На церемония в град Чжухай, Китай, преди пет години председателят на страната (президент) Си Цзинпин официално открива най-дългия морски мост в света Хонконг-Чжухай-Макао. Съоръжението, дълго 55 километра, включва и изкуствени острови и подводни тунели. То е част от инициативата на Китай за икономическо интегриране на 11 града от делтата на Перлената река, включително Хонконг и Макао, две бивши европейски колонии, върнати на Китай през 90-те години на ХХ век.

Цената на съоръжението е 48 млрд. юана или 6,4 млрд. евро. 

Това напомня БТА днес в редовната си рубрика с материали от архивите.

БТА съобщава тогава:

Китай открива най-дългия морски мост в света

Хонконг, 22 октомври 2018 г. /БТА/ Най-дългият морски мост в света ще бъде открит утре в Китай. Той свързва  Хонконг, Макао и южния китайски град Чжухай. На церемонията ще присъстват китайският президент Си Цзинпин, ръководителката на Хонконг Кари Лам и други високопоставени лица, информира ДПА. 55-километровото съоръжение, включващо от шосеен път, мост, изкуствени острови и подводни тунели, е част от амбициозната инициатива на Пекин за икономическо интегриране на 11 града от делтата на Перлената река, включително Хонконг и Макао, две бивши европейски колонии върнати на Китай през 90-те години.

Мостът, който първоначално трябваше да бъде открит през 2016 година, ще бъде отворен за обществеността в сряда. Макар да е инженерен подвиг, чието приключване отне едно десетилетие, мостът е посрещнат с безразличие или с пренебрежение от много жители на Хонконг заради забавянето, надхвърлянето на бюджета и недоверието към него като към поредния символ на желанието на Китай да интегрира града, в който мнозина предпочитат той да остане автономен.

Всичко това е ненужно, при условие че имаме морски, въздушен наземен транспорт във всяка посока. За какво ни е още един мост, пита Клаудиа Мо, продемократичен депутат и един от критиците на моста.

По думите на Мо мостът е един от няколкото мегапроекта, започнати от правителството на Хонконг, с които да се подчертае тясната връзка на града с Китай.

На други жители на Хонконг не им харесва цената, която се повиши до 48 милиарда юана или 6,4 милиарда евро (Клуб Z напомня, че след падането на третия кабинет на ГЕРБ през 2021 г., следващите првителства разкриха, че липсват 1 млрд. лв. само от проекто около строящата се магистрала "Хемус", която - естестевно - дори не се приближава до някаква готовност, б.р.).

Хонконг ще плати за 8,67 милиарда юана от основния мост и още милиарди за връзки с пътища и гранични пунктове. Това е огромна цена за мост, който няма да бъде напълно отворен за обществеността. Преминаването му ще изисква специално разрешително в зависимост от частите на моста и повечето ползващи го ще трябва да взимат специален автобус или друг вид транспорт, за да преминат в Макао или Китай.

Хонконгското министерство на транспорта съобщи, че бюджетът за строежа на моста е надхвърлен заради непредвидени проблеми, свързани със строителството в открито море, повишаването на цената на труда и материалите, както и доуточняване на схемите на дизайна и конструкцията. Инженерът Алберт Лай, който е изразявал по-рано притесненията си за моста в медиите, каза, че много от проблемите е можело да не се появят, ако е имало по-добро планиране и предварително проучване на местата за строителство. Той каза, че политическият натиск да се приключи по-бързо мостът е накарал инженерите да използват по-рискова технология. 

***

Най-дългият морски мост в света бе открит в Китай

Чжухай, 23 октомври 2018 г. /БТА/ Най-дългият морски мост в света бе открит днес в Китай. Той свързва  Хонконг, Макао и южния китайски град Чжухай. Мостът бе открит от китайския президент Си Цзинпин, предаде Франс прес. На церемонията, състояла се в град Чжухай, присъства и ръководителката на Хонконг Кари Лам и други високопоставени лица.

"Официално обявявам моста Хонконг-Чжухай-Макао за открит", каза кратко Си. После зад него на гигантски екран бе излъчено видео с фойерверки над големия мост.

55-километровото съоръжение, което де факто не е само мост, а включва и изкуствени острови и подводни тунели, е част от амбициозната инициатива на Пекин за икономическо интегриране на 11 града от делтата на Перлената река, включително Хонконг и Макао, две бивши европейски колонии върнати на Китай през 90-те години.

Мостът първоначално трябваше да бъде открит през 2016 г. Цената на съоръжението се повиши до 48 милиарда юана (6,4 милиарда евро) за 10-те години на неговото изграждане. Участъкът, който ще осигурява достъп до пристанището на Хонконг ще бъде завършен едва догодина, посочват местни медии, допълва ДПА.  За да се минава по моста ще се изисква специално разрешително и повечето ползващи го ще трябва да взимат специален автобус или друг вид транспорт, за да преминат в Макао или Китай.

Днес Дружеството за опазване на делфините съобщи, че строителството на моста е довело до 40-процентен спад в местната популация на критично застрашения китайски бял делфин, който е също и символ на Хонконг, предаде ДПА.