Неправителствени организации, представители на бизнеса, на изпълнителната и местната власти ще предложат на правителството и партиите да започне подготовката и изграждането на магистрала "Рила" - проект, който би трябвало да свърже магистралите "Струма", "Тракия" и "Хемус", преминавайки край Дупница и Самоков. Поне според предишните чертежи на проекта.

Това съобщи Петър Мутафчиев, председател на Форума за балкански транспорт и инфраструктура, който заедно с Научно-техническия съюз по транспорт и "Главболгарстрой холдинг", са организатори на кръгла маса на тема: "Автомагистрала "Рила" - свързаност, коридори, перспективи", пише БТА.

Мутафчиев изрази надежда проектът да бъде реализиран в периода 2021 - 2027 г. Идеята за магистрала "Рила" е с над десетгодишна история и първоначално е била известна като южен обход на София.

(Клуб Z напомня, че основно идеята включва тежкотоварният трафик от Дупница да се прекара по пътя покрай Сапарева баня, Самоков и "зад" яз. Искър да излиза край Ихтиман, б.р.).

Според Мутафчиев с осъществяването на проекта ще се постигне свързаност между магистралите "Хемус", "Тракия" и "Струма" и ще даде възможност да не се концентрира транзитният трафик извън столицата. Мутафчиев напомни, че тази магистрала е част от коридор номер 8 и връзката с Република Северна Македония и Албания. Той изтъкна, че проектът ще има икономически и екологичен ефект.

Финансирането на проекта може да стане чрез публично-частно партньорство, смятат Мутафчиев и заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Тодор Анастасов, който участва във форума. Магистралата ще е дълга над 140 километра и по разчети от 2008 г. на "Главболгарстрой" ще струва около 485 млн.евро.

Ако проектът е смислен, икономически обоснован и ефективен, една от неизползваните възможности в България е публично-частно партньорство или концесионирането, което в последните години стана като мръсна дума, коментира заместник-министърът. Мутафчиев акцентира, че при тази форма е важно да бъде защитен общественият интерес. 

Ние неведнъж сме подготвяли, включително и подобни предложения за концесиониране, но това може да стане и за участие, включително на пенсионните фондове, в които в момента стоят около 16 млрд. лева, които са "спящи" пари, коментира Мутафчиев, който е и бивш министър на транспорта. 

Той отбеляза, че тази форма на партньорство може да стане при работеща тол система. С тази тол система трудно ще преминем към концесиониране, защото тя е смесена, определени са различни видове пътища, по различен начин, явно там трябва да се направи коренна промяна, за да може да се тръгне към по-сериозно публично-частно партньорство, смята Мутафчиев.

Председателят на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" Апостол Минчев пък напомни по време на форума, че идеята за магистралата се заражда през 1998 - 1999 г. като далечен южен обход на София. За тази магистрала и за "Черно море" се говори от двадесет и повече години и до този момент няма нищо реализирано по тях, изтъкна председателят на пътната агенция. Той посочи сред плюсовете на проекта развитието на туризма в региона и на икономиката като цяло и изрази надежда проектът да се случи в по-близко време.

Заместник-кметът на София Кристиян Кръстев предложи пълна подкрепа на общината за проекта и обеща съдействие. Магистралата ще облекчи транзитния трафик, ще има екологичен и икономически ефект, смята Кръстев. Той допълни, че с осъществяването на проекта ще се помогне за развитието на населените места между Рила и Пирин и ще ограничи концентрацията в София на бизнес и индустриално производство.