Марк Зукърбърг и още десет бивши и настоящи ръководни фигури от Facebook (днес „Мета“) постигнаха споразумение за прекратяване на съдебното дело за небрежност, свързано със скандала "Кеймбридж Аналитика". Сделката беше сключена ден след началото на съдебните дебати в Уилмингтън, щата Делауеър, и бележи края на една десетгодишна криза, започнала с разкритията на британския "Гардиън".

През 2018 г. акционери на Facebook заведоха граждански иск, обвинявайки Зукърбърг и бившата оперативна директорка Шерил Сандбърг в управленска небрежност. Поводът беше незаконното събиране на лични данни от британската консултантска компания „Кембридж Аналитика“, използвани за политическо таргетиране по време на президентската кампания в САЩ през 2016 г.

По време на изслушване в Сената през 2018 г. Зукърбърг призна, че Facebook е знаел за практиките на "Кеймбридж Аналитика" още през 2015 г., но не е провел разследване и не е уведомил властите. Това засили критиките към него и компанията, особено във връзка с ролята на дезинформацията в изборите.

Сделката, чиято стойност не беше разкрита, цели да затвори болезнената глава от историята на Facebook, която сериозно навреди на репутацията на платформата и нейния съосновател. Въпреки прехода към „Мета“, скандалът остава символ на проблемите с личните данни и корпоративната отговорност в дигиталната ера.

Избра ли "Кеймбридж Аналитика" Тръмп и извади ли Великобритания от ЕС?

"Кеймбридж Аналитика" бе свързана с британската компания SCL Group (Strategic Communication Laboratories) и с американския милиардер Робърт Мърсър, който финансираше както компанията, така и предизборната кампания на Доналд Тръмп. Компанията беше официален партньор в кампанията на Тръмп през 2016 г., работейки с екипа на Стив Банън — идеологът зад много от основните послания в тогавашната републиканска кампания. 

"Кеймбридж Аналитика" използваше данни от социални мрежи и други източници, за да изгражда „психографски профили“ на избирателите — анализи на личност, поведение и предпочитания с цел да бъдат таргетирани с индивидуализирани политически послания.

Компанията таргетираше избиратели в ключови "колебаещи се щати" (swing states) чрез персонализирана реклама във Facebook и Google, използвайки събраните психографски профили. Посланията са били емоционално заредени, често насочени към страх, несигурност или културни конфликти — миграция, втори поправка (оръжия), социална справедливост.

Според някои анализи, дейността на "Кеймбридж Аналитика" е изиграла ключова роля в мобилизирането на гласоподаватели в щати като Пенсилвания, Мичиган и Уисконсин, които се оказаха решаващи за победата на Тръмп.

"Кеймбридж Аналитика" не е официално работила за кампанията Vote Leave за излизането на Великобритания от Европейския съюз, но е имала тесни връзки с фигури около кампанията за излизане от ЕС, включително с консултантската фирма AggregateIQ, с която CA е споделяла технологии и подходи.

Компанията е била свързана и с Leave.EU – кампанията, водена от Найджъл Фараж и подкрепена от Arron Banks (финансист на Leave.EU), която беше по-малката, но шумна част от общото движение за Брекзит. Banks твърдеше, че CA е помогнала на Leave.EU, но по-късно "Кеймбридж Аналитика" отрече да е имало официално споразумение.

Британската изборна комисия, както и парламентарни разследвания, изследваха дали неправомерна употреба на лични данни е повлияла на референдума през 2016 г.

---

Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".