Поредица от юридически грешки позволиха на малка испанска фирма да се сдобие с летище в Испания само за 10 000 евро.
Става дума за аерогарата в град Сиудад Реал, която банкрутира малко след построяването си. Изграждането струваше 1,1 милиард евро.
"Разбрано, 10 милиона евро", произнася на 17 юли секретарката на местния съд в препълнената с журналисти и бизнесмени зала.
Само че цената е точно с три нули по-малка. Тя се равнява на 10 000 евро и е предложена от испанеца Хосе Мануел Гонсалес Поро. Той единствен предлага някаква сума.
Гонсалес Поро е човекът, стоящ зад групата "Цанийн интернешънъл", за която се твърди, че има китайски капитали и иска да превърне летището във врата за азиатски стоки.
Лицата на присъстващите в залата финансови администратори, побелели. Те не могли да повярват на ушите и очите си, че летището ще струва само 10 000 евро.
Ако до 14 септември никой не предложи 28 милиона евро, летището ще отиде в ръцете на Гонсалес Поро за жълти стотинки. Тази цена покрива 70 на сто от стойността на инфраструктурата, за която бе решено, че е 40 милиона.
Строежът на летището в Сиудад Реал започва през 2007 г. и завършва година по-късно. Предвижда се то да носи 8,5 на сто от БВП на автономна област Кастиля-Ла Манча. Само че там така и не започват да кацат чаканите самолети. До Сиудад Реал маршрути имат само три авиокомпании - испанската "Вуелинг", ирландската "Райънеър" и германската "Еър Берлин".
Световната криза се стоварва с пълна сила върху Испания. През 2012 г. аерогарата обявява фалит.
Как се стига до гафа
След пет години неуспешни опити за кредитиране и десетина провалени оферти администраторите обявяват търг без минимална цена и със задълителна гаранция от 2 милиона евро. Летището трябва да бъде продадено и да започне начисто без дългове.
На 18 юни 2015 г. съдебният секретар спира наддаването, защото в последния момент е включена опция за преференциално закупуване на прилежащите терени. В началото е ставало дума за закупуване само на площ от 5200 декара, включваща пистата, терминалът, контролната кула и паркинга.
Това променя нещата. А от трите представени оферти само една внася гаранция. Източник, запознат със случая, твърди, че целта на процедурата е печелене на време.
Секретарят, спрял търга, е обвинен от "Цанийн" в предубеждение. Месец по-късно съдия решава, че спирането е незаконно. Когато обаче търгът е насрочен за 17 юли, назнайно защо съдията допуска до участие само компанията, депозирала гаранцията предишния път.
По този начин китайската компания остава единствен кандидат. А Хосе Мануел Гонсалес Поро предлага станалите вече прословути 10 000 евро. Той би могъл да сложи на масата дори само един цент и пак не би имал проблеми да спечели търга, коментират запознати.
Интересното е, че в момента акционерите в "Цанийн" обикалят света в търсене на инвестиции за летището. Причината е, че оборотният й капитал е едва от 4000 евро. Не е ясно дали изобщо ще дойдат пари от Китай.
Изключително интересен е фактът, че Хосе Мануел Гонсалес Поро е бивш съдружник в застрахователния бизнес на Игнасио Барко. Последният е бил вицепрезидент на селскостопанския филиал на испанската компания "Се Ере Аеропуертос". В момента тя е в ликвидация и дължи на 200 души общо 200 милиона евро. И не само това. Компанията е била оператор на... летището в Сиудад Реал! В строителството му тя вложи 450 милиона евро, или почти половината сума.
Много хора разиграват огромна сума в този покер в Ла Манча - така образно авторитетният испански в. "Ел Паис" описа ситуацията около летището в Сиудад Реал. И всички ще останат с празни ръ це, ако летището наистина бъде купено само за 10 000 евро. Или в най-добрия случай за 28 милиона.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни