Докъде е стигнала работата по удълбочаването на варненското пристанище, направено по непрозрачна процедура, пак чрез инхаус възлагане. Има ли риск от подкопаване на Аспаруховия мост.

Тези въпроси зададоха днес на място от "Продължаваме промяната" - в лицето на бившия министър на растежа Даниел Лорер и бившия областен управител на Варна Благомир Коцев. Става въпрос за дейностите по станалото известно като "пристанището на Доган", предадени от редовното правителство на прокуратурата.

Лорер определи като "една от знаковите неправди в икономиката на България прословутата история с дълбачките - проста и много подобна на други истории, разкрити още миналото лято от служебното правителство".

"Моделът е един и същ - огромна сума държавни средства се заделят за някаква задача - в дадения случай за удълбочаване на Варненското езеро и канал. За целта се заделят над 400 милиона - за държавната фирма ТСВ, към Министерството на транспорта, която има задачата да удълбочи канала, въоръжена с 435 милиона.

Подобно на 600-те милиона за язовирите, милиардите в АПИ - ТСВ не може да изпълнява дейността - точно както ДКК не знае как се правят язовири, както АПИ не може да направи магистралите. И какво се случва - инхаус", обобщи накратко осторията Лорер.

А Коцев допълни, че дори в областната управа я нямало документацията по поръчката и такава се крие, като вероятно ще се наложи да се изиска по съдебен път.

Казусът

Миналата пролет казусът бе пратен от МВР на прокуратурата с твърденията за "умишлена безстопанственост". Сигналът до МВР пък бе подаден в началото на годината от новия тогава министър на транспорта Николай Събев.

Първият проблем бе за това, че държавната компания не е имала право да превъзлага дейностите по удълбочаването на трета компания, което е било описано и в договора.

Вторият - доклад на държавния строителен контрол установил, че строителните книжа във връзка с този обект, които трябва да бъдат разписани от изпълнителя, всъщност не са разписани от конкретния изпълнител. 435 милиона лева са били изхарчени без резултат, посочи Събев.

По случая с Пристанище-Варна, където се намира и ТЕЦ-Варна (тецът на Доган), МВР получи сигнал и от Антикорупционния фонд (АКФ), като сагата е стара и тръгна от разследване на варненския журналист Спас Спасов.

Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ) - уж изпълнител на проекта, е нарушило Закона за обществените поръчки (ЗОП), като е възложило "инхаус" изпълнение на удълбочаването на плавателните канали на държавното дружество "Транспортно строителство и възстановяване" ЕАД (ТСВ ЕАД), въпреки че е било ясно, че ТСВ ЕАД няма капацитет да извърши подобни услуги, а предметът му на дейност е съвсем различен - реконструкция на жп пътища, ремонт, текущо поддържане, изкопно-насипни работи за нови жп линии, трамвайни и тролейбусни линии.

Впоследствие в нарушение на закона ТСВ ЕАД превъзлага дейността на частни изпълнители за сума от 393 милиона лева.

ТСВ превъзлага дейността на консорциума "ЕС Билд", като до момента са платени почти 370 милиона. ТСВ ЕАД сключва договори и с други изпълнители на стойност 43 милиона лева. Вместо от "ЕС Билд", в крайна сметка дейността във Варненското пристанище е извършена от специализирани руски кораби дълбачки, собственост на компанията "Гидрострой", регистрирана в Калининград.

Липсва публична информация за договора, сключен между ТСВ ЕАД и "ЕС Билд", както и за договора между "ЕС Билд" и "Гидрострой", а ТСВ отказва информация за тези договори дори на принципала си – министъра на транспорта.

"Проектът не включва удълбочаване на входа на канала, при Аспаруховия мост, нито удълбочаване на кейовите места при пристанището, които изискват изготвяне на проекти по брегоукрепване и допълнително финансиране.

По време на изслушването му в парламента министърът на транспорта Николай Събев информира, че работата по удълбочаването е завършена до пристанището на ТЕЦ "Варна", собственост на почетния председател на ДПС г-н Ахмед Доган, но не и до останалите 15 терминала", посочиха от АКФ, след подаването на сигнала си до МВР.

По-нататъшно удълбочаване към терминалите във Варненското езеро, включително към пристанищен терминал Варна-Запад, е технически невъзможно предвид наличието на подводни комуникации и геологията на дъното, която не позволява преместването им. Тези данни поставят под съмнение целесъобразността на проекта", твърдят още от фонда.

Или с други думи - проектът е бил целесъобразен. Но само за пристанището към ТЕЦ-а на Доган.