"До днес участъкът от автомагистрала "Струма", където македонски автобус катастрофира с 45 жертви, няма акт 16, защото не са приключени отчуждителни процедури."
Това заяви министърката на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова на пресконференция, на която обяви резултатите от проверката на участъка. Този път никога не е бил проектиран като магистрала.
Пътят от АМ "Струма" в злополучния участък е възложен на “Булстрой инженеринг” с главен подизпълнител “ИСА 2000” под надзора на френска компания.
През април 2002 г. е одобрен технически проект, през 2006 г. има допълнително разрешение за няколко пътни възли, през 2007 г. има Акт 15 и отсечката е открита от тогавашния премиер като път с ограничение 90 км в час. През юли 2013 г. скоростта е увеличена на 120 км в час неясно защо. До днес пътят няма акт 16, защото не са приключени отчуждителни процедури, обяви министър Комитова.
"МС обявява обекта за такъв с национално значение. Той няма габарити на магистрала", каза регионалната министърка.
Пътната настилка е проверена и е добра като грапавост и съпротивление на хлъзгане. Маркировката, която се подновява периодично чрез инхаус процедури, към датата на катастрофата е изпълнена само по осевата линия. Има и около половин година забавяне на изпълнението на цялата маркировка. Знаците са за скорост 120 км в час с добри показатели за нощна видимост.
"Мантинелата е поставена през 2007 г. и е отговаряла на тогавашните норми, тъй като тогава не е имало изисквания за два полегати крайни участъка", каза Виолета Комитова.
МРРБ ще завърши маркировката, ще се поправи мантинелата, и ще настоява заедно с КАТ скоростта да се намали от 120 на 90 км в час, както е била по проект.
Скоростта е увеличена без анализ на наклоните на виражите, които са над 4 на сто, само със смяна на пътната маркировка и знаците, разказа арх. Влади Калинов, директон на ДНСК.
От тази година има пълна забрана да се слагат "рибешки опашки" по мантинелите и при подмяна ще се спазват новите правила. Само на тази отсечка подмяната на мантинелите ще струва около 30 млн. лева.
МРРБ предлага да се направи спешно доставка и монтаж на светлоотразители по мантинелите тип "котешки очи" поне в този участък.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни