Захващам този текст като реакция на публикувана в Клуб Z статия със заглавие "Най-новото унижение в центъра на София" с автор Нада Нешева.

Професионалното ми мнение можете да откриете в статия със заглавие „Един човек - видеограф“. Интернет търсачките услужливо ще ви отведат към нея. Но нито споменатият текст, нито този, който пиша в момента, са директно насочени към някой от моите критици. Те имат своите основания, знания, мотиви и характери, довели до заемане на съответната им позиция. Нямам намерение да изграждам защитни пледоарии. Моето желание има само две измерения: да не образувам поредната точка на противопоставяне между нас и да създам настроение за разбиране на подобни причудливи артистични изпълнения. 

Първо измерение

Противопоставянето, само по себе си, не е беда. То е проява на характер и позиция, понякога е и първичен импулс за промяна на гледната точка.

Да не си в клишето, по течението, според очакванията, е част от моралния императив на самия творец, това е част от неговия арсенал, инструмент за отстояване на независимостта. Така че реакциите на публиката в цялото им многообразие са всъщност напълно съответни на многоликия автор с изненадващите му маневри и дразнещи изплъзвания от приетото и понятното. Не може да уплашиш куче с кренвирш. Аз ви храня, вие ме храните, ние се храним. Аз ви дразня, вие ме дразните, ние се дразним. Аз се противопоставям, вие се противопоставяте, ние се противопоставяме.

Снимка Венелин Шурелов

Обаче. Много е важно да вникнем в природата на противопоставянето, а защо да не отворим и структурен разговор за произхода и културата му. Доминиращите форми на противопоставяне, които всички ние колективно изживяваме, с активното съдействие на масмедиите, са ефект от политическия манталитет на властта във всичките и форми. Той е върховна изява на националния характер, но има придобитото свойство да легитимира и институционализира себе си. 

Политико-дискурсивната ос между управляващи и опозиция е ексхибиционистично-воайорския пилон, около който се формират общественото мнение и качествата на дебата. Яката захапка, с която се дъвче и лигави политическата класа, задава основния тон за песен. Ръмженето и скимтенето затварят спектъра на културно проявление. Местата за обществен дебат, онлайн платформите и цялата мрежа от виртуални агори излъчват едно и също послание: ръмжене и скимтене. Та, като се замисля за моя случай, си задавам въпроса, какво ще се случи, ако освободим погледа към „Един човек” от инерциите на тази враждебност и мнителност. 

Ако за миг допуснем, че няма никакви схеми, далавери, злоупотреби и нарушения в правилата за неговото реализиране. Ако не гледаме на него като на  казионен проект. Ако не го подозираме в политическа зависимост. Ако изключим, че е поръчка на Библиотекарския. Ако не пресмятаме, колко детски градини ни коства. Ако не проектираме върху него цялата си неудовлетвореност от живота. Ако не очакваме някой друг да реализира представите ни за красиво. Ако не възприемаме публичното изкуство като градска декорация. Ако не го лишаваме от правото му на ненормативен играч. Ако не го възприемаме като заплаха. Ако изтрием всички тези „Ако”, тогава какво ще остане?

Знам добре какво остава. В привилегированата позиция съм да опитвам и меда и жилото на публичното внимание. Щастлив съм от постигнатото, необратимо е усещането за публично носене на вина. Не се оплаквам, просто изразявам своята взискателност към жилото. Вашата реакция винаги ще е буреносна, моята работа е на сигнална лампа, маяк. Този процес не отменя правото и важността на вашата стихийност, както и не обезсмисля моите илюзорни опити да я навигирам. През причудливата фигура на „Един човек” се стремя да покажа, че обществото е една гигантска, взаимосвързана, жива система, предназначена да улеснява обединяването и общуването в цялото. Толкова е просто.

Второ измерение

 За да има настроение за разбиране, трябва да се събуди любознателният човек. Съвременните социални антрополози алармират, че сънят му е твърде дълбок. „Трябва да тичаш с всички сили, за да останеш на едно място, а за да стигнеш до някъде, трябва да бягаш поне два пъти по-бързо.” Това правило от „Страната на чудесата” е напълно приложимо за състоянието на познавателна будност, която вероятно липсва в Страната на абсурда, както наричаме мястото, което колективно обитаваме. Притъпените инстинкти за осъзнато натрупване на знания срещат свръхпретенциите на творците. 

Съвременният художник често е упрекван в познавателна надменност, че се е капсулирал във високомерните си теории, че херметически е затворил елитарния си ореол. Ако предходно коментираната точка на противопоставяне е свързана със способността за приемане, като портал към разбирането, то самото разбиране се оказва същинското бойно поле. И никакво предразполагащо настроение не може да примири враждуващите страни. Едните твърдят, че нищо не се разбира, а другите, че никой не ги разбира. Да погледнем набързо към проблемите на двете страни. 

Cнимка Стефан Н. Щерев

Доброволно скъсване на нишката на приемствеността там, където е прагът на понятността, е ясно отличим проблем на неразбиращите. Неразбраните нетърпеливо настояват тя да се повдигне на следващото ниво. Неразбиращите виждат бездна в космоса от невероятни възможности за артистично изразяване, свръхпотентно нарастнали, особено тези от последните 50 години. За неразбраните това е сериозен проблем и липса на взискателност към самите себе си. И проблемът не е толкова персонален, той е социален. Имаме колективен проблем. Не се разбираме. Причините са многообразни, вероятно са свързани със способностите и на двете страни. Не се наемам да отговоря изчерпателно на този въпрос. Искам да поставя само една възможност за назоваване на проблема, защото той съдържа и собственото му разрешаване. 

Да си представим анкета с един единствен въпрос: Кой е най-съвременният художник, чието име може да назовете? Пророческите ми способности визуализират 90% от българите, достигнали и приседнали някъде около Пикасо. А след това, а сега? Отговор няма. Не помня имена. Това е тъжната картинка. Същевременно симулираме, че водим разговор с някой, който от време на време ни пита, това сега култура и изкуство ли са? „Един човек“ е от специална порода. Неговото извънредно постижение е, че е достъпен. За една година. Той е форма на изкуство, което е форма на разговор. Тълкуването, особеностите, характеристиките, функциите, уязвимостите… всичко е на показ. Ако има някакъв проблем с разбирането, бъдете взискателни към себе си.

Или ми пишете: 

Критическа платформа Един човек – Едно мнение

Един човек – Разни мисли: коментари, мнения, обяснения

Последвайте фейсбук страницата на „Един човек“ 


Публикуваме текста на доц. д-р Венелин Шурелов, който той ни изпрати като право на отговор на текста "Най-новото унижение в центъра на София", публикуван в Клуб Z. Заглавието е на автора, подзаглавието - на редакцията.

Медията ни остава отворена за всякакви форми на дискуция в рамките на добрия тон и аргументите.