Случаят със скандалните заменки на гори завива в неочаквана посока. Години след като беше задължена от Европейската комисия да изчисли размера на държавната помощ, която е предоставила на известни бизнесмени по схемата с прословутите заменки на гори в периода 2007-2009, популярни като "кон за кокошка", държавата изчисли, че в някои от случаите вместо да вземе пари, трябва да даде още на бенефициентите.

Това показва анализът на "Зелени закони" на публикуваните доклади за новите държавни оценки на сделките. Те бяха назначени, за да се види колко пари трябва да връщат щастливите фирми, облагодетелствани от действията на тогашната власт. Организацията WWF обаче спечели дело по Закона за достъп до обществена информация срещу Изпълнителната агенция по горите, която отказваше да оповести новите оценки и в последствие ги публикува.

Чрез оценителски анализи на държавната фирма "Агролеспроект" ЕООД сега се "доказва", че в редица случаи "кокошката", която държавата е получила (напр. гора във Видин), е по-скъпа от "коня", който е дала (напр. гора до морския бряг) и дори би трябвало да доплати за сделката. 

За една такава сделка ви разказахме вчера. Тя е от 2008 г. Тогава свързаната с бизнесмена Красимир Гергов "Трейшън клифс голф енд спа резорт" заменя 3000 дка гори в областите около Видин, Троян и Тетевен за близо 300 дка край Балчик. Държавният оценител сега твърди, че дружеството е платило много над пазарната цена за своята земя. "Агролеспроект" ЕООД е оценило имота край морето на едва 140 000 лв., или в случая държвата била ощетила "Трейшън клифс".

От пазарните оценки в тези доклади зависи какъв е размерът на незаконната държавна помощ, която да бъде възстановена на държавата от бенефициентите. Тя се определя от разликата между пазарна цена, по оценка на "Агролеспроект" и административно определената цена, при която са извършвани заменките. В края на ноември, министърът на земеделието горите и храните Десислава Танева обяви, че държавата ще си потърси общо 80 млн. лева за всички 132 заменки, посочени от Европейската комисия. Още тогава от WWF и "Зелени закони" посочиха, че тази сума е нищожна, че възлиза на над 1 милиадр лева и в никакъв случай не може да компенсира реално нанесената щета. 

Сега двете организации сравняват наличните вече данни с информацията в Имотния и Търговския регистър, за да изчислислят реалната стойност на незаконната държавна помощ. Пълният анализ все още не е готов. Но ето какво показва той само за сделките на "Трейшън клифс голф енд спа резорт" ЕАД (2008 г.) и "Про консулт 2004" ЕООД (2009 г.). Част от заменените гори вече са превърнати в голф-игрище към едноименния черноморски голф-курорт. В съседство на тях са заменките на" БГ Ленд Ко" ООД и "Минтекс-Георги Крумов" ЕТ. 

Заменените държавни имоти в полза на четирите фирми се намират на първа линия до Черноморския бряг в района на голф игрищата между с. Топола и с. Божурец. В района има основно частни земеделски земи, сделките с които са най-подходящи да бъдат използвани като пазарни аналози.

Оценъчните доклади и за четирите заменки са изготвени по изключително субективен начин, включително чрез прикриване на реалната информация за пазара на имоти в с. Топола и с. Божурец - посочват от "Зелени закони".

В оценките за придобитите от "БГ Ленд" и "Минтекс" държавни гори като пазарни аналози за горски имоти са използвани 4 сделки с 34 имота, от които само една е на свободния пазар - сделката от 2006 г.  с цена 9 лв./кв.м. Другите 3 сделки, сключени на видимо фиктивна цена от 0,18 лв./кв.м са прехвърляне на имоти между свързани фирми на Гриша Ганчев, част от които са били придобити същата година чрез заменки с НУГ-МЗХ.

На второ място, и в четирите оценъчни доклада като пазарни аналози за сделки със земеделски земи са използвани предимно сделки за имоти, които са разположени на поне 3-4 км от крайбрежието – основно в района на ветрогенераторни паркове, или сделки с фиктивни цени (т.е. под 1 лв./кв.м). 

В оценките на "Трейшън" и "Про консулт" от 19 сделки само една е за имот, който е разположен в района на голф игрищата, но с видимо недействителна цена от 1,5 лв./кв.м. 

На трето място, механичното използване на обобщени данни за имотни сделки в района е довело до това в оценките на "БГ Ленд" и "Минтекс" да се използват цени, които не са за посочените цели площи на съответните имоти, а за идеални части от тях. Така например, посочената цена от 7 лв./кв.м в едната сделка от 04.11.2005 г. не е за площ от 20.454 дка, а за 16/100 идеални части от имота, което прави реална цена от 44 лв./кв.м. А посочената цена от 47 лв./кв.м в другата сделка от 04.11.2005 г. също не е за площ от 20.454 дка, а за 84/100 идеални части от имота, което прави реална цена от 55 лв./кв.м.

Отделно, в експертната оценка не са използвани никакви коефициенти за корекция на цените с оглед на параметри като размер на имотите, достъп до инфраструктура, атрактивност, перспективи за урбанизиране и т.н., посочват още от "Зелени закони".

В резюме: реална пазарна цена при гореописаните сделки към 2007 г. е била над 60 лв./кв.м - посочват от организацията. Но според държавния оценител държавата трябва да върне "надвзети" над 1,5 милиона лева.