Данните за обучение на изкуствен интелект се превърнаха в ценен ресурс в последната година - а публичните източници бързо се изчерпаха. Очаква се техногигантите скоро да започнат да ползват всякаква лична информация, текст и снимки на собствените си потребители, а някои вече и го правят.

Американската Федерална комисия по търговия (FTC) предупреди наскоро, че много компании вероятно ще бъдат изкушени да променят своите условия за ползване, така че да могат да ползват съдържанието, генерирано от потребителите - въпреки че е защитено от правила за поверителност.

От FTC също така предупреждават, че подобни промени биха били незаконни.

"Може да бъде несправедливо или подвеждащо за компания да възприеме по-разрешителни практики за данни – например, да започне да споделя данните на потребителите с трети страни или да използва тези данни за обучение на AI – и да информира потребителите за тази промяна само чрез тайна, ретроактивна поправка на своите условия за ползване или политика за поверителност", се казва в изявлението на комисията.

Но това вече се случва, съобщава New York Times. За да си осигурят правна защита, техногигантите внимателно пренаписват своите условия за ползване, включвайки термини като „изкуствен интелект“, „машинно обучение“ и „генеративен AI“.

Още миналия юли Google добави в своите условия, че ползва публично достъпна информация, за да обучава своите езикови AI модели и да разработва продукти като Google Translate, Bard (сега Gemini) и Cloud AI.

Миналият месец Adobe направи опит за такива промени и се сблъска с недоволството на клиентите си. Те реагираха по-остро, защото мнозинството са фотографи, художници, специалисти по предпечат, видеомонтажисти и пр. - Adobe предлага един от най-известните софтуерни пакети за всякаква креативна работа. В добавка се оказа, че потребителите не могат да достъпят своите проекти в клауда на Adobe, ако не се съгласят с условията.

През май Meta информира потребителите на Facebook и Instagram в Европа, че ще използва публично достъпни публикации за обучение на своя AI. Добрата новина е, че след жалба в Европейския център за цифрови права в 11 държави в ЕС хората на Зукърбърг се отказаха от това. В САЩ обаче няма какво да ги спре.

А преди дни шефът на AI дирекцията в Microsoft Мустафа Сюлейман обяви, че още от 90-те имало "социален договор", според който всичко онлайн е за свободна употреба - изявление, което игнорира напълно авторското право.