Петър Томов

Наш кореспондент

Тампа, Флорида – Милиардерът Доналд Тръмп разсипва от критики съперниците си от Републиканската партия, а популистките му залитания го изкачват към върха на популярността в кампанията за президентските избори в САЩ през 2016 г. Тръмп в момента има подкрепата на 57 на сто от членовете на Голямата стара партия. Обществеността и медиите бяха възмутени от от яростните му антиемигрантски нападки, с които той обвини латиносите, че са „изнасилвачи и наркотрафиканти“. Позицията му обаче се хареса на широката публика, която вижда заплаха за икономическата си сигурност в конкуренцията на многомилионната армия на евтино платените работници от Южна Америка и Мексико. Освен това наличието на близо 12 милиона пришълци без документи и свързваната с тях престъпност, надигат истинска ксенофобска вълна в САЩ. Популистките и консервативни послания му помогнаха да привлече много от поддръжниците на други двама претеденти от дясно - Тед Круз и Крис Кристи. Провокативните му декларации по горещите теми на деня – от емиграцията до политиката спрямо Китай и Иран продължава да трупа негови поддръжници сред Интернет аудиторията. Тръмп не се стъписва да влезе в остра словесна схватка с Джеб Буш и Марко Рубио, които осъдиха неговото дамгосване на емигрантите. Критиките им още повече разпалиха агресивността му и той ги обвини, че са променили позициите си спрямо емигрантите само за да печелят точки. Тръмп заряза традиционните политически еквилибристики, които обикновено съпровождаха битката за Белия дом. Той вкара на въоръжение ново оръжие – пряка реч без недомлъвки и завоалирани уловки. Преимуществото на Тръмп пред останалите републикански кандидати е, че докато те събират долар по долар, той разполага са над 4 милиарда в зелено (според сп. „Форбс“), което го прави най-богатият претендент в сегашната надпревара. Атаката му срещу емигрантите обаче го скара жестоко с много от досегашните му медийни и бизнес партньори. Първи скъсаха с Доналд телевизионната империя „Ен Би Си“ и веригата от модни супермаркети „Мейси“, която продаваше дизайнерски облекла с неговата марка. После той бе отлъчен от испаноезичните телевизии „Телевиса“ и „Юнивижън“, чийто щаб е в Маями и разполага с най-голямата аудитория в САЩ. Верижната реакция продължи като запален фитил и връзката с него скъсаха редица от партньорите му в конкурса „Мис САЩ“ . Империята на Тръмп отвърна на удара и заведе дело срещу „Ен Би Си“, която според него е нарушила клаузите на подписан контракт. Заради разрива Тръмп загуби и предаването си „Стажантът“, в което обичаше гръмко да отлъчва претенденти с думите“ „Уволнен си!“. Неугодните медии реагираха със сарказъм: „Тръмп – уволнен си“

Компанията, която притежава автомобилното състезание НАСКАР, също се включи в анти-Тръмп кампанията и обяви, че занапред няма да връчва наградите си в балната зала на хотел „Дорал Маями“, който е една от перлите сред недвижимите имоти на милиардера.

Сериозно? И каква е загубата ми. Ще задържа солидния депозит за залата, който е платен от НАСКАР и ще я дам по наем на някой друг. НАСКАР междувременно вече ми се извини“, злъчно отвърна Тръмп на тази възбрана. Медийната компания за спортни предавания „И Ес Пи Ен“ пусна съобщение, че занапред няма да използва „Националния голф клуб Тръмп“ в Лос Анджелис и голф клуба „Пеликан“. Богаташът с остър език бе наказан и от Федерацията на летищата в САЩ, която обяви, че ще снеме името му от аеропорта в милионерския рай Палм Бийч. Списъкът с организации и отделни бизнес личности, които скъсаха Доналд Тръмп продължава да се актуализира всеки ден. За да покаже, че нехае за наказателните мерки той организира митинг с антиемигрантска насоченост в столицата на щата Аризона, Финикс. Северната зала на конгресния център в града бе претъпкана от над 5000 души (при капацитет 4200), които го аплодираха шумно. „Обичам мексиканците. Имам респект към Мексико. Лидерите му са доста по-точни и умни от нашите. Те обаче ни убиват на границата и в търговията“.

Мениджъри в хотелите и клубовете на Тръмп заявиха, че скандалните му изказвания са „проблясък върху бизнес радарите“ и няма да се отразят на приходите му. Фактите показват, че парите му нарастват, по-ярък става блясъкът на неговата марка.

Доналд печели най-много от това, че страшно много хора го познават. Джеб Буш, който също е много известен в САЩ, се радва на аналогична популярност. За разлика от милиардера Тръмп, Буш идва от известен политически клан, който вече е излъчил двама президенти. В сегашния, още твърде ранен момент от президентския маратон в САЩ, твърде малко избиратели обръщат внимание на ставащото на сцената на политическия цирк. Това че Доналд успя да вдигне голям шум в началото на шоуто си не означава, че не е заплашен от дисквалификация. Според коментаторката Кери Гибсън от авторитетното списание „Ю Ес Нюз енд уърлд рипорт“, Тръмп едва ли има потенциала да спечели номинацията на Републиканската партия за президентските избори догодина. Проучванията сочат, че той изостава със 17 пункта след Хилъри Клинтън. Други републикански кандидати са в много по-добра позиция спрямо нея. Ако Голямата стара партия почуства, че не може да му даде рамо, тя ще потърси начин да го извади от състезанието. Напълно възможно е Тръмп сам да напусне. В крайна сметка по всичко изглежда, че той вече успя да си направи противоречива реклама (положителна и отрицателна). Не е ясно и дали той сериозно иска да стане президент, а не само да използва предизборната трибуна, за да запознае американците със своите виждания? Каквото и да се случи, Доналд Тръмп успя да разплиска басейна на републиканците и да ги накара да се разбягат, за да останат сухи.