Говори тихо и изглежда невъзмутим, противно на младежкия си вид. Но приема единствено аргументи и спори само с аргументи. Затова и опонентите му го признават за един от най-диалогичните политици, въпреки че заради спокойствието му често се лъжат, че се съгласява с тях, докато всъщност им казва непоколебимо “не”.
Роден е през 1987 г. в Бургас, но израства в Димитровград, като се дипломира в местната математическа гимназия. Завършва висше образование по компютърни и информационни системи в Лондонския университет. Работи като софтуерен инженер в София и Амстердам.
Народен представител в последните пет парламента. В отиващото си Народно събрание е председател на комисията по електронно управление и информационни технологии и на комисията по вътрешна сигурност и обществен ред.
Първият министър на електронното управление - в кабинета на Кирил Петков, когато беше създадено министерството.
- Как ще излезем от политическата криза, г-н Божанов?
Трудно, защото предпоставките за политическата криза са твърде сериозни, а именно – завладяването на съдебната система, службите и регулаторите. Основната причина за невъзможността да бъде съставено стабилно, редовно правителство е недоверието на избирателите, че тези институции ще се борят с корупцията по високите етажи на властта и съответно недоверието между партиите, дали „дълбоката държава“ няма да използва тези институции срещу тях, ако опитат да направят смислени реформи.
Камъкът, който няма да можем да заобиколим, е политическото влияние в съдебната система, „чадърите“, „бухалките“ и „трупчетата“ – ще трябва да го избутаме в пропастта на миналото. Именно затова от ПП-ДБ поставяме антикорупционните политики като условие за каквато и да било подкрепа за бъдещо управление. Ако тези проблеми не бъдат решени, политическата криза ще се задълбочи, дори формално да има избрано редовно правителство.
Пеевски в момента олицетворява и концентрира тези влияния, но нашата цел не е просто да ограничим неговото влияние, а да решим системните проблеми, които правят възможно един човек да блокира цялата политическа система.
В ситуация на противопоставяне, фрагментация и седми избори, няма как да има традиционно политическо правителство на някоя от партиите – най-малкото по аритметични причини. Един вариант за формиране на редовно правителство е да бъде намерена широка подкрепа за непартиен премиер, който да успее да обедини довчерашни остри политически опоненти. Такова правителство, обаче, може да сложи край на кризата само ако изпълни антикорупционната си програма.
- По-скромен ли ще е вече хоризонтът на реформите?
Едва ли в тази политическа обстановка може да има 4-годишно управление, но поредно 8-9 месечно управление не би имало смисъл, защото политическата цена за взаимодействие с други политически сили ще бъде платена в цялост, без хоризонт за постигане на реални резултати. Още повече, че фрагментацията и недоверието забавят допълнително реформите и ги отклоняват от целта.
Ще дам един пример – през 2022 г. беше изготвен ключов законопроект за създаване на Държавна агенция по вписванията, която да обедини ключови регистри – Търговски, имотен, кадастър, Национална база данни „Население“, адресен регистър и др. Значителна реформа, която тогава беше саботирана и пропадна в политическото безвремие.
- Кое най-много ограничава икономическия ни растеж – оскъдните инвестиции, недостигът на работна ръка или правно-административните спънки?
Всички тези фактори имат значение, но основната причина е липсата на правна сигурност. България не е атрактивна дестинация за инвестиции заради политическия и корупционния риск, които са следствие от неработещата прокуратура и корупционните влияния в съда.
България често е определяна като рискова дестинация („сиви списъци“, „червена зона“ и др.) именно заради неработещите институции. Предприемачите виждат това, инвеститорите го знаят, и това ограничава инвестициите и растежа.
Административните пречки, неясните срокове, сложните процедури и недостатъчното навлизане на електронното управление допълнително отблъскват инвестиции. А във всички тези неща се преплита и корупцията – когато някой предложи на инвеститора да му „помогне“ с преодоляването на пречките.
Липсата на квалифицирана работна ръка е следствие от все по-нуждаещото се от реформа средно и висше образование.
- Наваксваме ли вече изоставането в цифровизацията на публичните услуги? Разрешаването на политическата криза ли е условието за ускоряването ѝ?
Разрешаването на политическата криза е предпоставка за отключване на много закъсняващи реформи. Със създаването на Министерството на електронното управление през 2021 г. планирахме да ускорим цифровизацията на публичните услуги и в първите месеци бяха стартирани много инициативи, които се бавеха с години преди това: мобилна електронна идентификация, дигитализация на регистри, повишаване на киберсигурността на системите в публичния сектор. За съжаление, политическата криза сложи спирачка на тези усилия.
Все пак в последните няколко парламента на „къси спринтове“ успяхме да прокараме важни законови промени, с които гражданите и бизнесът да усетят напредък – трудовата книжка ще бъде електронна от догодина; също от догодина ще бъде дигитализиран процесът по вписване в имотния регистър, като ще отпадне изискването за представяне на скици от кадастъра; плавно ще отпада нуждата от представяне на удостоверения (напр. за липса на задължения); електронният здравен запис ще става все по-пълен и точен с последните промени в Закона за здравето; вече електронните фишове могат да бъдат получавани и плащани по интернет, без нужда да бъдат връчени на хартия.
Подготвили сме съществени реформи чрез нов закон за управление на информационните и комуникационните технологии, с който държавата да стане много по-способна да се дигитализира, и то по начин, който е сигурен, удобен за гражданите и бизнеса, и достатъчно бърз, за да не чакаме по 3 години за прост регистър.
Ще внесем и законопроект за създаване на цифров портфейл на мобилни устройства, чрез който не само да можем да се идентифицираме за ползване на електронни услуги, но и да управляваме цялото си взаимодействие си с държавата от едно място.
10 приоритета на Божидар Божанов за следващия парламент
- Национален цифров портфейл (мобилно приложение), чрез който всеки гражданин да може да се идентифицира и заявява онлайн услуги, както и да проверява всички данни, с които държавата разполага за него, да получава напомняния за изтичащи документи и предстоящи задължения, в която да има тематични секции (напр. "родителски портал", "движение по пътищата", "работа" и др.).
- Изцяло нов закон за управление на информационните и комуникационните технологии в обществения сектор, за да може всички дигитални инициативи да бъдат успешни и държавата да може да си управлява информационните технологии адекватно, вкл. по отношение на киберсигурността и ограничаването на чуждестранни цифрови влияния.
- Пълна дигитализация на болничните листове, за да не се налага работниците и служителите да разнасят хартии, а работодателите да ги съхраняват.
- Единна входна точка за подаване на отчети с финансова информация - за да могат фирмите да подават финансовите данни на едно място и максимално автоматизирано.
- Пълна дигитализация на процесите по инвестиционно проектиране и устройствено планиране - край на папките в кашони и шарени печати, които се изискват за всяка построена сграда.
- Изменения в Закона за движението по пътищата за въвеждане на множество административни облекчения, вкл. отпадане на стикери, онлайн заявяване на регистрация на автомобил, уведомяване за изтичащи документи и др.
- Превенция на измами с недвижими имоти: ограничаване на прането на пари чрез имоти (напр. чрез комплексна проверка при аномалии), превенция на кражби на имоти чрез автоматизирана оценка на риска (напр. при прехвърляне на единствен имот на възрастен човек) и изпращане на уведомления на всеки собственик.
- Намаляване на бюрокрацията във връзка превенцията на прането на пари - повече служебни справки и по-малко излишни документи, които финансовите институции и други организации събират от клиентите си.
- Отпадане на удостоверенията за липса на задължения и други често изисквани удостоверения и замяната им със служебни справки.
- Въвеждане на електронни фактури, които да се обменят между търговците и НАП, което ще облекчи значително отчитането.
КУПУВАНЕТО И ПРОДАВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни