От ноември миналата година, когато на българския пазар стъпи интернет платформата за пътувания "Юбер", таксиметровият бранш е силно притеснен.

Услугата тръгна преди години като приложение от САЩ, а след това направи опит да пробие в Европа. Във Франция, Испания и Италия превозите на "Юбер" бяха забранени, а у нас различните ведомства  много се объркаха по въпроса кой какво може да направи.

Междувременно срещу дейността на "Юбер" вече има депозирани жалби в Прокуратурата, в Комисията за защита на конкуренцията, в Комисията за защита на потребителите и в Столична община.

По този повод Клуб Z потърси становище от Министерството на транспорта. Ето какво ни отговориха от там:

"Към момента от компанията „Юбер“ не са направени необходимите постъпки за регистрация като таксиметров превозвач, т.е. към този момент не може да говорим за тях като за таксиметрова компания. Предлаганата от "Юбер България" услуга е за извършване на превоз на пътници срещу заплащане, тъй като имаме пътник който плаща за извършения превоз по електронен път. Според Закона за автомобилните превози, такава услуга с автомобили до седем места (таксиметров превоз на пътници) се извършва от регистрирани превозвачи или водачи от името на регистрирани превозвачи, а "Юбер България" не е регистрирана в България за извършване на подобен превоз".

От ведомството на Ивайло Московски са категорични, че дейността на компанията е в противоречие на закона, но има парадокс.

Подопечната на транспортното министерство Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" има право да спира на пътя само автомобили за обществен превоз на пътници, но не и лични коли. 

А кой шофьор работи за "Юбер" и кой не, е трудно да се разбере.

Разплащането става по интернет, повикването става по интернет, номерът на колата, която ще дойде и цената на превоза пак ги разбираме от дисплея на смартфона. Така държавните институции и компаниите с жълти коли са хванати в крачка. Налице е съвсем ново явление, което трудно се побира в нормативна рамка, писана по времето когато никой не е знаел какво означава "таблет" например.

Според източници на Клуб Z основното притеснение на таксиметровите компании е не друго, а че голяма част от шофьорите им са преминали на работа при новата фирма.

"Онзи ден си поръчах кола на "Юбер" и дойде автомобил със стикери на известна столична такси компания. Шофьорът дори ми обясни, че са много точни", разказа клиент на мобилното приложение.

Собственик на таксиметрова фирма също го потвърди пред Клуб Z.

"Истината е, че "Юбер" предлага по-високо качество. Те си имат проверена система за контрол на шофьорите, всичко е точно и ясно и няма измами, което не е гарантирано, ако спреш уж редовно такси на стоянката", обясни мениджърът.

Според него платформата си пробива място на българския пазар с много бързо темпо, което изнервя големите такси компании. 

"И всичко това е при положение, че цените на "Юбер" в момента са по-високи от тези на нормалните таксита. А, ако станат агресивни какво правим?", обяснява собственикът на такси компанията.

От транспортното министерство обаче уточняват, че освен че нямат лиценз, колите на "Юбер" заобикалят и нормативните изисквания за такситата. Шофьорите не са преминали на специално обучение, автомобилите не са жълти, няма фискализиран таксиметров апарат и т. н.

В този смисъл на водачите следва да се търси административна отговорност, ако извършват такъв превоз в нарушение на нормативната уредба, обясняват от ведомството.

"В Закона за автомобилните превози е предвидена санкция за нерегламентиран превоз от 1500 лв. при първо нарушение, 3000 лв. при повторно и 6000 лв. при системни нарушения (чл. 93, ал. 1). Освен това е предвидена принудителна административна мярка "временно спиране от движение на превозното средство от движение" за срок от 6 месеца при първо нарушение и 12 месеца при повторно (чл. 106а, ал. 1). Мярката се изпълнява чрез сваляне на предната регистрационна табела и отнемане на свидетелството за регистрация, както и определяне на най-близкия платен охраняем паркинг, като място за домуване на спряното от движение превозно средство. Разходите във връзка с домуването на превозното средство на определения платен охраняем паркинг са за сметка на водача, извършил превоза, като превозното средство се задържа до заплащането на тези разходи", уточняват от транспортното министерство.

Държавата срещу "Юбер"

Тъй като контролните органи на ИА „Автомобилна администрация“ нямат правомощия да спират такива автомобили, проверки на "Юбер" могат да се правят само съвместно с органите на МВР като разследването да е за извършване на незаконна дейност.

За миналата година има 125 автомобила, които са заловени и санкционирани за извършването на нерегламентиран превоз на пътници. От началото на тази година до момента има 16 санкционирани водачи, но никой от тях не е карал за "Юбер". Тези коли са санкционирани, защото са дебнели за клиенти пред автогарите в страната и залаването им е лесно. Случаят на интернет платформата обаче е съвсем различен.

"За да бъде доказано извършването на превоз срещу заплащане трябва пътниците в автомобила да свидетелстват, че са заплатили за извършването на услугата или да бъдат използвани други методи за доказване на заплащане. Ако не може да се докаже, че пътника е платил за услугата няма законово основание да бъде санкциониран водача", уточняват от транспортното министерство.

Затова в момента се подготвяла съвместна акция на различни държавни ведомства срещу фирмата, която е само на три месеца. В нея щели да се включат данъчните, полицията, прокуратурата и транспортното министерство.

И всичко това срещу компания, която е на едва 4 месеца!