Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) остави без разглеждане жалбата на "Уилинк" ООД срещу решението на "България хели мед сървиз" ЕАД за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка за "сух лизинг" на хеликоптер, осигурен с необходимото оборудване за нуждите на спешната медицинска помощ.

Дружеството жалбоподател опита да оспори законосъобразността на решението за възлагане на обществена поръчка с аргумента, че то е издадено от изпълнителния директор на "България хели мед сървиз" Георги Гвоздейков - лице, което не може да бъде възложител по смисъла на Закона за обществени поръчки (ЗОП).

Оспорваха се и поставените по процедурата критерии за подбор, в частност изисканият опит и определените, като сходни по предмета на поръчката дейности, както и някои от характеристиките, включени в техническата спецификация по процедурата, и свързаните с експлоатацията на хеликоптера услуги, включващи обучение на служители на "България хели мед сървиз".

От "Уилинк" твърдяха и, че в обявлението не е вписана информация за липсата на осигурено финансиране по поръчката, което е в нарушение на изискването по чл. 114 от ЗОП. Дружеството настояваше на основание чл. 203 от същия закон за налагане на временна мярка "спиране на процедурата" на обществената поръчка.

Най-абсурдното в жалбата бе, че "Уилинк" ООД не е заинтересована страна. От "България хели мед сървиз" веднага възразиха, че предметът на дейност на фирмата, както и фактът, че тя не предлага услуги, идентични или сходни оказването на въздушна медицинска помощ, доказват това. Дружеството не е било и не е авиационен оператор.

Именно това приема и КЗК – "Уилинк" не притежава качеството заинтересовано лице, по смисъла на чл. 198, ал. 1, т. 1 от ЗОП, във връзка с параграф 2, т. 14 от Допълнителните разпоредби на закона.

На 12 декември 2022 г. "България хели мед сървиз" ЕАД  обяви обществена поръчка за медицински хеликоптер, като оферти можеха да се подават до 16 януари т.г. Малко след това – на 23 декември 2022 г. Министерският съвет пуска за обществено обсъждане проект за закриването на "България хели мед сървиз". Зад предложението да се закрие компанията стои идеята системата да се повери на Държавния авиационен оператор, който към този момент няма лиценз за извършване на медицински полети.

Дали това ще остави България без медицински хеликоптер до края и на тази година предстои да видим. Страната ни е единствената членка на ЕС, която няма въздушни линейки.

А как се стигна дотук, можете да проследите във видеата по-долу:

@clubz.bg Ще остане ли отново #България без медицински #хеликоптери ♬ original sound - clubz.bg

@clubz.bg Ще загубим ли европейското финансиране за медицинските #хеликоптери заради служебния кабинет на #Радев ♬ original sound - clubz.bg