Article_top

Шест лева на ден. Толкова е глобата, която Комисията за защита на конкуренцията е наложила на таксиметровата компания "Максим". Причината - недобросъвестна търговска практика и получаване на нелоялно конкурентно предимство. 

"Предвид горното, Комисията налага на „Такси Максим“ ЕООД периодична имуществена санкция в размер на 5% от среднодневния оборот на дружеството за всеки ден на неизпълнение от 13.06.2019 г. до прекратяване на противоправното поведение или по 6,00 лв. (шест лева), за всеки ден неизпълнение", е точното определение на наказанието за Максим. 

Глобата обаче е абсурдна, защото вече има решение на КЗК, което постановява незабавно прекратяване на работата на такси оператора. От компанията обаче още тогава заявиха, че няма да изпълнят постановлението на антимонополния орган и продължиха да работят. 

При по детайлен поглед върхи решението от вчера на КЗК се вижда, че тези 5% от дневния оборот няма как да бъдат събрани, защото дружеството няма подаден и заверен финансов отчет за миналата година. В този смисъл КЗК стига до извода, че ще ползва данните от 2018 г., които изчислени показват точно това - глоба от 6 лв. на ден. 

Напълно необяснимо е обаче как е възможно компанията, която е трябвало да спре да работи с решение на КЗК, да продължава да го прави и наказанието, което идва впоследствие да бъде тази глоба (която е, подчертано, максималната по размер).

Иначе - проблемът с услугата на "Максим" е известен от няколко години. На практика компанията работи на принципа на Uber - шофьор може да стане всеки, който има автомобил. Работи се без договори, а с вътрешно отчитане. Това обаче е в разрез с българския закон, според който шофьорите трябва да бъдат лицензирани. Новата проверка на КЗК доказва, че компанията продължава да използва нерегламентирани от закона шофьори. 

Руската компания работи в България поне от 2014 г., когато идва и изгоненият вече от България Uber. Освен у нас, "Максим" развива дейност и в още 19 държави по света, основно бивши съветски републики, но и страни от ЕС, които също са забранили Uber - като Италия, например. У нас услугата работи в София, Пловдив и Варна.

Преди повече от година, когато Клуб Z разказа за компанията, установихме, че шофьор на Максим се става за няколко часа, в разрез със закона. Достатъчна е онлайн регистрация - попълват се данни от шофьорската книжка, трите имена, моделът и номерът на личния автомобил, трябва да качите снимка, и след няколко часа вече можете да возите хора. Не се изисква задължителното свидетелство за съдимост. Не се сключва граждански или трудов договор - давате само една сметка, на която да ви превеждат парите, ако клиентът избере да плати през приложението.

При "Максим" клиентът може и да плати кеш. Компанията прибира 10% от всеки курс.

 

Шест лева на ден. Толкова е глобата, която Комисията за защита на конкуренцията е наложила на таксиметровата компания "Максим". Причината - недобросъвестна търговска практика и получаване на нелоялно конкурентно предимство. 

"Предвид горното, Комисията налага на „Такси Максим“ ЕООД периодична имуществена санкция в размер на 5% от среднодневния оборот на дружеството за всеки ден на неизпълнение от 13.06.2019 г. до прекратяване на противоправното поведение или по 6,00 лв. (шест лева), за всеки ден неизпълнение", е точното определение на наказанието за Максим. 

Глобата обаче е абсурдна, защото вече има решение на КЗК, което постановява незабавно прекратяване на работата на такси оператора. От компанията обаче още тогава заявиха, че няма да изпълнят постановлението на антимонополния орган и продължиха да работят. 

При по детайлен поглед върхи решението от вчера на КЗК се вижда, че тези 5% от дневния оборот няма как да бъдат събрани, защото дружеството няма подаден и заверен финансов отчет за миналата година. В този смисъл КЗК стига до извода, че ще ползва данните от 2018 г., които изчислени показват точно това - глоба от 6 лв. на ден. 

Напълно необяснимо е обаче как е възможно компанията, която е трябвало да спре да работи с решение на КЗК, да продължава да го прави и наказанието, което идва впоследствие да бъде тази глоба (която е, подчертано, максималната по размер).

Иначе - проблемът с услугата на "Максим" е известен от няколко години. На практика компанията работи на принципа на Uber - шофьор може да стане всеки, който има автомобил. Работи се без договори, а с вътрешно отчитане. Това обаче е в разрез с българския закон, според който шофьорите трябва да бъдат лицензирани. Новата проверка на КЗК доказва, че компанията продължава да използва нерегламентирани от закона шофьори. 

Руската компания работи в България поне от 2014 г., когато идва и изгоненият вече от България Uber. Освен у нас, "Максим" развива дейност и в още 19 държави по света, основно бивши съветски републики, но и страни от ЕС, които също са забранили Uber - като Италия, например. У нас услугата работи в София, Пловдив и Варна.

Преди повече от година, когато Клуб Z разказа за компанията, установихме, че шофьор на Максим се става за няколко часа, в разрез със закона. Достатъчна е онлайн регистрация - попълват се данни от шофьорската книжка, трите имена, моделът и номерът на личния автомобил, трябва да качите снимка, и след няколко часа вече можете да возите хора. Не се изисква задължителното свидетелство за съдимост. Не се сключва граждански или трудов договор - давате само една сметка, на която да ви превеждат парите, ако клиентът избере да плати през приложението.

При "Максим" клиентът може и да плати кеш. Компанията прибира 10% от всеки курс.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още от категорията

Анкета

Къде ще почивате през лятото?