Райна Андонова e старши мениджър „Мобилни и фиксирани продукти и услуги“ в А1 България. Тя има над 20 години опит, като стартира кариерата си като експерт „Мобилни услуги“ в А1 (тогава Мобилтел) преди над 20 години. През годините заема различни маркетингови и мениджърски позиции в сектора на телекомуникациите, а през юни 2014 година се присъединява отново към екипа на А1 като мениджър на екипа, развиващ мобилните услуги и партньорства. През 2019 поема ролята на старши мениджър „Мобилни продукти, услуги и партньорства“, като по-късно отговорностите ѝ се разширяват до старши мениджър „Мобилни и фиксирани продукти, услуги и партньорства“.
Райна Андонова е завършила EMBA програмата на Американския университет в България и има магистърски степени по телекомуникации от Техническия университет в София и по маркетинг от Университета за национално и световно стопанство.
Това е една от първите подобни персонални услуги в България. На какъв принцип работи тя - след като не е приложение, не се инсталира на телефона?
А1 Net Protect е услуга, която работи за нашите мобилни абонати. Тя работи директно в мобилната ни мрежа чрез т. нар. DNS gateway, който прави филтрация на трафика на клиентите и ги защитава на база домейни, които са вредни за тях. Ако клиентът иска да защити компютъра си, това може да стане, ако ползва през нас мобилни данни.
При мобилните телефони - когато клиентът си активира услугата, независимо какъв модел или поколение е телефонът, каква е операционната система, той е защитен. Всеки телефон, който има достъп до интернет, независимо от браузър и операционна система, е потенциално застрашен от вирусни атаки. Нищо не се инсталира на самия телефон, антивирусната защита действа на ниво мрежа.
Тоест може да работи и на телефон на няколко години?
Да, дори на много стари телефони, които ползват така наречения WAP протокол. Всеки телефон, който има достъп до интернет, за да браузва. Друг е въпросът, че по WAP протокола клиентите не могат да достъпват някакви софистицирани сайтове.
От какви видове атаки защитава?
От почти всички зловредни софтуери, налични на пазара. Фишинг, спам, ботнет атаки, pop-up съобщения, сайтове с онлайн игри, които често ползват банери, които приканват клиентите да направят или въведат нещо. На база на анализ на атаките, които получаваме, домейните веднага влизат в списъци, които филтрират този трафик и предупреждават клиента с попъп съобщение, че този сайт е потенциално опасен.
Това означава, че клиентът има възможност сам да избере дали да продължи или не с използването на подозрителния уебсайт.
Значи за A1 Net Protect има "черни" или "бели" списъци, както повечето такива системи. Възможно ли е клиентът сам да добави сайт в "бял" списък, ако го посещава и знае, че е безопасен, или да го предложи за добавяне в "черния списък"?
В услугата има self-care интерфейс, който е достъпен през "Моят А1", и там клиентът сам може да задава страници, които да не се достъпват от него, или от човека, който ползва телефона. В "Моят А1" всеки клиент, собственик на акаунта, има достъп до всички мобилни номера, които заплаща - например мобилните номера на членове от семейството. Така може за всеки член от семейството да зададе различен списък с блокирани сайтове - или да ги премахва.
След като това защитава връзката, човек може да е с лаптопа си навън, и ползва мобилния си телефон за интернет през т.нар. Hot Spot, моментално създава защита и за лаптопа си?
Точно така, това предпазва и компютъра, и всяко устройство, свързано през Hot Spot. Също така имаме услуга Net Box, която предоставя домашен интернет през мобилната, вместо през фиксираната мрежа. Този Net Box, ако към него се активира услугата А1 Net Protect, също защитава всички устройства, свързани с домашната мрежа. Най-голямото предимство на услугата всъщност е за корпоративни клиенти, които ползват т.нар. IoT решения. Ако устройствата в едно IoT решение са със SIM карти, при всяко едно от тях може да се активира A1 Net Protect и да бъде предпазено от атаки.
Всъщност все повече хора, които имат интерес към технологиите, започват да ползват IoT устройства и в дома - за контрол на различни смарт функции, така че човек може да защити и домашните си устройства?
Точно така - когато устройствата са със SIM-карти или са свързани през Net Box, те са с активирана защита.
Как дойде идеята да търсите подобна опция за защита? Имате ли данни за увеличение на атаките, особено при мобилните телефони?
По отношение на A1 Net Protect се прави постоянен анализ на атаките и те от година на година се увеличават многократно - както като брой, така и като разновидности. Средно на месец блокираме над 100-120 хиляди атаки към нашите клиенти.
----
А1 Net Protect блокира зловредни сайтове, съобщения, имейли. При смяна на тарифния план потребителите получават 3 месеца безплатен тестови период и преференциална цена за използване на услугата от 1.00 лв./мес. за целия срок на договора.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни