Българските четвъртокласници са с много добри резултати от международното изследване TIMSS по математика и природни науки.

Това обявиха от просветното министерство в сряда.

България за трети път участва в международното изследване TIMSS и днешните резултати са най-добрите по математика в сравнение с 2015 и 2019 г., като средният резултат е 530 точки. По природни науки, които обхващат знания и умения, свързани с физика, химия, география, биология, четвъртокласниците също средно имат 530 точки. Този резултат е с 9 точки по-висок от предното изследване през 2019 г., каза днес служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков.

Математика и природни науки

Проучването е с фокус математика и природни науки и е проведено в 59 държави. То се прави на всеки четири години от 1995 г. насам, а през 2023 г. България участва за трети пореден път. В България обхваща 4103 ученици от 153 училища в страната, както и техните 232 учители и родителите на 4073 от тях. 

Към проучването са разработени и въпросници за ученици, учители и родители, чиято цел е да изучат контекста, в който децата развиват способностите си по математика и по природни науки - семеен, социален, училищен и този в класната стая.

Резултатите са значително по-високи от средния брой точки за изследваните държави - по математика той е 503 точки, а по природни науки - 496 точки.

"Това означава, че нашите ученици се представят значително по-добре в сравнение с четвъртокласниците в много образователни системи", продължи да се хвали министърът. От МОН от години обаче не дават отговор как традиционно нелошите резултати на българските ученици в следващите години в училище се сриват.

Сингапур е №1

Най-добре се представят учениците в азиатските държави, като в двете изследвания на първо място са учениците в Сингапур. Много добри резултати има още от китайско Тайпе, от Турция, която е на пето място по природни науки.

"Трудно може да се даде точно и обективно място на нашите ученици в изследването, но трябва да кажем, че то е накъде между 14-о и 15-о място в сравнителен план, като трябва да отбележим, че с някои държави имаме еднакъв брой точки. Това е свързано по математика с еднакъв брой точки с Чехия и с Швеция, имаме една точка повече от учениците във Финландия, където средният резултат е 529. Имаме 5 точки повече от учениците в Австралия, 6 точки повече от учениците в Германия", обясни още Цоков, цитиран от БТА.

В природните науки на първо място отново са учениците в Сингапур, като българите имат съизмерими резултати с учениците от Швеция, САЩ, Ирландия. С равен брой точки сме с Норвегия - 530 точки. Малко повече са ни точките от Чехия, Румъния, Словения, Латвия, съобщи образователният министър.

Семейството, дисциплината и сигурността - фактори за успех

Един интересен фактор, който се анализира, е за образователните възможности на семейството и трябва да посочим, че нашите ученици, които имат по-високо ниво на образователни възможности на семейството и статистически е изразено със семейства с повече от 25 книги в библиотеките си вкъщи, в които един от родителите е с висше образование и работи като експерт или специалист, резултатите на учениците са значително по-високи в сравнение с учениците с по-малко образователни възможности в семейството, обясни министърът. И добави, че семейството е един от решаващите фактори по отношение на образователните резултати на децата, включително и по математика.

Другият важен фактор вече в училищна среда е този, свързан с дисциплина и сигурност, и тук също има разлики с това, че 78 процента от учениците, участващи в изследването, се намират в сигурна образователна среда, свързана с много добра дисциплина и това дава едни по-високи резултати - около 540 точки по математика, и малко повече по природни науки. Това е в сравнение с учениците, които са в среда, свързана с несигурност и с по-ниска дисциплина, като тук процентът е по-малък, обясни министърът.

14 процента от българските ученици по математика и 17 процента по природни науки попадат в скалата на най-високи постижения. Средно за страните, участващи в изследването, този процент е едва 7 процента. 

През 2015 г. момичетата са били с по-голям резултат, но това се променя и в останалите държави. В момента по математика момчетата са с малко по-висок резултат от момичетата - за всички страни и за България, сочат още изводите от изследването.

По природни науки резултатите на нашите ученици се повишават от 521 на 530 точки през 2023 г. и момчетата настигат по резултати момичетата.