Премиерът на Великобритания и лидер на кампанията в подкрепа на оставането в Европейския съюз Дейвид Камерън изпусна дневния ред. Говорителите на проевропейския лагер не успяха да преведат на езика на всекидневнието икономическите ползи за страната от оставане в Съюза. Те изгубиха контрол дори над дневния ред – темите се налагат от опонентите им, които избраха имиграцията и така докоснаха емоционално повече хора.
Рецептата за провал бе синтезирана от Марк Ленърд, английски изследовател, съосновател и директор на Европейския съвет за външна политика (ЕСВП) с централа в Лондон. Според него инициативата е била оставена изцяло в ръцете на противниците на британското членство в ЕС и това е довело до резултатите от социологическите проучвания, които дадоха лека преднина за привържениците на напускането. В онлайн медиен брифинг с журналисти от България, Испания и Полша Ленърд каза, че Европа и Европейският съюз са били изместени в цялата кампания от темата за имиграцията.
Надежда за оставане
Най-новите публикувани социологически проучвания показват отново изравняване на настроенията, дори някои дават и лека преднина от един пункт за проевропейците. Данните бяха публикувани след убийството на лейбъристката депутатка Джо Кокс, която бе привърженик на оставането в ЕС и чиито убиец, според публикации, е крещял „Британия над всичко!“
ДЖО КОКС БЕ УБИТА С ВИКОВЕ „БРИТАНИЯ НАД ВСИЧКО“
„След убийството на Джо Кокс хората видяха, че нещата отиват далече, кампанията спря за няколко дни. Но общественото мнение започна да се променя още преди убийството. Така е ставало и на предишни референдуми - 10 дни преди гласуването статуквото натежава и хората започват повече да се страхуват от рязка промяна“, обясни Ленърд.
Изследователят от ЕСВП коментира, че икономическите теми са отсъствали от кампанията, въпреки че основните доводи за оставане на Великобритания да остане в ЕС са икономически. Цитирани бяха прогнози за размера на очаквания отлив на капитали от ситито в Лондон, за затруднения на британския износ и загуба на работни места. По време на кампанията икономически предупреждения дойдоха от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, Световната търговска организация, Международния валутен фонд, централната банка на Великобритания.
„9 от 10 икономисти казват, че напускането е лошо. Всяко проучване сред бизнеса е в полза на оставането“, каза Ленърд. „Имаме и реален индикатор – стойността на паунда се променя нагоре-надолу според проучванията“.
Но привържениците на оставането в ЕС не преведоха значението на референдума за националната икономика на езика на всеки човек, не наложиха тази тема и изгубиха контрол над дневния ред, констатира Марк Ленърд.
Непозната пропаганда
От другата страна кампанията не подбира истина от неистина. Като заглавията, че Турция се присъединява към ЕС и „още следващия вторник 65 милиона турци ще дойдат тук“. Нищо че цялото население на Турция е към 80 милиона. Друга публикувана лъжа е, че всяка седмица Великобритания изпраща в Брюксел 350 милиона паунда от събраните данъци на британците, вместо да използва тези пари за училища и болници. Или пък анкета сред читателите с въпрос „Колко пари сте готови да изгубите заради имигрантите“ и, разбира се, 70% отговорят с „Нито едно пени“.
„Това е нещо необичайно. Публиката не е свикнала на такава пропаганда“, отбеляза Ленърд.
Но в случая този вид кампания носи успех на противниците на ЕС. Правителството започва да отговаря, че не били 350 милиона, а само 130 милиона, но разговорът остава в рамката „парите на Великобритания изтичат към Брюксел“. Ако пък някой обясни, че няма никакъв шанс Турция скоро да се присъедини към ЕС или пък започне да оспорва бройката, отново публиката чува по цял ден за Турция и приемането й в ЕС.
„Привържениците на оставането не успяха да забележат проблемите, които вълнуват хората“.
Вторият фактор за неуспехите в кампанията било и разделението в Лейбъристката партия по повод личността на лидера Джереми Корбин и неполучаваната от тях масова подкрепа за ЕС. Затова напоследък Дейвид Камерън и финансовият му министър Джордж Озбърн дадоха крачка назад, за да могат начело на кампанията да се появят синдикалисти например, обясни Марк Ленърд.
„До убийството на Джо Кокс, привържениците на оставането не успяваха да предложат нещо, което да докосва емоциите на хората“.
Кой ще реши изхода?
Марк Ленърд описа три сравнително равностойни групи в британското общество. Едните ще гласуват за излизане от ЕС. Това са предимно по-възрастни хора, по-ниско образовани, живеещи извън Лондон. Втората група са привържениците на оставането – по-образовани, от Лондон или от Шотландия, Уелс или Северна Ирландия. И третата група са все още неопределилите се, сред които има както млади и напълно апатични хора, така и други, които със сърцето си искат да напуснат ЕС, но с разума си виждат рисковете от това.
Прогнозата на Марк Ленърд е, че точно те ще решат изхода от референдума в четвъртък. При по-висока активност от поне две-трети, Великобритания най-вероятно ще гласува за оставане. При по-ниска активност обаче евроскептиците имат пълния шанс за победа.
Какво следва според Марк Ленърд: Европейският съюз ще стане по-беден и по-слаб на международната сцена. Някои държави, където евроскептиците са силни, веднага влизат в политическа криза – Дания и Холандия например. Други, като Льо Пен във Франция или пък политици в Полша и Чехия ще поискат и там референдуми за излизане от ЕС. Ирландия ще пострада най-много икономически, а мирният процес в Северна Ирландия ще пострада, защото се крепи изцяло на идеята за отворената граница.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни