Общият съд на ЕС обяви за недопустими жалбите на Nord Stream AG и Nord Stream 2 AG срещу Директива 2019/692, която разпростира действието на някои правила за вътрешния пазар на природен газ върху газопроводите от трети държави.

Това гласят определения на Съда по дела T-526/19 и T-530/19.

Операторите на газопроводите „Северен поток“ и „Северен поток 2“ при всички положения не са пряко засегнати от тази директива.

Случаят

Швейцарското дружество Nord Stream AG, в което 51-процентен дял има руската компания „Газпром“, притежава и експлоатира „Северен поток“. По него се пренася газ между Виборг (Русия) и Лубмин (Германия), близо до Грайфсвалд (Германия). Строителството на газопровода завършва през 2012 г., като се предвижда той да бъде експлоатиран в продължение на 50 години.

Друго швейцарско дружество - Nord Stream 2 AG, което е изцяло собственост на „Газпром“, се занимава с проектирането, строителството и експлоатацията на „Северен поток 2“. Този газопровод е успореден на „Северен поток“. През януари 2017 г. започват работите по покриването с бетон на тръбите на „Северен поток 2“.

На 17 април 2019 г. Европарламентът и Съветът на ЕС приемат Директива 2019/6922, с която се изменя Директива 2009/73 относно общите правила за вътрешния пазар на природен газ . Изменителната  директива влиза в сила на 23 май 2019 г. и по принцип държавите членки трябва да са я транспонирали в националното си право не по-късно от 24 февруари 2020 г. По данни на Nord Stream 2 AG към момента на влизането ѝ в сила са били завършени 95% от работите по покриването с бетон на тръбите на „Северен поток 2“.

Считано от влизането в сила на Директивата, оператори като Nord Stream AG и Nord Stream 2 AG вече може потенциално да се окажат длъжни да се съобразяват с нея и с националните разпоредби за транспонирането ѝ по отношение на част от преносните си газопроводи, конкретно за частта между държава членка и трета държава до територията или в териториални воде на държавата членка. Това в частност предполага задължение за отделяне на газопреносните системи и операторите им и въвеждане на система за недискриминационен достъп на трети лица до газопреносните и газоразпределителните системи на базата на публикувани тарифи.

Жалбите

Двете швейцарски дружества подават жалби до Общия съд на ЕС. Nord Stream AG иска частична отмяна на изменителната директива, а Nord Stream 2 AG - тя да бъде отменена изцяло.

От втората компания изтъкват, че новите задължения ще доведат до значителни промени за нея, тъй като, за да се съобрази с тях, тя ще трябва да продаде изцяло газопровода „Северен поток 2“ или цялостно да промени своята организационна и бизнес структура. Това би разрушило напълно основите на финансирането на тази инфраструктура, в което при това участват европейски предприятия.

Nord Stream AG иска да се отмени само новата разпоредба, задължаваща националните регулаторни органи да вземат решение по определени искания за дерогация най-късно до 24 май 2020 г. От компанията изтъкват, че произтичащите от тази разпоредба нови задължения ще наложат в нейна тежест съществени промени в отнасящото се до нея акционерно споразумение, в устава му и в сключеното от фирмата споразумение за пренос на газ с дружеството „Газпром експорт“.

Решението и мотивите

С определенията си Общият съд отхвърля тези жалби като недопустими.

Магистратите констатират, че изменителната директива не засяга пряко нито едно от двете дружества.

Всъщност едва посредством националните мерки за транспонирането на тази Директива, които ще приемат или са приели държавите членки, задълженията по изменената Директива 2009/73 ще станат или са станали приложими (при предвидените от тези държави членки условия) спрямо операторите като жалбоподателите по тези дела.

Колкото до националните мерки за транспониране, които би следвало от 24 февруари 2020 г. да обвързват операторите със задълженията по изменената Директива 2009/73, страните членки разполагат с право на преценка.

Освен това съгласно изменителната директива националните регулаторни органи могат при определени условия да решат да предоставят освобождавания или дерогации от някои от разпоредбите на изменената Директива 2009/73 за всяка голяма нова газова инфраструктура и съответно за преносните газопроводи между държавите членки и трети държави, завършени преди 23 май 2019 г. При прилагането на тези разпоредби обаче регулаторните органи разполагат с широко право на преценка, що се отнася до предоставянето на такива привилегии и евентуалните специфични условия, с които могат да бъдат обвързани те.

По отношение на Nord Stream AG Общият съд констатира също, че това дружество не е и лично засегнато от изменителната директива. Във връзка с това Съдът отбелязва, че то не разполага с право да експлоатира и/или да продължи да експлоатира мрежата на двата газопровода „Северен поток“ при условията на освобождаване от всички регулаторни ограничения на ЕС. Това се отнася най-малкото до частта от преносния газопровод, намираща се на територията на Съюза, конкретно във вътрешните морски води на държава членка.

В този смисъл макар че при приемането на изменителната директива Nord Stream AG е било част от ограничен, определен или определяем кръг от оператори, засегнати от разширяването на териториалното и/или предметното приложно поле на Директива 2009/73, това обстоятелство не позволява да се приеме, че въпросното дружество е лично засегнато от нея. Всъщност е безспорно, че прилагането ѝ зависи от обективни критерии, определени от законодателя на Съюза и най-вече от критерия дали преносните газопроводи, за които биха могли да са възможни определени дерогации, са завършени преди 23 май 2019 г.

Що се отнася до правото на ефективни правни средства за защита, на което се позовава Nord Stream 2 AG, Общият съд допълва, че този оператор има възможност да подаде искане за освобождаване или за дерогация до германския регулаторен орган и евентуално да оспори решението му пред германски съд по съображение за невалидност на изменителната директива. Това би наложило съответният съд да отправи преюдициално запитване до Съда за валидността на изменителната директива.