Столичната община получава десетки сигнали от граждани за дрифтене и гонки из София – от центъра, през „Дружба“, до „Люлин“, но тя е с ограничени правомощия - не може да контролира какво става на пътя, не може да налага санкции, това е работа на МВР.

Това обясни в третия епизод на подкаста си „Да подредим града с Георги Георгиев“ председателят на Столичния общински съвет.

Той обаче уточни, че за хората община и държава са едно и също – те не са наясно докъде стигат отговорността и правомощията на едната или другата. Гражданите искат да не се притесняват от свистящи автомобили и дрогирани самозабравили се убийци на пътя.

Провокиран от убийството на Милен Цветков и от трагичния инцидент пред хотел „Хемус“, при който две млади момичета бяха убити от човек, "за когото закон и държава не представляват нищо и очевидно системата не може да го спре", Георгиев предлага пакет от 20 конкретни мерки за повишаване на пътната безопасност, които вече са гласувани в общинския съвет.

„Направихме среща  с „Пътна полиция“, очаквам от тях повече – работата ѝ е да контролира трафика и нарушителите. И тук не говорим за дребните нарушения – няколко километра над ограничението, говорим за фрапантните случаи, за погазването на цивилизационния ред, в който живеем, когато при ограничение от 50 км ти се движиш с 240 км в час. А има такива случаи – на 30 локации сме поставили табла за скорост, засекли сме трима, които се движеха с 240 км в час. За мен това означава, че нищо след инцидента със Семерджиев не се е променило“, бе категоричен Георгиев.

Той признава, че полицията в София е с изключително ограничен капацитет - 15 патрулни автомобила трябва да се грижат за цялата столична община, не само за града, а уличната мрежа в София е дълга 4000 км.

„Как се пазят 4000 км с 15 патрулки? Не може да става с „Пази, Боже“! Хората си плащат данъците на държавата и очакват държавата да е там, където е необходима. Не в дома им, където не е канена, а на улицата – за да могат децата им да пресичат безопасно“, каза Георгиев.

Според него сериозната промяна може да дойде от таблата за скорост, които вече са поставени в града.

„Имаме потресаващи данни – само за първия месец от поставянето им, в дните около Коледа и в първите дни на Нова година имахме 280 нарушители с над 200 км в час. Това е отвратително и показва, че няма контролни механизми“, бе категоричен шефът на общинския съвет.

Тъй като таблата събират статистически данни и ясно показват в кой момент къде се правят най-много нарушения, общината вече дава тази информация на МВР.

„Казваме им с официално писмо, ако не знаете къде са нарушенията, ето тук са. Пратете патрулките след 21 ч. вечерта, а не в три следобед. Даваме си сметка, че и на МВР не им е лесно, но това не е оправдание, трябва да се командироват екипи и да се търси подкрепа, защото иначе настава анархия“, каза Георгиев.

Той припомни и другите мерки, които вече се предприемат – осветяване и повдигане на 400 пешеходни пътеки, поставяне на гумени ограничители преди тях, светлоотразителни гривни за учениците, обучения в детски градини и училища, билбордове с послания за пияните шофьори и онези, които си гледат в телефоните.

Общината е осигурила и напълно безплатни курсове за пътна безопасност, за които всеки може да се запише онлайн на сайта www.karambezopasno.com - съботно-неделни и опреснителни курсове, теоретична част плюс шофиране на полигон.

Отделно общинарите от ГЕРБ-СДС са подготвили законопроект, с който МВР да може да глобява нарушители, като използва информацията от 600-те общински камери в София. Защото КАТ има само три стационарни камери „и всеки знае къде са“.

„Ние като общество не вярваме в нашия колективен Happy end. Виждаме нации, които се преобразяват, виждаме икономически тигри, транфрормации, които са впечатляващи – израелски учени, които вече произведжат питейна вода от морска, създават почва, светът се развива с бесни темпове, а ние се спъваме в разни не само неремонтирани тротоари, а в битови проблеми, които ни пречат да видим звездите. Истината е, че битката, която водим е много по-голяма от битката за поредната общинска политика, тя е битката за това да подредим града“, завършва Георгиев.