Онлайн платформите в ЕС да увеличат инвестициите в проверката на фактите, най-вече в малките страни членки и на малките езици в ЕС.

Това поиска зам.-председателят на Европейската комисия за ценностите и прозрачността Вера Йоурова.

Днес бяха огласени докладите на платформите, подписали Кодекса за поведение във връзка с дезинформацията. Кодексът е подписан от 44 страни, включително най-големите онлайн платформи като „Фейсбук“, „Гугъл“, „Ютюб“, „Линкд ин“, „Тик-Ток“, но също така компании в рекламната индустрия и организации на гражданското общество.

„Екс“, притежавана от Илон Мъск, (бившият „Туитър“) вече не е част от Кодекса, каза Йоурова. Това е и платформата с най-големи дезинформационни или подвеждащи постове.

За първи път подписалите документа платформи съобщават толкова обширни данни. Те обхващат борбата с дезинформацията онлайн за период от шест месеца.

„Едно от главните ми послания към подписалите страни е да бъдат наясно с контекста - руската война в Украйна и предстоящите европейски избори са специално заплашени от дезинформация. Рискът е особено сериозен“, предупреди Йоурова.

По думите й руската държава използва оръжие за многомилионна сума в евро. И то е насочено хем навътре към руснаците, хем навън към европейците и останалия свят.

Фалшиви новини съпътстват и насрочените за уикенда парламентарни избори в Словакия. Страната е умишлено избрана, защото се вижда, че е слабо звено, отговори Йоурова на въпрос на журналист.

Борбата с фалшивите новини трябва да се води с оглед на Законодателния акт за цифрови услуги. Той е правно обвързващ и големите платформи трябва да го спазват, каза еврокомисарят.

От пилотен проект на платформите в три страни членки на ЕС станало ясно, че играчите в сферата на дезинформацията имат значително повече последователи от техните „недезинформационни“ колеги.

От ЕК помолили компаниите да наблюдават специално съдържанието, свързано с войната в Украйна. Йоурова цитира няколко примера:

• „Гугъл“ съобщава, че в периода януари - април 2023 „Ютюб“ е закрила над 400 канала, участващи в координирани операции за влияние, свързани с руска държавата агенция за интернет изследване. От „Гугъл“ премахнали и реклами от почти 300 сайта, свързани с държавни пропагандни сайтове в Русия;

• „Мета“ разширила партньорството си за проверка на факти. Платформата има вече 26 партньора, работещи с 22 езика в ЕС;

• Проверката на факти от страна на „Тик-Ток“ вече покрива руски, украински, беларуски и 17 езика от ЕС. Компанията е сключила и партньорство с Ройтерс. В този контекст са направени проверки на факти в 832 видеозаписа, свързани с войната. От тях са премахнати 211;

• От „Майкрософт“ изтъкват, че приложението за търсене Bing Search хем е правело по-видна определена информация, хем е „понижавало“ спорна информация по отношение на почти 800 000 заявки за търсене, свързани с кризата (войната – б.р.).

Премахнати са предимно руски наративи, уточни еврокомисар Йоурова в отговор на журналистически въпрос. Става дума за твърдения, че руснаците имали право да нападнат Украйна, защото укр са фашисти, че украинците нямат право на живот, на своя страна. Това е доминиращият наратив още от нашествието в Крим през 2014 г.

Други чести наративи са срещу мигрантите, украинските бежанци, Зеления пакт, за това как ЕС се закрива сам с мерките срещу традиционните автомобили, за ЛГБТ-общността, за това, че гейове и лесбийки отвличат деца, и т.н.