
"Грешно планиране". Такова е официалното обяснение за това защо реконструкцията на граничния пункт "Капитан Андреево" е поскъпнала значително от първоначално обявения в началото на 2024 г. търг до днес.
За новите обстоятелства около ремонта се разбра при инспекцията на пункта в края на миналата седмица от финансовата министърка Теменужка Петкова и директора на Агенция "Митници" Георги Димов.

По време на посещението си на границата Петкова обяви, че реконструкцията ще струва близо 100 млн. лева.
"Осигурени са средства за реконструкция и модернизация на ГКПП "Капитан Андреево". Предвижда се тя да започне в следващите до три месеца и ще бъде в рамките на една година" - заяви министърката.
Дотук добре, но е известно, че при обявяването на обществената поръчка сумата бе по-малка.
На въпрос от журналисти на мястото на събитието какво налага това оскъпяване Теменужка Петкова не отговори, а директорът на митниците Георги Димов каза:
"Грешно планиране." И допълни: "Срещу 49 млн. лева няма как да получим това, което ще получат държавата и Европа срещу 100."
Историята на един търг
Справка в регистъра на обществените поръчки показва, че първият търг (после ще стане ясно защо е "първият") на "Митниците", с предмет "Инженеринг (проектиране, строителство и осъществяване на авторски надзор) за обект: "Реконструкция на ГКПП "Капитан Андреево", е обявен на 16 януари 2024 г. Крайният срок за подаване на офертите е 24 февруари. Описани са подробно всички дейности, техническата спецификация и пр. Прогнозната стойност е 49 588 000 лева без ДДС - или 59 505 600 лева с ДДС.
Индикативното ценово предложение пък е публикувано малко по-рано - на 30 ноември 2023 г. - със съответната "разбивка" по дейности: 315 000 лева за изготвяне на идейна концепция, 1 280 000 лева за идеен проект, 47 640 000 лева са самата реконструкция, 320 000 лева за надзор.

Седем фирми подават оферти: "Автомагистрали" ЕАД, Обединение "БГ Партньори Строй" ДЗЗД, "Парсек Груп" ЕООД, "Грома Холд" ЕООД, "Люник" ЕООД, ДЗЗД "Капитан Андреево 2024" и "КРК Капитан Андреево" ДЗЗД. По различни причини обаче възложителят отстранява шестима от участниците. Остава само ДЗЗД "Капитан Андреево 2024" и директорът на АМ решава през август 2024 г. да прекрати поръчката с мотива "липса на конкуренция".
Същия месец класираното единствено дружество обжалва прекратяването на търга пред Комисията за защита на конкуренцията. Тя се произнася през октомври - оставя жалбата без уважение. По информация на Клуб Z ДЗЗД "Капитан Андреево 2024" не се е възползвало от правото си да жали отказа на КЗК пред Върховния административен съд. Така темата с търг едно е приключена.
Новият търг
До инспекцията на Петкова и Димов на пункта не бе известно да е обявяван нов търг след прекратяването на първия. В централизирания портал на обществените поръчки е видимо само, че миналата пролет Агенция "Митници" е търсила кой да изготви "оценка на съответствието на инвестиционните проекти и осъществяване на строителен надзор по проекта за реконструкцията на "Капитан Андреево". Обявяването на сумата за реконструкцията от министърката, заедно със сроковете за изпълнение, обаче предполага, че има избран изпълнител.
Клуб Z отправи запитване към агенцията. Оттам отговориха, че победител в повторния търг е "Главболгарстрой" (която видимо не е подала оферта за първия).

На въпрос какво налага втората поръчка да е засекретена се позоваха на това, че ГКПП-то е обект от стратегическо значение - обект на националната сигурност, но не само за България, а и за Европейския съюз като външна граница, като Законът за обществените поръчки предвижда съответния ред за обявление и провеждане.
На въпрос как за един и същ обект от стратегическо значение подходът към двата търга е различен - първо публичен, после засекретен, от "Митниците" отговориха, че при втората поръчка са добавени редица дейности, които са липсвали в първата в т. ч. тези, свързани с националната сигурност.
А сега за цената
По отношение на разликата в цената за реконструкцията от агенцията първо уточниха, че става въпрос за 100 млн. лв. с ДДС (при 60 млн. лв. с ДДС при първия търг).
Заявиха още, че старата прогнозна стойност е била формулирана през 2019 г., тоест преди пет години.
"Спрямо тогава цените на материалите са различни, различен е и обемът на дейностите, които се възлагат сега. Не са били предвидени редица от тях. Става въпрос за комуникации, системи за проверка на пътниците, специална настилка, която да издържи на натоварения трафик, а трябва да се отчете и че страната ни вече е членка на Шенген с произтичащите от това задължения", заявиха от АМ.
И посочиха в заключение, че това се съдържа в репликата на директора "грешно планиране".
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни