Американската транспортна мрежа Uber съобщи днес, че очаква Съдът на Европейския съюз в Люксембург да изчисти правните и административните пречки пред бизнеса ѝ в Европа.

Съдия в Барселона днес е отказал да реши дело срещу Uber и се обърнал към Съда на ЕС да се произнесе по него. Според магистрата то засяга не само местния и националния, но еропейския пазар, съобщи в телеконферентен брифинг Марк Макган, шеф на връзките с обществеността в компанията.

Тя очаква съдът да се произнесе до есента на 2016 година, а Европейската комисия да публикува становище до три месеца. Комисията разследва ограничения върху операциите на фирмата, които властите в Германия и Франция наложиха на Uber с мотива, че тя непозволено конкурира местните таксиметрови компании.

Във Франция и Белгия шофьори на Uber бяха малтретирани от колеги от традиционните фирми, а полицията проверява Uber такситата.

„Uber напълно подкрепя регулациите. Но тези правила трябва да се основават на това, което е най-добро за потребителите и за шофьорите, а не за установените компании“, каза Макган в отговор на въпрос на Клуб Z. „В много страни транспортните регулации са остарели. Те трябва да съответстват на целите в цифровата епоха“.

Uber, чиято централа е в Сан Франциско, Калифорния, е съчетание между електронна и транспортна услуга. С приложение към смартфон човек може да си поръча превоз, който проверен и нает от фирмата шофьор извършва със собствения си автомобил.

Тя гарантира безопаността на пътниците. Uber работи в 300 големи града от 58 държави в света, включително Китай, Индия, Южна Корея, Сингапур. Европейската ѝ централа е в Амстердам, Холандия.

Цените ѝ са гъвкави и отразяват съотношението на търсене и предлагане. Според Макган нейната услуга продължава маршрутите на градския, транспорт, намалява времето за чакане, задръстванията в градовете и въглеродните емисии и създава работни места.

Uber среща съпротива от властите и таксиметровите гилдии както в САЩ, така и в Европа. Обвиняват я, че нарушава лицензионните режими и подбива цените.

Търговски съд в испанската столица Мадрид неотдавна е забранил Uber, каза Макган. Правителствен декрет в Унгария на практика е забранил услугите от типа на Uber, добави той.

Компанията твърди, че такива забрани нарушават член 56 от Договора за функциониране на ЕС, който не допуска ограничения на свободата на предоставяне на услуги както и европейските директиви за услугите и за електронната търговия.

По думите на Макган решението на съда би трябвало да е задължително за всички държави-членки, защото засяга прилагането на общностното законодателство.