момента – най-вече по отношение на непропорционалните дискриминационни правила, които ще бъдат наложени за връщането на превозните средства на 8 седмици, връщането на водача на 4 седмици и други“, изтъкна Желязков.

Деветимата министри се фокусирали върху позицията на ЕК за подобряването на социалните и икономически условия за бизнеса и работещите в тази индустрия, заедно с резултата, който се получил. А резултатът според Желязков е непропорционалност и дикриминационност, нарушаваща функционирането на единния пазар и която е в противоречие с политиката за намаляване на въглеродните емисии на Зеления пакт.

Най-важната тема, обсъдена с двамата еврокомисари, била позицията на ЕК да възложи оценка на въздействието, въз основа на която да бъдат променени предложенията в пакета „Мобилност“, известен още като плана „Макрон“.

„Получихме уверения, че оценката ще бъде възложена. Това ще стане с обществена поръчка. Настояваме това да стане най-късно до влизането в сила на разпоредбите. Но нямаме уверението, че това ще се получи“, каза министър Желязков.

Но има 18-месечен период, в който разпоредбите няма да бъдат прилагани. Той започва да тече от момента на обнародването им в Официалния вестник на ЕС. Това може да стане през юли - зависи от второто четене в Европарламента. И в такъв случай преходният период ще трае до януари 2022 г.

Същевременно деветимата министри на транспорта били категорични, че буквално дни след обнародването в Официален вестник ще бъде депозирана искова молба в Съда на ЕС в Люксембург. Основанията за нея не е само връщането на превозното средство. Въпрос на подход е дали исковете да бъдат индивидуални или да бъде един колективен, от името на всички държави.

„По никакъв начин няма да променим нашето виждане“, увери Желязков.

И допълни, че процесът е дълъг, а обичайно не е такъв. И родължава вече във втора Еврокомисия. За съжаление обаче, сме малко на брой и сме от т.нар малки държави.

Отгоре на всичко и Франс Тимерманс е на позиция, обратна на тази на „групата на единомислещите“. Но пък като изпълнителен зам.-председател на ЕК споделя мнението, че е необходима оценка на въздействието. И тя трябва да бъде направена по най-обективния начин, като бъдат включени всички заинтересовани страни с данните, които могат да бъдат генерирани и обсъждани.

Накрая Росен Желязков обобщи, че Еврокомисията не желае моментните конюнктурни съображения на Парламента или Съвета да застрашат устойчивостта на европейските политики.

 

„Великолепната щесторка“, противопоставяща се на пакета „Мобилност“, вече е деветка.

Това се разбра от думите на транспортния министър Росен Желязков днес пред журналисти в Брюксел.

Към „групата единомислещи“ се присъединиха Естония, Малта и Кипър, обяви той. Останалите в нея са България, Румъния, Унгария, Полша, Литва и Латвия.

Желязков и колегите му от новообразувалата се „деветка“ имаха днес среща с еврокомисарката по транспорта Адина Вълян и с изпълнителния зам.-председател на Еврокомисията Франс Тимерманс.

„Разбира се, това не е мнозинството, на което разчитаме или сме разчитали през миналите години, за да променим нагласите или взетите вече решения. Но най-малкото днес 9 министри показаха ясно и категорично, че не приемат това, което се случва към момента – най-вече по отношение на непропорционалните дискриминационни правила, които ще бъдат наложени за връщането на превозните средства на 8 седмици, връщането на водача на 4 седмици и други“, изтъкна Желязков.

Деветимата министри се фокусирали върху позицията на ЕК за подобряването на социалните и икономически условия за бизнеса и работещите в тази индустрия, заедно с резултата, който се получил. А резултатът според Желязков е непропорционалност и дикриминационност, нарушаваща функционирането на единния пазар и която е в противоречие с политиката за намаляване на въглеродните емисии на Зеления пакт.

Най-важната тема, обсъдена с двамата еврокомисари, била позицията на ЕК да възложи оценка на въздействието, въз основа на която да бъдат променени предложенията в пакета „Мобилност“, известен още като плана „Макрон“.

„Получихме уверения, че оценката ще бъде възложена. Това ще стане с обществена поръчка. Настояваме това да стане най-късно до влизането в сила на разпоредбите. Но нямаме уверението, че това ще се получи“, каза министър Желязков.

Но има 18-месечен период, в който разпоредбите няма да бъдат прилагани. Той започва да тече от момента на обнародването им в Официалния вестник на ЕС. Това може да стане през юли - зависи от второто четене в Европарламента. И в такъв случай преходният период ще трае до януари 2022 г.

Същевременно деветимата министри на транспорта били категорични, че буквално дни след обнародването в Официален вестник ще бъде депозирана искова молба в Съда на ЕС в Люксембург. Основанията за нея не е само връщането на превозното средство. Въпрос на подход е дали исковете да бъдат индивидуални или да бъде един колективен, от името на всички държави.

„По никакъв начин няма да променим нашето виждане“, увери Желязков.

И допълни, че процесът е дълъг, а обичайно не е такъв. И родължава вече във втора Еврокомисия. За съжаление обаче, сме малко на брой и сме от т.нар малки държави.

Отгоре на всичко и Франс Тимерманс е на позиция, обратна на тази на „групата на единомислещите“. Но пък като изпълнителен зам.-председател на ЕК споделя мнението, че е необходима оценка на въздействието. И тя трябва да бъде направена по най-обективния начин, като бъдат включени всички заинтересовани страни с данните, които могат да бъдат генерирани и обсъждани.

Накрая Росен Желязков обобщи, че Еврокомисията не желае моментните конюнктурни съображения на Парламента или Съвета да застрашат устойчивостта на европейските политики.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Какво мислите за извънредното положение, въведено заради коронавируса?