Общо 50 процента от включилите се в кампанията за грамотност "Животът няма "аУтокорект", която платформата "Как се пише?" организира в помощ на зрелостниците, не могат да се справят с пунктуационните правила в българския книжовен език.
Това показва анализът след края на инициативата, в която участваха предимно младежи, но и хора от всякакви възрасти, съобщиха организаторите, цитирани от БТА.
Те уточняват, че средният резултат на правилните отговори на въпросите, свързани с правопис, е 54 на сто, а при граматичните задачи - 57%. Това по международните стандарти за езикови тестове се равнява на оценка, близка до кръглата тройка, докато у нас прагът за вземане на изпита е едва 30 на сто верни отговори, коментират организаторите. Те отбелязват, че" тази тройка обаче си я пишем на цялото общество, защото се неглижира спазването на стандарти и критерии, и то на всички равнища".
В продължение на 50 дни в една от най-актуалните сред тийнейджърите социални мрежи - Threads, се публикуваха задачи и правила в първото по рода си дигитално помагало. То беше насочено специално към завършващите дванайсетокласници и повишаване на резултатите от държавния зрелостен изпит (ДЗИ) по български език и литература. Организатори на инициативата са д-р Павлина Върбанова, основателка на "Как се пише?", Доротея Николова, учителка по български език и литература, и агенция Huts Group, начело с творческите директори Иван Ланджев и Драгомир Дончев.
Целта на начинанието беше този нестандартен допълнителен ресурс за подготовка да подпомогне работата в клас на учителите, за да се преодолее непрекъснато падащото равнище на грамотност сред младежите. Една от ясните индикации за главоломния спад е, че миналата година средният резултат слезе под 4,00, а слабите оценки бяха почти 18%.
Създателите на помагалото се надяват, че въпреки нерадостните констатации за равнището на грамотността, то е подкрепило тези, които са осъзнали нуждата да подобрят знанията си и са го използвали. На всички езикови задачи в рамките на кампанията се даваха отговори и обяснения, а също така бяха посочвани статии в сайта "Как се пише?", където се разясняват конкретните правила.
Дигиталното помагало успя да се интегрира безпроблемно в контекста на Тhreads и младите хора там го припознаха и започнаха активно да го използват, споделят наблюденията си инициаторите. Интересните визуални материали - и онлайн, и в градската среда, които бяха използвани, привлякоха вниманието на обществото и помогнаха да започнем разговор за проблема на национално ниво, убеден е Иван Ланджев. "Помагалото таргетира самите зрелостници, но диалогът за грамотността и за успеха от матурите е, разбира се, много по-обширен. И каузата е на всички“, казва той.
Начинанието се радва на подкрепа от публични личности с многобройните споделяния, споменавания, статуси от известни журналисти, инфлуенсъри, артисти и писатели. Ключов творчески материал в кампанията беше провокативно видео с участието на Михаил Билалов, което събра един милион гледания в различните платформи, а зрелостниците го разпространяваха и под формата на забавни и креативни мемета.
Във всекидневните анкети се включваха голям брой участници, който достигна до 3500 за някои от упражненията - сериозно число, като се има предвид колко трудно се провокира активност по отношение на грамотността напоследък.
Какво грешим най-много?
"За да се постигне реална позитивна промяна относно езиковата ни компетентност, трябва да се направи задълбочен анализ на сегашното състояние на нещата, както и на причините, които са довели до него", смятат д-р Павлина Върбанова и Доротея Николова.
"Едно от най-плашещите наблюдения в рамките на инициативата, което, за съжаление, не е изненада, е, че избягваме да се ангажираме с решаване на сложни задачи. Това става много ясно видимо, ако погледнем участието в анкетите", обясняват те.
Когато верният отговор в задачата се избира само от четири отделни думи, се включват значителен брой потребители в социалната мрежа. Ако обаче има четири отговора, всеки от които е цяло изречение, броят на участниците спада с три четвърти. Неспособността да се осмисли изречението и липсата на концентрация се потвърждават от факта, че много често участниците в анкетите не забелязват частицата не, изписана с главни букви, която индикира, че се търси в кой от посочените отговори няма грешка.
Прилагането на пунктуационната норма е крайно разколебано и е трудно да се откроят конкретни правила, които не са научени. При правописа положението е сходно, но могат да се дадат някои примери. 42% от анкетираните например не знаят, че думата порасна се пише без "т", 76 на сто не са наясно с правописа на заимствам и добавят едно излишно "в" отпред. 51% смятат, че се пише маниЯк вместо правилното маниАк.
Само 30 процента от хората знаят, че трябва да се членува първата дума в съставно собствено съществително име, например в изречението "Министерският съвет прие решение". При граматичните правила се забелязва и неяснота относно правилната употреба на деепричастията. Сериозно затруднено е усвояването на правилата за използване на бройната форма (десет автомобила, но десет приятели), което се вижда и от статистиката на сайта "Как се пише?" - те са търсени по-често от тези за пълния и краткия член например.
"За да станат знанието и грамотността отново ценени, за да повишим бала и да спрем да сме тройкаджии като социум, трябва всеки да направи нещо в своята сфера на влияние - независимо дали това е семейната среда, училището, работното място или публичните изяви", смятат организаторите. "Колкото повече авторитетни и популярни личности се включат в общата ни кауза, толкова по-голяма вероятност имаме за успех", допълват те.
Още по темата
- ЛГБТИ нагласите у нас остават стабилни въпреки обществените сътресения
- Година след поредния шок от PISA - промени ли се нещо в образованието?
- "Май, май аз съм председател", "Всеки втори протокол - сгрешен". Ефектът на смените в СИК
- Заради речта на омразата - Оруел щял да се гордее с новговора на евродепутатите
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни