Върховният административен съд като последна инстанция осуети опита на Българска фондация биоразнообразие да спре изменение на плана на автомагистрала "Струма", което може да стане и без задължителната ОВОС (оценка за въздействие върху околната среда).

Касае се само за предварителното изпълнение, изрично посочено в заповед на министъра на околната среда и водите от 2024 г.

Това е всъщност втора инстанция, която се произнася в една и съща посока - същото е решил и тричленният състав.

За същия лот - участъка от бъдещата магистрала между Крупник и Кресна, има стара ОВОС още от 2017 г. От АПИ обаче са уведомили МОСВ, че изменят инвестиционното си предложение и със споменатото решение на екоминистъра от 13 юни т. г. той дава зелена светлина, като казва, че измененията по трасето няма да окажат отрицателно въздействие върху околната среда и защитените зони.

Тъй като се постановява и незабавно изпълнение - именно това са атакували от зелената НПО.

"Необходимостта от навременното изпълнение на обект АМ „Струма“ в неговата цялост е свързано с Трансевропейската транспортна мрежа, както и с осигуряване на поетите ангажименти във връзка с членството на страната в Европейския съюз", пишат върховните съдии.

Те посочват, че от закъснението на изпълнението "може да последва значителна вреда за държавата, поради необходимост от възстановяване на разходени европейски средства".

Макар и да се съгласяват, че предварителното изпълнение на решението да не се извършва ОВОС може да засегне непряко околната среда, магистратите напомнят, че трябва да се прецени - кой обществен интерес надделява..

Споменават изрично "необходимостта от бърза държавна намеса за осигуряване живота и здравето на гражданите чрез предотвратяване на по-нататъшни пътно-транспортни произшествия". И затова съдът няма основание да приеме, че изтъкнатият от зеленото дружество и противопоставен на държавата интерес е с приоритет пред обществените интереси.

Ето и текста от пресслужбата на върховния съд:

ВАС окончателно: Допуска се предварително изпълнение на инвестиционното предложение за автомагистрала „Струма“ без извършването на ОВОС

Петчленен състав на ВАС остави в сила определението на тричленен състав във връзка със строежа на автомагистрала Струма. С определението е допуснато предварително изпълнение на Решение № 5 - ПР/2024 на министъра на околната среда и водите, с което е прието да не се извършва Оценка за въздействие на околната среда (ОВОС) на инвестиционното предложение "Изменение на инвестиционното предложение "Подобряване на трасето на Лот 3.2 на Автомагистрала "Струма", по Източен вариант Г 10.50".

Административно дело № 8206 от 2024 г. е образувано по частна жалба на Българска фондация биоразнообразие /БФБ, Фондацията/, която смята, че първоинстанционният съд е разгледал делото като искане за спиране на предварителното изпълнение /чл. 166, ал. 2 и ал. 3 АПК/, а не като жалба по чл. 60, ал. 5 АПК.

С Решение № 250 от 25 април 2013 г. на Министерски съвет обектът е обявен за национален, а Лот 3.2 е определен за обект със стратегическа важност.

Върховните магистрати приемат, че пътят няма дублираща алтернатива, следователно не би могъл да бъде затворен за движение, а това възпрепятства и подобряване на експлоатационното му състояние. В изложените по преписката данни изрично е доказано, че от закъснението при изпълнението на административния акт може да последва значителна вреда за държавата, поради необходимост от възстановяване на разходени европейски средства.

Необходимостта от навременното изпълнение на обект АМ „Струма“ в неговата цялост е свързано с Трансевропейската транспортна мрежа, както и с осигуряване на поетите ангажименти във връзка с членството на страната в Европейския съюз. С Решение № 250 от 25 април 2013 г. на Министерски съвет обектът е обявен за национален, а Лот 3.2 е определен за обект със стратегическа важност.

Преценката на съда за неблагоприятното въздействие върху околната среда от предварително изпълнение на проекта е в две насоки – първо, дали такова ще настъпи и второ, преценка за пропорционалност. Върховните магистрати приемат, че с предварителното изпълнение на решението да не се извършва ОВОС на инвестиционното предложение ще доведе до ускорено започване на строежа на автомагистрала в разглеждания участък, в резултат на което околната среда, макар и непряко ще бъде засегната. В случая става въпрос за преценка за пропорционалност, а именно кой обществен интерес надделява – този, изтъкнат и защитен от административния орган или този на жалбоподателя. Тъй като последният не представя конкретни доказателства, че засягането на околната среда от предварителното изпълнение е противопоставимо на държавните и обществени интереси и особено на необходимостта от бърза държавна намеса за осигуряване живота и здравето на гражданите чрез предотвратяване на по-нататъшни пътно-транспортни произшествия, съдът няма основание да приеме, че изтъкнатият от жалбоподателя и противопоставен на държавата интерес е с приоритет пред обществените интереси, защитени от административния орган. По тези съображения определението е правилно и следва да бъде оставено в сила.

Определението е окончателно.