Броят на туристите на Черно море тази година се очаква да е с 85% спад в сравнение с миналата година. Прогнозата е на Иван Иванов, председател на Регионалната туристическа камара, съобщи БНР. Според данните на бранша към момента чартърни полети към Южното Черноморие до момента има само от 4 държави. 

"Картината е изключително тревожна. Ако се опитаме да анализираме ситуацията с чартърните полети  на летище Бургас, те пристигат само от Германия, Полша, Чехия и Нидерландия. Поляците ползват само нискотарифни авиокомпании. Резервират къщи за гости, семейни хотели онлайн. От Чехия имаме само един чартър всяка неделя. Словашките фирми са резервирали седмично само по пет седалки", разказа Иванов.

Той прогнозира още, че заради освобождаване на персонал от областта на туризма се очаква наесен увеличение на безработицата с близо 30 на сто.

Според представителя на туристическия бранш това, което държавата може да предприеме, е да се търсят нови облекчения. Една от мерките - такси и данъци да се отлагат за бъдещи периоди.

"Само по този начин може да се помогне на малкия и средния бизнес. Големите ще се спасят, но малките, известна част от тях, ще загинат. Уикенд туризмът и малкото чартърни полети с чуждестранни туристи няма да спасят сезон 2020", допълни още Иван Иванов.

Междувременно в писмо до премиера, министрите на туризма, на здравеопазването, на външните работи и Националния оперативен щаб Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) осъжда и не приема публичните изявления и действия по злепоставяне на българския туризъм и развлекателен бранш.

"Свидетели сме на внушения, показвайки единични случаи или фалшиви новини, които се генерализират и изтъкването им не е решение и не може да има никакъв положителен икономически ефект, а напротив – пагубно е за целия туристически бранш и съпътстващите сфери. Подобни внушения създават сериозна опасност за икономическата стабилност в страната и не следва да бъдат толерирани. По тази причина апелираме за прекратяване на негативния PR и за въздържане от страна на политическите личности и медийно познати лица при квалифицирането на качеството, цените на българските туристически услуги и сравненията със субективни методи, произхождащи от определени конкретни обстоятелства", пишат от БХРА.

Според асоциацията преустановяването на работата на участниците в туристическия бранш по време на извънредното положение е показало колко много са съпътстващите сфери, които пряко зависят и дори се крепят на този застрашен от години отрасъл. "Съществуването на редица населени места в България се крепи единствено на развиващия се в тях туризъм и на лицата, опитващи се да имат бизнес там (въпреки липсата на каквато и да било целенасочена и структурирана политика и подкрепа на национално и местно ниво в областта на туризма и съпътстващите услуги)", се казва в декларацията.

От БХРА смятат, че политическата обстановка не следва да компрометира икономическата стабилност и името на България като туристическа дестинация. 

От асоциацията не желаят българският туризъм да е подкрепян с думи и лозунги, нито с подкани като сегашните. А да се мисли стратегически с външнополитически и адекватни административни, вътрешни решения за туризма и не преди активен сезон, а целогодишно. "Да направим така, че да чувстваме водещите медии български, а не даващи ефир на провокативни, непроверени и уронващи престижа факти, фактори и субекти, които се разнасят в цялото пространство", предлагат от БХРА.

Членовете на БХРА прилагат активно противоепидемични мерки и полагат всекидневна грижа за спазването на нормативните изисквания за дезинфекция и социална дистанция.

"БХРА изразява готовност да защитава правата и интересите на своите членове от всякакъв вид посегателства върху тяхното добро име, репутация и търговска дейност и ще използва всички възможни правни средства, в това число и съдебни производства", заканват се от асоциацията.

БХРА ще подкрепи и всички свои членове, които търпят вреди от черен PR или фалшиви новини с консултации и препоръки за средствата за зашита на правата и интересите им. Работещите в туристическия бранш настояват още за активна позиция и за действия от страна на министъра на туризма и на министъра на външните работи, както и на всички дипломатически мисии и компетентни органи в страната с цел разрешаване на въпросите, касаещи имиджа на България като туристическа дестинация, разглеждани в чуждестранни медии.

Писмото на БХРА е подписано от 21 сдружения, свързани с туризма.