"Благодарение" на начина на управление на финансите на Министерството на отбраната от предишното правителство, изпълнението на проекта за обновяване на инфраструктурата на авиобаза "Граф Игнатиево", която трябва да приеме първите нови изтребители F-16, ще закъснее с поне 6-8 месеца. А без инфраструктура самолетите за ВВС няма да могат да пристигнат у нас. Това се разбра от думите на служебния министър на отбраната Георги Панайотов, който днес представи резултати от проверките, назначени от него в министерствтото след втъпването на служебния кабинет в длъжност. 

По план и според подписания договор с американската компания "Локхийд Мартин", доставката на първите F-16 трябва да е през 2023 г. Два от самолетите е останат в САЩ за обучение на българските пилоти, което тече и в момента, и техническия състав. През 2019 г. България внесе във фонд в САЩ 2,2 млрд лева за машините на ВВС. 

За обновление на инфраструктурата на авиобазите заради новите изтребители от кабинета "Борисов 3" бяха отпуснати общо около 300 млн. лв. на няколко транша. Още в края на 2020 г., както Клуб Z писа, начинът, по който се разходва първата част от парите, фирмите, които получават поръчки, процедурите, по които това се случва и т.н. се оказа добре пазена тайна - включително и от действащи по това време депутати, при това от ГЕРБ. Военното министерство отказваше да даде информация за договорите, дейностите, фирмите изпълнители, цени и т.н. и по Закона за достъп до обществена информация, но и в рамките на парламентарния контрол - с мотив, че "достъпът до нея засяга интересите на трети лица, които от своя страна изрично са отказали предоставяне на исканата общестена информация". 

Оказа се, че за едно от ключовите нужни съоръжения - изграждането на писта за поръчаните от "Локхийд Мартин", САЩ, нови F-16 на "Граф Игнатиево", пари от тези 300 млн. лв. не са предвидени.

В резултат - служебният кабинет търси 53 млн. лв. за съоръжението, защото не са заложени в първоначалния проект. Нещо повече - неясно кой и защо е бил решил, че НАТО може да поеме този разход - без да има следи някой да е разговарял с главната квартира на Алианса. От НАТО обаче "любезно ни информираха", че това няма как да стане, защото дейностите по обезпечаването на въоръжението са работа на национално ниво. 

Дейностите по пригодяване на "Граф Игнатиево" за самолетите са поверявани на определени фирми непрозрачно, без обществени поръчки, но и без проверка на опита на съответните фирми в изграждането на подобни обекти и капацитета им, заяви още министърът. Според Панайотов е имало и "любима" фирма, на която са раздавани поръчки. Министърът отказа да я назове, но каза, че 15 от договорите са били сключени с въпросната фирма, а тя е свързана с "роднина по права линия на активистка и депутатка от една управляваща партия". И нея не назова. Но призова медиите да разследват. 

"За състоянието по изграждането на инфраструктурата за приемането на F-16 основното, което ми направи впечатление, е, че не е проведен международен конкурс с международни участници, които имат опит в изграждането на подобна инфраструктурата. Изборът, селектирането на изпълнителите в "Граф Игнатиево" и "Безмер" е правен без никакъв критерии. Не можахме да намерим документи, които да показват, че изборът на фирмите е извършван след преглед на пазара, техните способности и опит. Намерихме докладни записки, изготвени от Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната”, които през зам.-министър са предоставяни на министъра за подпис. Те съдържат текст, че са се срещали с фирма и са решили да я предложат - не съдържат аргументи и причини", разказа Панайотов.

В МО не открили и следи за остойностяването на самите проекти. Става дума за сключени по тях 44 договора. А плащанията - по челния опит и в други ведомства в предишните мандати, са правени авансово, при това в повечето случаи 100 % авансово.

Отговорната дирекция – „Инфраструктура на отбраната“ в министерството, не е свършила нищо. "Нещата са вършени наизуст. В министерството никой не е проверил тези стойности дали отговарят на обективни критерии", добави Панайотов.

Той защити Военновъздушните сили, които просто са били натоварени с несвойствена работа, защото "не са проектантска организация, нито търговско дружество" и все пак са свършили работа. Оказало се, че проектанска фирма по обектите е "Проно", която е собственост на министерството. Тя обаче няма капацитет. Не е помислено за това да има супервайзър, който да следи и координира проектите, а именно в това е можело страната ни да се обърне за експертиза към НАТО.

"Терем" - с поръчки по схемата ДКК и "Автомагистрали"

Дружества от "Терем Холдинг" също са получили проекти за изпълнение по любимата от времето на ГЕРБ схема с инхаус поръчки от Министеството на отбраната, без въпросните дружества да имат капацитет да свършат тази работа - макар това да е изрично изискване по закон, за да има изобщо инфаус възлагане без обществена поръчка. Това е показала следваща проверка, назначена от министър Панайотов, съобщи още самият той.

Примерът - в едно от дружествата на "Терем" се модернизират танковете  Т-72. Само че не го прави дъргавното дружество, а подизпълнител - фирма от Израел.

По думите на министръра военните заводи под шапката на холдинга имат ограничена способност единствено за ремонт на стара съветска военна техника, "не руска, съветска". За последно печалба е била отчетена през 2017 г. Холдингът има 42 млн. лв с ДДС заеми, които - според Панайотов, никога няма да бъдат върнати.

"Не е направено нищо за модернизирането на групата, за усвояването на нови тхенологии, нови мощности. Дружествата работят на загуба, Съветът на директорите не е приемал правила за своята работа, нито бизнес програма", заяви министърът (въпросните пропуски всъщност са задължение на управителните органи на публичните предприятия по закон - б.р.)

От думите на министъра стана ясно, че хоризонтът на дружествата в холдинга е до септември, след това е вероятно да няма дотовори, а оттам - заплати. "Дайте ни един хеликоптер да го ремонтираме. Как може това да е визия на такова голяма търговско дружество?", попита министърът. 

И анонсира - предстои отстраняване на ръководството на "Терем". Причините извън лошото състояние на дружествата - макар холдингът да е на загуба, ръководството си е раздавало бонуси, социални придобивки, ползване на служебни автомобили за лични цели, бонуси за Коледа, Великден, а на дамите и за 8 март - в размер на три минимални работни заплати. 

Военните имоти - ту жилища, ту... хотели

Георги Панайотов иска и смяната на шефа на "Почивно дело" във военното министерство, но засега последният не може да бъде открит, за да му бъде връчена заповедта за уволнение.

МО разполага с около 1000 имота с отпаднала необходимост, отчете министърът. Само че...  "няма концепция за управление, визия за стопанисване". ГРазходите са въпросните имоти възлизат на около 23 млн. лв. годишно - охрана, данъци и такса за отпадъци и т.н. По отношение на имотите се подхождало предимно като се преотстъпна право на строеж. В частта, когато това се прави с цел изграждане на жилища за състава на армията това звучи логично. Има обаче и случаи на отдаване на право на строеж за хотели.

"Учуден съм защо МО трябва да се занимава с изграждането на хотели", вдигна рамене Панайотов. 

Бившият министър Каракачанов: Нищо не е вярно! Кампания

Не закъсня реакцията от бившия вицепремиер и военен министър Красимир Каракачанов, който закономерно обвини служебният кабинет, че взимал страна в изборите. Според Каракачанов "нито едно от изнесените твърдения не отговаря на истината". Акцията на наследника си на поста нарече "част от стратегията за директна намеса в изборите". 

По отношение на привеждането на инфраструктурата на "Граф Игнатиево" за посрещане на новите изтребители той припомня, че за отпускати 300 млн. лв. - по 100 млн. лв. на година, като авансови плащания са правени, защото неусвояването на парите би значело връщането им в бюджета в края на съответната година. (По-рано Панайотов по повод този аргумент, който не се появява за първи път, попита защо тогава са правени такива авансови пращания през месец февруари, например)

Каракачанов настоява, че нямало избор на фирми по "неясни критерии" (не оспорва, че е ставало без публични и конкурентни търгове, каквато опция в Закона за обществените поръчки бе специално въведена в 44-ото НС - б.р.). Критериите не само били ясни, но имало и документи, като проверки на фирмите се правели от няколко нива в министерството, а преди да се подписва договор се проверявал и опитът, и участия в предишни поръчки на военното ведомство, и финансови отчети. 

Невярно и неточно е твърдението, че доставката на новите F-16 щяла да се забави заради забавяне на инфраструктурните проекти и в частност пистата на "Граф Игнатиево".  Каракачанов съветва Панайотов да се запознае с проекта за реконструкция и модернизация на пистата, който бил съвместен между НАТО и нашата страна, а оттам и финансирането било споделено.

Самият Панайотов по-рано каза, че някакво финансиране от Алианса има, но то е в рамките на 10 млн. при нужни за дофинансиране 53 млн. лв. За опит за финансиране от НАТО лично Каракачанов бил взел решението, "след съгласуване с Началника на отбраната и Командира на ВВС". Предстояло темата да се разглежда на 13 юли 2021 г., твърди бившият министър на свой ред и говори за 20 млн.

Каракачанов отрича и за строежи на хотели, и за липса на стратегия за управление на имотите на военните с отпаднала необходимост. 

"Терем" е единствената българска фирма от военнопромишления комплекс, която има лиценз извън Русия за ремонт на вертолети Ми-24 и други видове въоръжения. През последните 4 години МО осигури поръчки за осъществяване на дейността на "Терем", заявява още бившият министър.

И предупреждава: "Ако новото ръководство на Министерство на отбраната, респективно Министерски съвет, не разгледат внесения от мен доклад, с който предлагам новите бойни машини за Сухопътни войски да се произведат в България чрез договор с "Терем", дружеството ще търпи загуби от оперативната си дейност и ще изпадне в несъстоятелност. Ако обаче са решили да подарят договора за 1,220 милиона лева на чужда, а не българска фирма, военните заводи ще се наложи да преустановят дейността си".