Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

Достъпът до новинарското съдържание на Българската телеграфна агенция (БТА) да бъде безплатен, когато става въпрос за информацията от обществен интерес – това бе основната разделителна линия между двамата кандидати за поста на генерален директор Кирил Вълчев и Ивайло Данаилов. Днес бе проведено изслушването на двамата в парламентарната комисия по медии и култура, а финалният избор ще бъде направен с гласуване в пленарната зала.

По закон кандидатите за ръководния пост на държавната агенция трябва да са номинирани от депутати или парламентарни групи. Така Кирил Вълчев, който е и дългогодишен водещ на „Седмицата“ по Дарик радио, се оказа кандидат на ГЕРБ, а Ивайло Данаилов на БСП. Вълчев е и дълги години юрист на БТА, и приятел на доскорошния генерален директор на агенцията Максим Минчев, който почина в края на миналата година. 

Кирил Вълчев защити идеята БТА да предоставя отворен достъп до основни информационни услуги на българските граждани и институции. Агенцията получава финансиране от държавния бюджет, т.е. от българските данъкоплатци – около 5 милиона лева годишно. В момента достъпът до вътрешната и международна информация е ограничен и платен, включително и за обществените медии БНР и БНТ, и за много държавни и местни институции. 

Все пак Вълчев отбеляза, че международната информация трябва да остане платена, защото БТА плаща на чуждите агенции за нея. Според него трябва да се плаща и за редица специализирани информационни продукти и услуги, които предлага агенцията – мониторинг, достъп до архивите и т.н. 

„Не съм много съгласен информацията да е безплатна. В живота няма безплатни неща. Но и сега БТА може да прояви разбиране и да даде информация на тези, които имат нужда. Може да се направи отстъпка“, изрази друга позиция Ивайло Данаилов. 

Той бе подкрепен и от депутатката от ДПС Велислава Кръстева. 

„Е, как безплатно, когато произвеждате продукт. А кой ще плати за този продукт?“, подскочи тя. 

 

„Това е много готино, но с 5 милиона лева не става“, каза по-късно и Ивайло Данаилов.  

И Вълчев, и Данаилов отбелязаха, че БТА трябва да се стреми да предоставя бърза, точна, проверена и достоверна информация. Чрез нея другите държави и чуждестранните агенции да научават за постиженията на България. 

Данаилов наблегна на това, че трябва да се инвестира повече в редакцията „Информация за чужбина“. Той припомни, че преди години звеното се е използвало за „агитация и пропаганда. „Това е съвременният пиар на България – да се поддържа, както може“, добави той. 

Двамата кандидати обърнаха внимание и на това, че агенцията трябва да се дигитализира и да се инвестира в нея повече за купуване на нова техника. 

Според Данаилов БТА трябва да бъде и платформа за изкуство, култура и знание и даде за пример някогашното списание „Лик“.

„Когато една агенция е държавна, трябва да се погрижи по някакъв начин, да пише за неща, по които частните медии нямат финансиране“, добави той.

На изслушването бе отбелязано и от двамата развитието на кореспондентската мрежа на агенцията в чужбина. В момента БТА има само едно кореспондентско бюро и то е в Брюксел. Кирил Вълчев разви идеята да се открие мрежа с нещатни сътрудници на агенцията на Балканите и по света. А ако има възможност, той би открил бюро на БТА в Скопие.  

Вълчев обяви пред депутатите, че ако бъде избран, няма да допусне БТА да се превърне в правителствена информационна служба.

„Не пропаганда трябва да представя България на света“, добави кандидатът. 

И даде заявка, че е необходимо агенцията да започне да създава и друг вид съдържание. Освен текст и снимки, трябва да предлага и видео и звук, субтитриране на информацията на английски език, да се внедрят мобилни приложения, да се подобри сайтът на БТА, да има присъствие в социалните мрежи. Вълчев подчерта, че агенцията трябва да спазва професионалните етични стандарти и да поддържа високо ниво на книжовния български език. 

И Данаилов, и Вълчев подчертаха, че е нужно и да се повишат заплатите в агенцията, както и да се привлекат по-млади журналисти. 

„Чух добри желания, но не разбрах къде е реформата, липсва фокус. БТА е загубила своя бранд на пазара. Не може този бранд да живее в едно друго време.“

„Пожелавам си да пренесете БТА в дигиталната ера“, опита се да разкритикува кандидатите депутатката Велислава Кръстева. 

В края на изслушването председателят на медийната комисия Вежди Рашидов дръпна кратка реч. 

„Трябва да има достъп, защото сте държавна агенция. Тук ви подкрепям. 

"Аз съм само потърпевш от свободата на словото. Има медии, които ме плюят, без да мога да се защитя."

"Кореспондентите ще се успят, че фейсбук ще ни залее с информация."

Какво би било полезно? Да представим българската държава вън от България, да информираме света, че има такава държава, достойнствата й."

Рашидов сподели, че депутатите са се уморили да четат и слушат един и същи отчет на БТА всяка година. 

Той разкритикува и световните срещи на медиите, които се организираха от Максим Минчев. И на които всички хапвали и пийвали. Рашидов отбеляза и себе си в това число. 

„Имаме две силни кандидатури. Нека всички да мислим, ще гласуваме по убеждение в зала. Желая ви искрено успех“, приключи Рашидов.  

Коментари

....

Има безплатни неща, вкл. този сайт. Пет пари не давам за БТА и техния сайт.
 's picture

Анна Димитрова

Давате и още как!

Както пише и в материала по-горе всяка година ние всички даваме пет милиона лева на БТА. А срещу това не получаваме нищо. Всички медии, включително тази, която очевидно и двамата четем безплатно, плащат отделно от нашите данъци на БТА, за да ползват информацията и снимките ѝ. Е, кое тук е наистина честното?

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.