Дезинформацията и фалшивите новини се разпространяват 6 пъти по-бързо в Twitter от истинските новини и събития. Това показва изследване на екип от едно от най-реномираните учебни заведения в света - Масачузетският технологичен институт, представено през март и публикувано и в сайта на университета, и в списание Science.

Проучването е най-мащабното по темата, правено досега. То е за целия 12-годишен период, откакто Twitter съществува. Изследователите са използвали 6 различни инструмента за проверка дали дадена информация, появила се в туитовете, е истинска или не. Проучването засяга съобщения само на английски език, но това е и основният език, който се използва от потребителите на социалната мрежа в цял свят. На база на историята на Twitter от 2006 г. насам екипът е подбрал 126 000 разпространявани информации, споделени 4,5 милиона пъти от 3 милиона души. Всяка от информациите е проверена за достоверност.

Учените  са установили, че дезинформация или фалшива новина достига до 1500 потребители на социалната мрежа 6 пъти по-бързо от "обикновената", истинска новина след публикуването й.

Подвеждащите истории, свързани с политика, се разпространяват по-скоростно от тези в други сфери като бизнес, здраве, технологии, наука или шоубизнес. Освен това "политическите" фалшиви новини, които се продуцират, а оттам - разпространяват, се оказват и най-много като брой в сравнение с публикациите от останалите аспекти на живота.

 

Туитовете, съдържащи дезинформация или лъжа, са със 70% по-атрактивни за споделяне, отколкото истинските истории, става ясно още от изследването. 

Кой разпространява фалшивите новини?

Екипът на Масачузетския технологичен институт е успял да установи още, че фалшиви новини и дезинформация се разпространяват основно от хора, а не от т.нар. ботове в мрежата. Тоест - реален човешки фактор, а не технология стои зад дезинформацията в интернет и в частност н социалната мрежа Twitter. Това само по себе си прави и много по-трудно справянето с проблема, казват изследователите - ако разпространителите бяха ботове, можеше да се търси техническо решение за ограничението им. 

В последните години Twitter се опитва да "чисти" фийда от дезинформация - например с ограничение на рекламите на "медии", за които има ясни доказателства, че разпространяват пропаганда и фалшиви или манипулирани факти. Тези мерки обаче няма как да попречат на реални хора да споделят подобен род съдържание.

Причината хората да споделят съмнителнои публикации е, че този тип материали влияят емоционално и предизвикват реакция - на изненада, страх, раздразнение и т.н. 

“Когато отстранихме всички ботове от базата данни, използвана за изследването, разликата в разпространението на фалшиви и на истински публикации остана без промяна - в полза на фалшивите новини", казва един от съавторите на проучването - Сорош Восоуджи.

Синан Арал - професор в Масачузетския технологичен институт и съавтор на изследването, обяснява защо е така:

“Фалшивите новини обикновено са необичайни, разпростаняват непознати "факти", а хората са по-склонни да споделят такъв тип публикации. В социалните мрежи потребителите могат да привлекат много повече внимание, като споделят нещо неизвестно досега първи, дори да е твърде вероятно това нещо да е фалшиво"

Провокирани от резултата за скоростта и мащаба на разпространение на фалшиви новини и дезинформация, след като установили, че отговорни за това разпространение са хората,  учените допуснали, че вероятно тези, които споделят подобни информации имат повече последователи в Twitter. Тук резултатът обаче се оказал изненадващ - споделящите дезинформация като цяло имат по-малко последователи от тези, които споделят проверена и достоверна информация.