Упорит слух, че Летище Пловдив умишлено се води към фалит, за да бъде дадено после почти без пари на концесия се носят в града под тепетата. Преди ден за шеф на аерогарата бе назначен Владимир Щърбанов, който дълги години работеше в авиационния бизнес на групата "Химимпорт", което допълнително подхранва съмненията за интереси на варненци. Те от години управляват морските аеропорти във Варна и Бургас.

Източници от транспортния бранш обаче заявиха пред Клуб Z, че спекулациите за интерес точно на тази група са силно преувеличени.

"Просто там няма нищо, което да е кой знае колко интересно, нито като пътници, нито като товари", обясниха експерти от бранша.

А Щърбанов бил един от най-добрите специалисти в страната, чиято задача била да намери нови клиенти, да съкрати разходите и да оздрави летището.

От транспортното министерство уточниха, че в момента за пловдивската аерогара наистина се подготвя концесионна процедура, която трябва да се проведе най-късно наесен.

На дъното

В момента финансовото състояние на Летище Пловдив е отчайващо. Причината за това са огромните разходи и символичните приходи, които аерогарата реализира. През последните години общините от региона, държавата и ръководството на аерогарата бяха в непрекъснати спорове за това кой колко пари трябва да налива, за да има вторият град в България международно летище. Първо местните власти в града под тепетата спряха да изплащат общинската субсидия, а след като преди две години започнаха да я превеждат редовно, държавата пък спря да плаща.

За миналата година е преведена държавната субсидия на аерогарата само за първите седем месеца. Чак през февруари т. г. пък са получени парите (170 000 лева) за август м. г.

"Истината е, че от много години аерогарата не се управлява нормално", коментира запознат с реалностите на място източник.

Той уточни, че проверка на летището е установила, че малкият пътнически терминал в Пловдив се хигиенизира от 13 чистачки, които са назначени на по 1100 лева заплата.

За сравнение цялото министерство на транспорта, което със своите 18 етажа е една от най-високите сгради в центъра на София, се почиства само от 8 жени, които могат да мечтаят за доходите на пловдивските си колежки. Освен това възнагражденията на монтажистите и най-обикновените товарачи също са по 1000 лева, което за аерогара с 5-10 полета на седмица е повече от щедро.

История без посока

Новият терминал на Летище Пловдив бе открит през 2009 г. по времето, когато транспортен министър бе Петър Мутафчиев в правителството на Сергей Станишев. Идеята за изграждането му бе на туроператорите, обслужващи чартърите за зимните курорти в Родопите. Те недоволстваха, че туристите, след като слизаха от самолетите, получаваха багажа си директно на пистата. След изграждането на новия модерен терминал, който отгоре на всичко бе обявен за сграда на годината, чартърите до Пловдив не само, че не се увеличиха, но и намаляха. В момента единствената авиокомпания, която извършва редовни полети оттам, е нискотарифната "Райънеър". Тя вози пътници от и до Франкфурт и Лондон.

Според специалистите бъдещето на аерогарата е предимно като нискотарифна спомагателна точка на Летище София, което е само на 120 километра разстояние. Имало възможност и за привличане на товарен трафик. Най-големият резерв обаче бил в контактите с туроператорите. Именно от Пловдив е най-удобно да се стигне до редица СПА курорти и исторически забележителности - Хисаря, Долината на тракийските царе, Павел баня, Карловските минерални бани, както и родопските ски курорти.