Онлайн платформите в ЕС да увеличат инвестициите в проверката на фактите, най-вече в малките страни членки и на малките езици в ЕС.
Това поиска зам.-председателят на Европейската комисия за ценностите и прозрачността Вера Йоурова.
Днес бяха огласени докладите на платформите, подписали Кодекса за поведение във връзка с дезинформацията. Кодексът е подписан от 44 страни, включително най-големите онлайн платформи като „Фейсбук“, „Гугъл“, „Ютюб“, „Линкд ин“, „Тик-Ток“, но също така компании в рекламната индустрия и организации на гражданското общество.
„Екс“, притежавана от Илон Мъск, (бившият „Туитър“) вече не е част от Кодекса, каза Йоурова. Това е и платформата с най-големи дезинформационни или подвеждащи постове.
За първи път подписалите документа платформи съобщават толкова обширни данни. Те обхващат борбата с дезинформацията онлайн за период от шест месеца.
„Едно от главните ми послания към подписалите страни е да бъдат наясно с контекста - руската война в Украйна и предстоящите европейски избори са специално заплашени от дезинформация. Рискът е особено сериозен“, предупреди Йоурова.
По думите й руската държава използва оръжие за многомилионна сума в евро. И то е насочено хем навътре към руснаците, хем навън към европейците и останалия свят.
Фалшиви новини съпътстват и насрочените за уикенда парламентарни избори в Словакия. Страната е умишлено избрана, защото се вижда, че е слабо звено, отговори Йоурова на въпрос на журналист.
Борбата с фалшивите новини трябва да се води с оглед на Законодателния акт за цифрови услуги. Той е правно обвързващ и големите платформи трябва да го спазват, каза еврокомисарят.
От пилотен проект на платформите в три страни членки на ЕС станало ясно, че играчите в сферата на дезинформацията имат значително повече последователи от техните „недезинформационни“ колеги.
От ЕК помолили компаниите да наблюдават специално съдържанието, свързано с войната в Украйна. Йоурова цитира няколко примера:
• „Гугъл“ съобщава, че в периода януари - април 2023 „Ютюб“ е закрила над 400 канала, участващи в координирани операции за влияние, свързани с руска държавата агенция за интернет изследване. От „Гугъл“ премахнали и реклами от почти 300 сайта, свързани с държавни пропагандни сайтове в Русия;
• „Мета“ разширила партньорството си за проверка на факти. Платформата има вече 26 партньора, работещи с 22 езика в ЕС;
• Проверката на факти от страна на „Тик-Ток“ вече покрива руски, украински, беларуски и 17 езика от ЕС. Компанията е сключила и партньорство с Ройтерс. В този контекст са направени проверки на факти в 832 видеозаписа, свързани с войната. От тях са премахнати 211;
• От „Майкрософт“ изтъкват, че приложението за търсене Bing Search хем е правело по-видна определена информация, хем е „понижавало“ спорна информация по отношение на почти 800 000 заявки за търсене, свързани с кризата (войната – б.р.).
Премахнати са предимно руски наративи, уточни еврокомисар Йоурова в отговор на журналистически въпрос. Става дума за твърдения, че руснаците имали право да нападнат Украйна, защото укр са фашисти, че украинците нямат право на живот, на своя страна. Това е доминиращият наратив още от нашествието в Крим през 2014 г.
Други чести наративи са срещу мигрантите, украинските бежанци, Зеления пакт, за това как ЕС се закрива сам с мерките срещу традиционните автомобили, за ЛГБТ-общността, за това, че гейове и лесбийки отвличат деца, и т.н.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни