
От телефони с размера на тухла четворка до лъскавите съвременни смартфони, мобилните апарати се промениха неузнаваемо през последните десетилетия. Производителите се чудят какво да измислят, за да спечелят потребителите – от хитовите някога сгъваеми телефони през апарати, които се отварят с плъзгане, до съвременните смартфони със сензорен дисплей.
В момента пазарът е по-конкурентен от всякога, като през 2014 г. в света са продадени рекордните 1,7 млрд. телефона.
CNBC хвърля поглед назад във времето и показва емблематичните телефони на последните 3 десетилетия.
Motorola DynaTAC 8000x (1984 г.)
Motorola DynaTAC беше първият клетъчен телефон, пуснат на пазара. Проектирана от Руди Кролъп под надзора на Мартин Купър, тази тухличка тежеше около килограм и даваше възможност за половин час разговор с едно зареждане. Цената ѝ беше сериозните $3995.
Но устройството стана един от символите на 80-те години на миналия век, не без помощта на Гордън Геко от "Уолстрийт".
Nokia 3310 (2000 г.)
Малък (с тегло 133 грама), здрав, с играта „Змията“ на борда, Nokia 3310 спечели младежката аудитория с цена от $199 и възможността за SMS чат – предвестникът на скайп и фейсбук. Освен това можеше тотално да промените външния му вид с чифт преден и заден панел с различен цвят (само за 30 лева.)
TMobile Sidekick (2002 г.)
Интересният апарат с клавиатура с гумени бутони беше най-съвършения апарат на времето си, с интернет свързаност и 2,6-инчов дисплей. Той беше съживен за кратко през 2011 г. с варианта 4G, но излезе в пенсия само след година.
BlackBerry 6230 (2003 г.)
Вече позабравен, но беше любимия за бизнеса телефон с възможността за бързо изпращане на имейли. Обикновените потребители също го харесваха заради здравата му конструкция, компактния размер (2,6-инчов дисплей, тегло 136 г) и възможността за 5 часа разговор.
Motorola Razr V3 (2004 г.)
Ръбат, метален и тънък, "рейзърът" събираше на едно място дизайн и технологии. Бързо се превърна в моден аксесоар. Неговата камера правеше снимки с резолюция от 640 на 480 пиксела, което не пречеше да струва $500.
Sony Ericsson W880 (2007 г.)
С фокус върху музиката и логото на Walkman на предния панел, апаратът имаше огромна за времето си вътрешна памет от 1 GB и 2-мегапикселова камера. Отличен пример за индустриален дизайн, с метален корпус и бутони и дебелина от едва 9,4 милиметра.
Nokia N95 (2007 г.)
Флагманът на Nokia съчетаваше в себе си всичко, което хората искаха навремето – 2,6-инчов цветен дисплей, автонавигация, 5-мегапикселова камера, удобни бутони за пускане на музика. Изглеждаше като от научно-фантастичен филм, когато беше обявен на лъскаво събитие в Ню Йорк в края на 2006 г.
iPhone (2007 г.)
Смартфонът на Apple промени изцяло начина, по който мобилните апарати изглеждат, управляват се, и работят. Повечето от лансираните от тогава смартфони приличат на него, но въпреки това към края на 2014 г. iPhone държи глобален пазарен дял от 19,85%, малко зад Samsung (20,01) с неговите неизброимо много модели.
Оригиналният iPhone (на снимката) беше с 3,5-инчов дисплей, 2-мегапикселова камера и струваше $499.
Samsung Galaxy S2 (2011 г.)
Отговорът на Samsung на iPhone. Може би първата сериозна конкуренция на апарата на Apple. Със своя 4,3-инчов дисплей постави тенденцията за апаратите с големи екрани, към която волю-неволю се присъедини и Apple. С Android на борда и 8-мегапикселова камера, апаратът струваше внушителните $529.
Xiaomi Mi Note (2015)
Може да ви изглежда странно да го виждате в списъка, но няма как да бъде отречено влиянието на компанията върху индустрията. Само за няколко години от създаването си, Xiaomi измести Samsung от първото място на пазара в Китай, превръщайки се в петия най-голям производител в света. Бизнес моделът ѝ е базиран на преки продажби на апарати с върхови технически характеристики и ниска цена. Mi Note е с 5,7-инчов дисплей, 13-мегапикселова камера и цената му тръгва от $370.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни