Нова схема за действие на все така Неродения Петко на спешната въздушна помощ в страната - тя да се осъществява от Държавния авиационен оператор, а създаденото преди по-малко от година ново дружество да се закрие.
Това обяви днес пред журналисти в парламента служебният министър на транспорта Христо Алексиев.
„Нищо не е преустановено, ние надграждаме модела на спешна медицинска помощ по въздух. На Министерството на транспорта и съобщенията е поверено да бъде оператор на тази спешна медицинска помощ“, обяви той.
"Процедурата за т.нар. сух лизинг на медицински хеликоптер (вземането под наем - бел. ред.) е в ход. Крайният срок за подаване на офертите е 16 януари. Надявам се да има такива и България да може да осигури в близките месеци медицински хеликоптер, за да започне тази дейност."
Според него дали ще има оферти ще се разбере на 17 януари, тъй като практиката до момента показвала, че кандидатите подават документи в последния момент.
Целта била до първата половина на годината да има медицински хеликоптер.
Министърът на транспорта не пропусна да обясни, че от създадената структура в края на мандата на редовното коалиционно правителство „България Хели Мед Сървис“ нямало нужда.
„Редовното правителство, в последните си дни, създаде една структура, която не можа да проработи добре - „България Хели Мед Сървис“. Това наложи ние да направим анализ и да преосмислим тази дейност. Анализите показаха, че по-ефективно тази дейност може да се изпълнява, ако бъде поверена на Държавния авиационен оператор“, коментира Алексиев.
Трябвало да бъде направено разграничаване между спешната медицинска помощ по въздух и между дейностите по търсене и спасяване. Спешната медицинска помощ ще се финансира от държавата, а дейността по търсене и спасяване е нормално да бъде платена, обясни той.
"95 процента от спешната въздушна помощ в Европа е организира така, както ние се опитваме - с отделно дружество." Това каза в петък вечер по бТВ директорът на нарочената от министъра за ненужна структура „България Хели Мед Сървис“ Георги Гвоздейков.
Ако всяко следващо правителство се меси и дава своите идеи спешна въздушна помощ в България скоро няма да има, добави той.
По-рано днес директорът на Държавния авиационен оператор Златко Златев пак пред Би Ти Ви каза, че ръководената от него структура разполага с изключително подготвен състав, който може да започне да пилотира медицинските хеликоптери изключително бързо, като са му нужни само няколко тренировки.
"Имаме петима подготвени пилоти, които са летели на подобни хеликоптери", добави той.
Бившият ръководител на авиобаза "Крумово" заяви, че ще бъде направен анализ къде има концентрация на катастрофи и къде достъпът на линейки по суша е труден, за да може в тези райони приоритетно да бъдат насочени медицинските хеликоптери. Планират се 6 бази за тях, които ще са на граждански или военни летища.
Наличието на поне един хеликоптер, за който се правят усилия да бъде осигурен с т. нар. лизинг, е необходимо условие, за да получи съответният авиационен оператор разрешение да извършва и медицинска помощ по въздуха. Тази поръчка по думите на Гвоздейков е била направена от тяхното дружество.
Отделно има (или по-скоро вече няма) обществена поръчка за купуването на шестте хеликоптера с финансиране по Плана за възстановяване и развитие, добави той. Именно тази поръчка беше спряна от служебния министър на здравеопазването Асен Меджидиев в края на ноември м. г., само 4 месеца, след като беше обявена от редовния кабинет и предшественичката му в МЗ Асена Сербезова.
За тези въздушни линейки Меджидиев преди дни съобщи, че кабинетът в момента работи по изготвянето на нова обществена поръчка. Тя се очаква да бъде обявена през февруари, като той твърдеше, че до края на годината България трябва да разполага с хеликоптери за медицински нужди. Реалността на тези срокове обаче беше оспорена от експерти.
Фирми, проявили интерес да участват в поръчката, са уверили, че могат да произведат такава летателна машина до края на годината. Другата възможност е да се вземе под наем. Тази информация актуализира ден по-късно Меджидиев пред депутати от ресорната парламентарна комисия, в опит да отговори на критиките, че не е възможно покупката на медицински хеликоптер да стане до няколко месеца.
Експерти от министерствата на здравеопазването и на транспорта събират информация от производители относно реалните цени на медицинските хеликоптери и какво оборудване трябва да включва такова летателно средство, за да подготвят новата обществена поръчка, добави той.
На 28 ноември м. г. МЗ обяви, че прекратява обявената в края на редовния кабинет поръчка за купуване на 6 медицински хеликоптера. Причината е, че единственият кандидат с оферта да достави въздушни линейки е поискал цена, която надвишава с близо 21 милиона лева определения от държавата бюджет без ДДС, аргументираха се тогава от МЗ.
Засега България все така остава единствената страна в ЕС без дори един медицински хеликоптер.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни